• Anonym (Yonna)

Ger snart upp att försöka med relationer när jag alltid tappar alla känslor så snabbt.

Jag är 34,5 år och kvinna. Har just lämnat min senaste partner som jag varit tillsammans med under det senaste året. Det var jag som lämnade honom pga att känslorna hade dött från min sida. Detta är mer regel än undantag i mina relationer - att efter ett tag så försvinner mina känslor helt.

Jag blir aldrig riktigt kär, bara lite småförälskad i början, och sen efter olika lång tid - allt ifrån några veckor till över ett år - så har alla känslor försvunnit från min sida medan killarna fortfarande är dödskära. Det gör mig VÄLDIGT ont att behöva såra någon jag bryr mig om. Jag lider verkligen med dem och mår urkasst av att krossa hjärtan på löpande band. Jag försöker verkligen jobba på mina känslor och är inte den som lämnar omedelbart, men det talar sitt tydliga språk när jag är totalt likgiltig inför killen, inte vill ha fysisk kontakt med honom längre och känner mig fullständigt uttråkad i hans närvaro. Jag avskyr mig själv som känner så, men jag kan inte tvinga fram något intresse. Det är inte rätt att stanna i en relation om man känner så som jag gör, varken för honom eller mig.

Jag vet inte längre vad jag ska göra åt detta. Kommer jag någonsin att kunna ha ett förhållande utan att tröttna efter ett tag? Detta gör mig så ledsen.

Har bara en gång i mitt liv haft en relation som jag hade kunnat stanna i livet ut, där känslorna höll i sig år ut och år in. Men han lämnade mig pga att han inte kände detsamma.

Jag tror att den främsta orsaken till att jag tröttnar är att jag försöker tvinga fram känslorna redan från början, samt att jag har svårt för att finna någon som stimulerar mig intellektuellt vilket egentligen är ett måste i en relation. Jag är en väldigt analytisk person som har hög intelligens (ja, uppmätt sådan). När jag inte känner att min partner är på samma nivå så kommer helt enkelt den dagen då jag upplever att personen är rätt... tom. Det finns inget mer där att upptäcka, den pratar om samma saker dag ut och dag in och utvecklas inte. Detta är något som gör att jag tappar intresset för personen, då jag känner att den inte ger mig något i utbyte.

Jag skäms över hur jag fungerar, för jag är en bra person som vill andra väl och jag vill inte göra någon illa. Är uppsluppen just nu.

Vill någon här råda mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-27 23:56
    Kan ju berätta att jag alltid haft svårt för känslor på det här viset, och då inte bara i kärleksrelationer.

Hade letat efter en hund son passade mig i nästan 6 år innan jag hittade rätt. När den dog skaffade jag en ny hund, och visst tycker jag att den är fin men jag känner inte kärlek till den på det sättet. Jag har även svårt att knyta an till vänner och familjemedlemmar. Känner ingen kärlek till nån av dem.

Har även valt att inte skaffa barn av denna anledning, då risken är stor att jag inte skulle älska det. Vill inte utsätta ett barn för det, så därför ska jag bli utan. tycker ju faktiskt att ett barn förtjänar att älskas av sina föräldrar.

Jag menar nu inte att jag inte kan känna kärlek, men jag gör det YTTERST selektivt. Så pass sällan att det är ett undantag.

• Svar på tråden Ger snart upp att försöka med relationer när jag alltid tappar alla känslor så snabbt.
  • Anonym (N)

Kanske går du för snabbt in i relation..? Du skriver "småförälskad" i början. Varför går du öht in i relation om du inte är tokkär? För mig känns det helt onödigt..? Då kan man ju lika gärna låta bli.

• Anonym (Yonna)
    Anonym (N) skrev 2014-05-27 22:47:43 följande:
    Kanske går du för snabbt in i relation..? Du skriver "småförälskad" i början. Varför går du öht in i relation om du inte är tokkär? För mig känns det helt onödigt..? Då kan man ju lika gärna låta bli.
    Jag fick tipset förut om att jag måste ge killarna chansen så att relationen och känslorna ska kunna utvecklas över tid.Har försökt med detta flera gånger nu, men känslorna blir inte starkare för det utan tvärtom så avtar de mer och mer tills de en dag dött ut helt. Jag förstår verkligen inte vad jag gör för fel egentligen, för jag gör ju precis så som den metoden förespråkar. 

