• missheci

Behöver alla tips om flaskmatning hjälp snälla

Hej. Har en dotter på 5.5 månader gammal. Har helammat sen hon föddes och nu vill jag börja lära henne flaska. Hon vägrar flaska och napp. Jag har testat det mesta. Snälla kom med tips hur ni fick er bebis att ta napp o flaska. Nu nattas hon via amningen och jag vill inte göra det i framtiden. Alltså hon vill bara snutta. Som om att jag är hennes napp...

• Svar på tråden Behöver alla tips om flaskmatning hjälp snälla
  • strojes

Provat med pipmugg? Vanlig mugg?
    Det kan också vara så att hon är van att amma och inte är van vid annat från dig. Testa att gå ut en stund och så får pappan (eller annan närstående person) ge henne ersättning i flaska.
    Du kan också prova att pumpa ur bröstmjölk då och då så du får ett "lager" i frysen att blanda ut ersättningen med i början för att succesivt fasa ut bröstmjölken.

När vi skulle börja med flaska till äldsta dottern fick jag gå ut och pappan ta henne. Det gäller att bebisen är lagom hungrig. För lite hungrig ger lågt intresse och för stor hunger gör det svårt att introducera nya rutiner.

• susannanilsson86

Hej!
    Känner igen det. Nu har jag då en fyra åring men minns hur det var då. Han vägrade flaska och jag var tvungen att gå över till flaska så hade lite panik.
    Vi testade olika flaskor med olika nappar till och tillsist så "godkände" han en sort. Jag gjorde även så att jag ammade honom och mitt i så lirkade jag in flaskan. Jag vet dock inte om det berodde på nya flaskan eller att jag gjorde så men kanske värt att testa.

Lycka till!!

• missheci

Jag har bara gett vatten i pipmugg . Skall testa med den fast med maten. Vi har testat ett par ggr att pappan matar o jag är lite längre bort men hon bara tuggar på den som hon gör med mig när jag matat med flaska. Hon är rätt fast vis bröstet då hon även 6/7 nätter somnar vid amningen för natten vilket jag också vill vänja bort. Vi har testat mendela mam o nån billigare variant av flaska. Bara biter på dem... suck.. Behöver de vara en pigmugg som har gummi som "napp" då?

• strojes

Det går absolut med vanlig pipmugg men var försiktig eftersom det är högre flöde i pipmugg än i nappflaska.

• strojes
    strojes skrev 2014-05-27 21:45:57 följande:
    Det går absolut med vanlig pipmugg men var försiktig eftersom det är högre flöde i pipmugg än i nappflaska.
    Prova med en utan dropp-stop eller ta bort pluppen som stoppar droppet. Det kan ju göra intresset av muggen lättare om det kommer direkt när ni provar och när hon accepterar den kan ni prova med stopparen. Det är praktiskt med en som har droppstopp när de håller själva senare.
  • Sockerdockan

Testa att börja amma och byta över till flaskan när hon inte längre är tokhungrig? Flaskmata med bar överkropp för att efterlikna amningen (i en övergångsperiod menar jag)?

• missheci

Jag har testat att "luras" så. Det fungerar inte hon blir förbannad. När jag ger flaska spottar hon visserligen inte ut den men hon vet inte hur hon skall suga så hon tuggar på den...

Detta känns så långt borta...

• Sockerdockan

Har du testat amningsnapp när du ammar? Jag tänker om det skulle kunna vara ett mellansteg?

• Brumma

Minstingen tuggade oxå o vägrade flaska. Så jag slutade prova någon vecka o provade sedan igen. Gjorde så några gånger o plötsligt tog han flaskan. Annars hade jag funderingar på att plocka fram mitt "tuttskydd" som jag hade när han var några veckor gammal o jag hade såriga bröstvårtor. Den från MAM. Så tänkte jag att han kanske skulle vänja sig vid gummikänslan. O sedan byta till MAM flaska. Nu behövde jag aldrig testa det men kanske vore ngt?

• Brumma
    Sockerdockan skrev 2014-06-01 10:34:01 följande:
    Har du testat amningsnapp när du ammar? Jag tänker om det skulle kunna vara ett mellansteg?

:D missade ditt svar när jag skrev mitt nedan ;)
Svar på tråden Behöver alla tips om flaskmatning hjälp snälla