• MoaElis

Bråk på tradera ang priset

Vad gäller egentligen -visst är det så att om man budar så accepterar man frakten+priset? Jag har fått en köpare som verkligen vägrar betala. Hon tycker att priset är för högt (denna köpare köpte 4 tröjor...) Jag gick med på att sänka priset lite, men då blev hon helt hysterisk. Hon vill ha ner priset betydligt mer, och nu vill hon avsluta affären. Jag får dock inte ge dåligt omdöne för då hotar hon med att anmäla mina annonser, på grund av att hon tycker att det är för högt pris på dem. 

Men man sätter väl det priset man vill och så får man väl avstå om man tycker att det är ett för högt pris? Jag kanske ska tillägga att jag sålde helt nya tröjor för 40 kr styck, och jag tycker inte det är dryt. Oavsett så vågar jag nog inte ge denna människa dåligt omdöme, då hon minst sagt verkar ur balans... +att jag lär få 4 dåliga omdömen tillbaka då. Problemet är ju dock att jag får betala för annonserna då, även om det inte är så jättemycket så känns det såklart inte så roligt. 

• Svar på tråden Bråk på tradera ang priset
  • MoaElis

Hon ville alltså anmäla mig (mina annonser) pga av att hon tyckte jag lurade människor på grund av priset.

• alfabetan

Kontakta Tradera och skicka dem alla era mailkonversationer så hjälper de er. 

• elinaehn

Kontakta Tradera i visa er kommunikation!

Troligen kan du dra dig ur affären o Tradera tar bort kostnaden då du kan lägga ut igen

• 20140522

Ett bud är bindande på tradera. Så köparen måste betala det pris auktionen slutade på + frakt som stod i annonsen.

Vill köparen inte betala föreslår jag att du kontaktar tradera angående denna tvist. Du kan rent teoretiskt gå till domstol. Men det är förmodligen enklare att kontakta tradera så kan du kanske få ge dåligt omdöme och helt enkelt lägga ut annonsen igen utan kostnad.

Tror inte tradera har något ansvar, men de bör kunna ge dig råd, kontakta dem.

• 20140522

Hittade lite info:
    www.tradera.com/help/HelpPage.aspx

Du kan tydligen starta om annonsen gratis om du inte får betalt utan att kontakta tradera.

PS. Köparen får inte ge dig dåligt omdöme enbart för att du ger dåligt omdöme, bara kontakta tradera ifall det uppstår så tar de bort det dåliga omdömet.

• 20140522

Fanns till och med en film på hur du gör:

• MoaElis
    20140522 skrev 2014-05-27 21:18:49 följande:
    Hittade lite info:
    www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=138...

Du kan tydligen starta om annonsen gratis om du inte får betalt utan att kontakta tradera.

PS. Köparen får inte ge dig dåligt omdöme enbart för att du ger dåligt omdöme, bara kontakta tradera ifall det uppstår så tar de bort det dåliga omdömet.
    Jo, men grejen är att man då måste ge dåligt omdöme för att starta om den utan kostnad. Alltså, den här köparen har säkert skickat ett 30 tal mejl till mig idag (minst känns det som), så jag känner ändå att det kanske är bäst att bara låta det vara.
  • Kasperina

Jag råkade ut för att en köpare klagade på varans skick trots att jag beskrivit den ingående och sålt en jättefin tröja för typ 5 spänn. Hon hotade med att göra en massa saker om jag inte gav tillbaks pengarna. Hon sa även att jag tagit för höga fraktkostnader vilket inte var sant. Jag kontaktade Tradera som bekräftade att den frakt jag skrivit i annonsen är den som gäller, och priset likaså. Jag mailade henne och Tradera med svaret där hon skrivit att jag tagit en viss summa i frakt (vilket jag inte gjort och hon inte betalat) och skrev att det inte stämde. Då tvärvände hon och sa "jaja jag måste ha blandat ihop". Jag har nu portat henne från mina annonser
    Kontakta Tradera, de har sett allt och kan ge dig bra råd

• 20140522
    MoaElis skrev 2014-05-27 21:28:49 följande:
    Jo, men grejen är att man då måste ge dåligt omdöme för att starta om den utan kostnad. Alltså, den här köparen har säkert skickat ett 30 tal mejl till mig idag (minst känns det som), så jag känner ändå att det kanske är bäst att bara låta det vara.
    Du SKA ge dåligt omdöme till den som inte betalar. Det är det omdömena är till för! För att andra som säljer ser att den där personen brukar inte betala.
  • Dixie
    MoaElis skrev 2014-05-27 21:10:09 följande:
    Jag får dock inte ge dåligt omdöne för då hotar hon med att anmäla mina annonser, på grund av att hon tycker att det är för högt pris på dem. 
    men hon måste ju vara knäpp - hon kan ju inte anmäl att hon tycker att priset är för högt - då får hon ju låta bli att buda på det!! 
  • Haskel

Vad anger hon för skäl till att priset ska sänkas? De enda gångerna lägre pris kan krävas är om varan inte motsvara informationen om den. 

Du har rätt att kräva vilket pris som helst för en vara. Sen är det upp till köparen att avgöra om han/hon vill betala så mycket. Finns inget att anmäla, om en säljare vill ha mycket betalt för sina varor. 

• MoaElis

Ja alltså, jag tycker också att det låter konstigt men hon låter så övertygande i allt hon skriver, och så fruktansvärt upprörd. Som anledning till att jag skulle sänka priset skrev hon att hon hade sålt ett 20 tal kläder över 400 kr, för 200 kr. Så jag antar att hon är lite bitter över att hon sålt dyra kläder billigt, jag vet inte men jag får den känslan. Men lurad kan hon ju nästan inte känna sig, då priset står och hon själv valde att buda på kläderna.

Jag får se hur jag gör, jag kanske kontaktar tradera men jag orkar samtidigt inte bråka med köparen mer då hon som sagt är väldigt, väldigt hysterisk.

Svar på tråden Bråk på tradera ang priset