pippi4 skrev 2014-05-27 11:29:11 följande:
Hur gör ni på sommarlovet?
Mina barn ser inte alls fram emot att vara lediga, det är ganska ångestfyllt för dom att ha all ledig tid. Jag har fyllt en vecka än så länge med aktivitietet genom hab. Dom har autismspectrum alla tre.
Några tips hur man löser det? hur gör ni på sommarlovet?
Min son på 14 år med asperger älskar att vara ledig, men blir rastlös när det blir för lång ledighet.
Åka på semester 1 vecka funkar inte då han inte tycker om att sova borta så vi tar endags-turer som semester istället. Det vi har planerat det här sommarlovet är 2 turer, ena turen blir till Furuviksparken (ca 17 mil uppåt) och den andra är till Smultronstället i Söderköping (ca 17 mil nedåt).
Båda turerna är anpassade efter hans intressen eller vad han tycker om. Furuviksparken blir dels för att bara strosa runt bland djuren, men dom har ju en nedlagd militärbas (typ) där och det är i det hans stora intresse ligger - så det ser han fram emot jättemycket.
Smultronstället är en glassbar i Söderköping (för dom som inte visste det :) precis vid göta kanal och glass älskar han, så det ser han också fram emot.
Samt, ska jag väl tillägga - att sonen älskar att åka bil - så själva resandet i sig är ok =)
Annars blir det ganska mycket dataspelande för honom på sommarlovet. Svenska sommaren brukar vara perfekt för sonen, som älskar regn *s*