• Äldre 27 May 16:33
    8565 visningar
    11 svar
    11
    8565

    Ursprung för min morfar?

    Jag förlora min morfar för 5 år sedan, som stod mig väldigt nära! Han var bara 67 när han dog, och ju mer jag tänker på det vill jag veta vad han hade för bakgrund. Han var nämligen väldigt mörk för att vara en vanlig finländare, svart hår, mörkbruna ögon och några nyanser mörkare hy än vad de flesta skandinavier har. När jag var yngre tänkte jag såklart inte på detta. Men nu när jag själv ofta får höra frågor som vilket land jag kommer ifrån, och vad jag har för ursprung börjar jag fundera, jag har själv många utseende drag från honom. 

    Det finns inte allt för mycket information om honom, och inga bilder på hans föräldrar som dog när han var 3 år gammal. Min mormor vill heller inte prata om det. Och jag själv börjar fundera, kan han ha varit adopterad, men att det är dolt på något vis? Eller han han rötter från utlandet sedan lååååångt tillbaka? Han hade ju ett helt svenskt namn, därför jag tänkte på adoption. Mina morbröder är lika mörka till utseendet dom också.

    Skulle vara väldigt intressant om tips på hur man kunde hitta sådan information.  Jag är dock en fattig studerande så att lägga ner pengar på riktig släktforskning finns inte på min karta en bra tid framöver tyvärr, så gärna tips på andra metoder :) 
    Tack

  • Svar på tråden Ursprung för min morfar?
  • Äldre 27 May 16:40
    #1

    Börja med att ringa skattemyndigheten, avdelningen befolkningsregistret. Det är en bra start.

    Vet du hans personnummer, eller åtminstone när han är född, när han dog, och vad hans adress var när han dog så räcker detta långt för att få veta mer.

    Börja hos befolkningsregistret. Dom är gratis och hjälper dej gärna.

  • Äldre 27 May 16:40
    #2

    gå med i www.myheritage.com och www.ancestry.se, om du har tur finner du honom i andra personers släktträd. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 28 May 20:36
    #3

    Vad menar du med helt vanligt svenskt namn? Har han rötter i Österbotten eller Karelen för då finns det ett par saker att nysta i.

    Men för att veta något måste man ha mer att gå på, han själv är för sent född för att man ska kunna hitta något, du måste backa till minst hans föräldrar och aldra helst en generation till.

  • Äldre 11 Jun 18:11
    #4

    haha det är mest troligt att han var av zigenarblod,

    finsk zigenare troligtvis,

    isf stammar ni från Asien och kom till norden för ca 600 år sedan,

    det är många som känner skam över sitt urpsrung med tanke på att det var lagligt att slå ihjäl zigenare långt in på 1900 talet,

    lycka till

  • Äldre 12 Jun 08:45
    #5
    signung skrev 2014-06-11 18:11:22 följande:

    haha det är mest troligt att han var av zigenarblod,

    finsk zigenare troligtvis,

    isf stammar ni från Asien och kom till norden för ca 600 år sedan,

    det är många som känner skam över sitt urpsrung med tanke på att det var lagligt att slå ihjäl zigenare långt in på 1900 talet,

    lycka till


    Bussiga klubben värvar medlemmar...
  • Äldre 12 Jun 08:52
    #6

    Jag tänker på tre sannolika alternativ.


    Från Romsk släkt. Annan invandrad släkt. Adopterad. Från samesläkt (brukar i och för sig vara ljushyade, men mörkt hår och bruna ögon verkar vara vanligt).
  • Äldre 12 Jun 09:00
    #7
    Ogago skrev 2014-06-12 08:45:59 följande:
    Bussiga klubben värvar medlemmar...
    Fast det är ju sant..

    Min föredetta svärfar stämmer ganska bra in på TS beskrivning och pratar man med hans släkt så har han romska rötter (eller zigenska om man vill det). Han erkänner det dock inte, antagligen för att han sedan barnsben blivit intalad att man inte erkänner en sådan sak...

    Jag uppfattade inte signungs inlägg som otrevligt.
  • Äldre 12 Jun 09:20
    #8
    Brumma skrev 2014-06-12 09:00:15 följande:
    Fast det är ju sant..
    Min föredetta svärfar stämmer ganska bra in på TS beskrivning och pratar man med hans släkt så har han romska rötter (eller zigenska om man vill det). Han erkänner det dock inte, antagligen för att han sedan barnsben blivit intalad att man inte erkänner en sådan sak...

    Jag uppfattade inte signungs inlägg som otrevligt.
    Inte?

    "haha det är mest troligt att han var av zigenarblod,"

    Själva 'haha' delen visar att han tillhör bussiga klubben.
    Men okej, klubben kanske fick en medlem till där.
  • Äldre 12 Jun 09:53
    #9
    Ogago skrev 2014-06-12 09:20:43 följande:
    Inte?

    "haha det är mest troligt att han var av zigenarblod,"

    Själva 'haha' delen visar att han tillhör bussiga klubben.
    Men okej, klubben kanske fick en medlem till där.
    Nej. Jag läser det som jag själv skulle sagt det eftersom jag inte lägger ngn negativ värdering att vara av zigenarblod.

    Att det stod haha innan tolkade jag snarare som om det var sagt med ett "leende" med glimten i ögat. Upplysande men vänligt...

    Skriver ofta haha i början på mina meningar när jag vill uttrycka det.

    Men du kanske lägger en negativ värdering i ordet zigenare och därför läser in annat.

    Förutom orden haha finns inget som kan uppfattas som "sjyssta klubben" - eller du kanske uppfattade orden "lycka till" negativt också?

    Jag å min sida sammankopplar orden "sjyssta klubben" med översitteri eftersom de enda som använde det uttrycket när jag växte upp var översittare o mobbare som ville trycka ner andra. Så där har du hur jag uppfattade ditt inlägg - och det var väl inte meningen, eller?
  • Äldre 12 Jun 10:20
    #10

    Min gissning:

    En del sameblod. Mitt är rätt utspätt vid detta laget men det mörka håret, bruna ögonen och en något mörk hudton finns kvar ännu i nästa generation tom.

    En del vallonblod: Eftersom Finland tillhörde Sverige när vallonerna kom hit så har ättlingar säkert spritt sig in i egentliga Finland också.

  • Släktf­orskar­en
    Äldre 7 Dec 18:41
    #11

    Be din mor att göra ett DNA-test (family finder på FTDNA) där man kan se var ens gener kommer ifrån. Eftersom han var mörk kan han ha varit same eller haft anor från östra Sibirien kanske. Alla skandinaver är inte blonda och blåögda.
    Det vore spännande med en uppdatering!

Svar på tråden Ursprung för min morfar?