Det känns som att jag jobbar för ingenting och bara slösar bort en massa tid och energi på relationer som inte leder nån vart. Jag är en person som har mycket att ge i en relation, både kärlek och annat. Men det känns inte som att jag träffat rätt personer. Längtar ofta tillbaka till de där känslorna jag hade för den där mannen som lämnade mig. Jag har kommit över honom, men just så som jag kände då vill jag känna igen, Eller åtminstone lika starkt. Jag vill hitta någon som berör mig på djupet och som jag kan älska. 
  • Anonym (P)

Du är snart 35 år och det finns stor risk att du missar barntåget om du ska byta karlar hela tiden.

• Anonym (Yonna)
    Anonym (P) skrev 2014-05-28 00:28:02 följande:
    Du är snart 35 år och det finns stor risk att du missar barntåget om du ska byta karlar hela tiden.
    Jag vill inte ha barn. Kan inte tänka mig något värre än att sätta ett barn till livet med någon jag inte älskar eller känner ingenting för. Tror inte ens att jag skulle älska barnet... Tycker du att det är rimligt att jag skaffar barn då? Det tycker inte jag. 
  • Anonym (Yonna)
    PGA skrev 2014-05-28 00:34:44 följande:
    För mänsklighetens skull gör du alla en tjänst om du åker till Antarktis och bosätter dig.
    Och vad motiverar denna elaka kommentar? Jag är långt ifrån någon elak människa, men det tycks du vara iom detta inlägg. 
  • PGA
    Anonym (Yonna) skrev 2014-05-28 00:36:54 följande:
    Och vad motiverar denna elaka kommentar? Jag är långt ifrån någon elak människa, men det tycks du vara iom detta inlägg. 
    Jag tycker definitivt du verkar elak. Du klarar av att ha en partner när dna hormoner är igång men när de landat och du ska bygga relationen på genuin omtanke havererar det.
  • Anonym (Yonna)
    PGA skrev 2014-05-28 00:41:44 följande:
    Jag tycker definitivt du verkar elak. Du klarar av att ha en partner när dna hormoner är igång men när de landat och du ska bygga relationen på genuin omtanke havererar det.
    Mina hormoner kommer aldrig riktigt igång. Nej, jag försöker förtvivlat framkalla någon slags känslor eftersom jag VILL känna något. Jag VILL ge dessa underbara killar och relationen chansen. Jag tänker att det ska växa fram, men det gör det inte. Det gör mig genuint ledsen. Jag vet inte vad du läser in i mina meddelanden, men du har uppenbarligen egna issues som späkar som du inte har tagit itu med ännu och som hindrar dig fr¨n att läsa vad jag faktiskt skriver utan att tolka in en massa annat. 
  • Anonym (Fuxia)
    PGA skrev 2014-05-28 00:34:44 följande:
    För mänsklighetens skull gör du alla en tjänst om du åker till Antarktis och bosätter dig.
    Det där var elakt skrivet PGA.?Du är i Känsliga rummet. TS skriver inte här för att ta sarkasmer och andra elakheter. Och om man tänker sådana här saker så behöver man faktiskt inte skriva ner dem. Det är bara gement och tarvligt.

TS - jag fattar delvis vad det handlar om då jag känt samma sak de sista tre åren. I mitt fall beror det gissningsvis på en avslutad obearbetad relation. I ditt fall tror jag det sitter djupare. Har du sökt hjälp?
  • Anonym (P)
    Anonym (Yonna) skrev 2014-05-28 00:31:23 följande:
    Jag vill inte ha barn. Kan inte tänka mig något värre än att sätta ett barn till livet med någon jag inte älskar eller känner ingenting för. Tror inte ens att jag skulle älska barnet... Tycker du att det är rimligt att jag skaffar barn då? Det tycker inte jag. 

Jag ser inte problemet. Du vill inte ha barn/familj och karlarna. Vad vill du då? Kanske bättre att ägna tiden åt att jobba eller nåt intresse.? Flytta utomlands till nåt skönt land? Att du är "jätte intelligent" känns inte relevant i sammanhanget.
  • PGA
    Anonym (Fuxia) skrev 2014-05-28 00:46:57 följande:
    Det där var elakt skrivet PGA.?Du är i Känsliga rummet. TS skriver inte här för att ta sarkasmer och andra elakheter. Och om man tänker sådana här saker så behöver man faktiskt inte skriva ner dem. Det är bara gement och tarvligt.

TS - jag fattar delvis vad det handlar om då jag känt samma sak de sista tre åren. I mitt fall beror det gissningsvis på en avslutad obearbetad relation. I ditt fall tror jag det sitter djupare. Har du sökt hjälp?
    Jag bara försöker få TS att vakna. Hon är en egoistisk person med en egoistisk livsstil. Vill hon ändra på det måste hon vara beredd att ändra på sig och inse att hennes behov inte är viktigare än andras.
Svar på tråden Ger snart upp att försöka med relationer när jag alltid tappar alla känslor så snabbt.