• Anonym (Mamma)

Ska man ange bebisens stora halvsyskon på inskolningen.

Hallå! Jag undrar hur familjer gör när pappan har barn utanför familjen som är stora. Det står på pappret när vi nu ska inskola att man ska ange syskonen, men det är alltså större bröder som inte går på dagis/skola som våra barn kommer att gå på. Sedan vill jag inte exkludera dem, vi har en jättebra relation, men jag undrar om det är adekvat i inskrivningspapprena. De kommer inte hämta och lämna heller.

• Svar på tråden Ska man ange bebisens stora halvsyskon på inskolningen.
  • Litet My

Jag skriver aldrig med halvsyskonen på pappans sida då de barnen inte tillhör samma kommun och papprena just skall skickas till kommunen därav att de i det sammanhanget inte är "relevanta". Hade de bott i samma kommun hade jag däremot skrivit med dem men nu bor de långt härifrån. Ett sådant papper är det ju ingen av barnen som läser och känner sig exkluderade av.

• Den vita staden

Jag har alltid angett alla mina barn när så krävts.

Mina barn är inte hela- eller halva.. frågar man min son så gör han ingen skillnad på sin storasyster(med min förste man som far) och sin lillasyster(hans pappa som far). Ser det som ett kvitto på att jag lyckats i min uppfostran - så svaret är ja, naturligtvis Ts

ADHD = Alla Duktiga Har Det
  • Currykoalan

Det man uppger på inskrivningspapperen för förskolan är ju inte någonslags relationsträd utan det är uppgifter kommunen använder för att avgifter ska bli rätt tex. Kommunens tjänstemän är ju inte intresserade av era inbördes relationer.

• vampyria2

Jag har inte ens skrivit in helsyskonen på det pappret då de inte går på varken dagis eller skola längre, de är vuxna och jobbar....men när det har varit invänjning (stavas?) eller samtal inför dagis/skola så har det kommit upp där och då har vi naturligtvis berättat om hur många syskon barnet har och här räknas absolut även så kallade halvsyskon in (nä inget ord jag använder heller egentligen)

• FrökenKanSjälv
    Currykoalan skrev 2014-05-27 23:54:20 följande:
    Det man uppger på inskrivningspapperen för förskolan är ju inte någonslags relationsträd utan det är uppgifter kommunen använder för att avgifter ska bli rätt tex. Kommunens tjänstemän är ju inte intresserade av era inbördes relationer.
    Så resonerar jag också. Jag har bara biologiska barn men slutade skriva dem på blanketterna vartefter de slutade på fritids. Kommunen vill ju bara ha in uppgifterna för att kunna beräkna avgiften.
  • Ericawi

Är det en blankett som ska till kommunen skulle jag exkludera dem, men om informationen ska användas på förskolan så skriv med dem.

• VIDE MI
    Den vita staden skrev 2014-05-27 22:06:43 följande:
    Jag har alltid angett alla mina barn när så krävts. Mina barn är inte hela- eller halva.. frågar man min son så gör han ingen skillnad på sin storasyster(med min förste man som far) och sin lillasyster(hans pappa som far). Ser det som ett kvitto på att jag lyckats i min uppfostran - så svaret är ja, naturligtvis Ts

Är inte alla dina barn då? Då är det ju inte riktigt samma situation som ts, eller hur? Inte heller låter det som att dina barn har väldigt stor ålderskillnad.
  • Anonym (Frida)

Följer tråden och ser vad du får för svar... Min son ska snart börja på förskola, och hans pappa har två barn sedan tidigare. Jag och pappan är inte längre ett par och sonen bor hos mig på vardagarna, så det kommer vara jag som hämtar och lämnar samt mig som avgiften baseras på. Ja hur ska man göra då? Tänker att det kanske blir fel vid beräkning av avgift om jag anger dom som syskon då det inte är mina barn och därför alltså inte ska påverka avgiften. Ska man inte skriva något alls då? Eller skriva att de är just halvsyskon på pappans sida? Det känns lite fånigt... Har jag inte tänkt på förrän denna tråd :)

• Anonym (gbhnm)
    Anonym (Frida) skrev 2014-05-28 22:11:06 följande:
    Följer tråden och ser vad du får för svar... Min son ska snart börja på förskola, och hans pappa har två barn sedan tidigare. Jag och pappan är inte längre ett par och sonen bor hos mig på vardagarna, så det kommer vara jag som hämtar och lämnar samt mig som avgiften baseras på. Ja hur ska man göra då? Tänker att det kanske blir fel vid beräkning av avgift om jag anger dom som syskon då det inte är mina barn och därför alltså inte ska påverka avgiften. Ska man inte skriva något alls då? Eller skriva att de är just halvsyskon på pappans sida? Det känns lite fånigt... Har jag inte tänkt på förrän denna tråd :)
    Du ska inte skriva med dem oavsett om de går på dagis/fritids eller inte då du inte har något försörjningsansvar för dem = de påverkar inte din avgift. Ska däremot pappan betala halva avgiften, för att han utnyttjar dagiset halva tiden, då ska han skriva med dem om de går på dagis/fritids.

TS, du ska bara skriva med dem om de nyttjar dagis/fritids så det påverkar er avgift till dagis. Annars inte. Däremot, om dagis ber er skriva uppgifter för kontakt i händelse av att något händer så kan du skriva in de äldre syskonen om det är tänkt att de ska kunna kontaktas om de inte får tag i dig eller pappan.
  • Anonym (Frida)

Anonym (gbhmn) Tack för svaret, låter rimligt :)

• Ess

Beror på om det är relevant eller inte. Tex till bvc så angav vi dem och ev defekter, eftersom det kan va något som ligger i släkten, och då är det lättare att få en utredning direkt om man vet att en av de stora har samma eller liknande.

På förskola/skola så var det inte relevant eftersom de varken bott här eller ens är i samma ålder och går på skolan.

• Den vita staden
    VIDE MI skrev 2014-05-28 21:38:32 följande:

Är inte alla dina barn då? Då är det ju inte riktigt samma situation som ts, eller hur? Inte heller låter det som att dina barn har väldigt stor ålderskillnad.

Jo alla barnen är mina, sant o. det skiljer 11 år på nr1 o. 2. Det tycker jag är rätt stor åldersskillnad.

Sen vet jag att min man fyllt i papperet precis likadant och aldrig exkluderat min stora som inte är hans

Svar på tråden Ska man ange bebisens stora halvsyskon på inskolningen.