Anonym (Frida) skrev 2014-05-28 22:11:06 följande:
Följer tråden och ser vad du får för svar... Min son ska snart börja på förskola, och hans pappa har två barn sedan tidigare. Jag och pappan är inte längre ett par och sonen bor hos mig på vardagarna, så det kommer vara jag som hämtar och lämnar samt mig som avgiften baseras på. Ja hur ska man göra då? Tänker att det kanske blir fel vid beräkning av avgift om jag anger dom som syskon då det inte är mina barn och därför alltså inte ska påverka avgiften. Ska man inte skriva något alls då? Eller skriva att de är just halvsyskon på pappans sida? Det känns lite fånigt... Har jag inte tänkt på förrän denna tråd :)
Du ska inte skriva med dem oavsett om de går på dagis/fritids eller inte då du inte har något försörjningsansvar för dem = de påverkar inte din avgift. Ska däremot pappan betala halva avgiften, för att han utnyttjar dagiset halva tiden, då ska han skriva med dem om de går på dagis/fritids.
TS, du ska bara skriva med dem om de nyttjar dagis/fritids så det påverkar er avgift till dagis. Annars inte. Däremot, om dagis ber er skriva uppgifter för kontakt i händelse av att något händer så kan du skriva in de äldre syskonen om det är tänkt att de ska kunna kontaktas om de inte får tag i dig eller pappan.