• Redaktör

Kom i form till sommaren! Familjelivs träningsutmaning #6

Välkomna till Familjelivs träningsutmaning vecka 6!

Den här veckan tränar vi benen!

Alla är välkomna - och du behöver inte ha varit med från vecka 1, det är bara att hoppa in och börja träna. Varje vecka fram till sommaren under totalt sju veckor kommer vi att lägga ut en ny utmaning från Elmina Saksi, Familjelivs träningsexpert. Nu är det bara två veckor kvar - superbra kämpat alla!

Övningarna är enkla och passar både dig som är nybörjare och dig som är en van motionär. Övningarna bygger på att man ska göra ett visst antal repetitioner eller sträcka per vecka hur man delar upp övningen väljer man själv efter egen förmåga. Du väljer alltså själv hur ofta du vill träna, huvudsaken är att du uppnår totalsumman.

UTMANING 6 den 28/5-4/6: Utfallssteg

Teknik

Stå höftbrett och ta ett stort steg fram med ena benet. Försäkra dig om att du fortfarande har höftbrett mellan benen. Sänk det bakre benet och bibehåll en rak överkropp. Räta på benet och gå fram med detta andra benet.

Dag 1: Gör så många utfallssteg du hinner mellan två lyktstolpar/gatuljus

Dag 2: Gör så många utfallssteg du hinner mellan två lyktstolpar/gatuljus x 2

Dag 3: Gör så många utfallssteg du hinner mellan två lyktstolpar/gatuljus x 3

Dag 4: Gör så många utfallssteg du hinner mellan två lyktstolpar/gatuljus x 4

Dag 5: Gör så många utfallssteg du hinner mellan två lyktstolpar/gatuljus x 5

Dag 6: Gör så många utfallssteg du hinner mellan två lyktstolpar/gatuljus x 6

Dag 7: Gör så många utfallssteg du hinner mellan två lyktstolpar/gatuljus x 7

När du får mjölksyra/blir trött vila en stund, skaka lite och fortsätt. Dela gärna upp utfallsstegen under promenaden.
    Vi räknar med att det är ungefär 20 meter mellan två lyktstolpar.

Elminas träningskläder kommer från Stadium

Träningsutmaningen är kopplad till en öppen medlemsgrupp, där man kan stötta och peppa varandra. Självklart kommer Elmina att finnas på plats i tråden och coacha.

Klarar du utmaningen och är aktiv i tråden, genom att peppa och stötta andra, kan du vinna boken "Mage, rumpa, lår. Träningen som ger resultat" av Annika Sjöö, känd från bla Let´s dance.

Nu kör vi!

• Svar på tråden Kom i form till sommaren! Familjelivs träningsutmaning #6
  • MissKaos

Kört statiska utfall idag. Anföll smithmaskinen.. 3set

statska utfall och squats och vadpress blev benens utmaning idag för mig! Kör alltid helkropp lär väl lida imorgon!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Wilowa

Haha! Kan lova att mina grannar idiotförklarar mig om jag ska träna mellan våra lyktstolpar här.

• Wilowa
    Liljan77 skrev 2014-05-28 11:36:57 följande:
    Denna veckan får jag stå över, men heja er andra o kämpa på. Solig
    Du borde kunna göra nån annan benövning!
  • MissKaos

Jag har kört backintervaller med barnvagn. Dvs gått 10ggr så fort det går uppför med barnvagn så det blir två galningar då

Wilowa skrev 2014-05-28 17:36:48 följande:
    Haha! Kan lova att mina grannar idiotförklarar mig om jag ska träna mellan våra lyktstolpar här.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2014-05-28 19:30:40 följande:
    Jag har kört backintervaller med barnvagn. Dvs gått 10ggr så fort det går uppför med barnvagn så det blir två galningar då smile1.gif

Haha! Fast jag kommer gå inne jag. Det är tio meter ungefär mellan ytterdörr och altandörr.
  • MissKaos

Folk har ofts sagt -du är inte klok.. eller herre Gud vad duktig du är osv osv för att jag inte gör som dom. Inte äter som dom. Gör Egna val. Tex väljer bort kakor och skit till förmån för fisk grönsaker och potatis. Lägger tid på träning ist för på tv gloende.. går jag och lägger mig tidigt dissar en tråkig serie orkar jag upp för ett löppass till jobbet.. ser solen gå upp och en ekorre här i förorten. Inne igbg brukar tidiga kafeägare börja pyssla. På jobbet är jag pigg och endorfinkickad alla andra som tröttisar. Torsdagar har varit min bästa dag pga den där morgonlöpningen före frukost. Och turen hem är med speciell. Har då hunnit veckans ena långlöp på totalt 20-25km och har hela kvällen med familjen! Då tycker folk jag är galen på riktigt. Jag tycker dom ör knäppa som la timmar vid tvn när jag sov för att springa kl 5:15.

Det är det enda jag saknar med att vara fl ledig. Torsdagskänslan!

Undrar när kroppen är på för riktig löpning igen. Får köra backträning m barnvagn core ben och mina korta små joggingturer ett tag till antar jag.

Träningsexpert Elmina skrev 2014-05-28 20:15:40 följande:
    Galning på ett positivt sätt, heja!

Svar på tråden Kom i form till sommaren! Familjelivs träningsutmaning #6