• Anonym (Lärare)

Hade du accepterat en gymnasielärare på förskolan?

Ja, det är så att jag är utbildad gymnasielärare i idrott och historia med fem års erfarenhet. Tyvärr är det anställningsstopp på gymnasieskolorna i min närhet och jag har därför sökt jobb även på förskolor och fritidshem.

Nu har jag fått ett jobberbjudande på en förskola och idag ringde blivande chefen för att diskutera lönenivån. Han menar att jag kan likställas med en outbildad vikarie eftersom jag inte är behörig att undervisa yngre barn. Dock upplever jag det lite väl magstarkt då jag ändock har en pedagogisk utbildning.

Det främsta argumentet som framfördes förutom min behörighet var att föräldrar inte vill ha gymnasielärare på förskolan, det ska vara förskollärare.

Så därför vänder jag nu mig till er på fl. Skulle ni acceptera att jag tog hand om era barn? Jag har sammanlagt 5.5 års universitetsstudier, varav 1.5 års rena pedagogikstudier. Jag har fyra egna barn, så blöjbyten är inte främmande för mig. Jag har också bred erfarenhet av arbete med elever i behov av särskilt stöd.

Med tanke på att jag är utbildad lärare så förstår jag argumenten och betydelsen för behörig personal i verksamheten, men ändå, ska inte en pedagogisk utbildning vara värt åtminstone något i sammanhanget?

• Svar på tråden Hade du accepterat en gymnasielärare på förskolan?
  • Anonym (Fsk lärare)

Alltså, i rent föräldra perspektiv så beror det ju i så fall på hur du är som person eftersom att du inte har den pedagogiska biten för förskoleåldern, så egentligen skulle jag nog säga att vikarielön är rätt lön eftersom de du är utbildad i är något heeeelt annat än de du kommer jobba med! Jag tar de lite som att du är fsk lärare och söker en tjänst på Ica, bara för att du har högskole examen och kan hela Ica butiken utantill tycker du att du ska ha högre lön, nja... Du är inte utbildad i för de yrket du söker vilket du kommer märka så fort du börjar, och föräldrar rollen går inte alls att jämföra med den roll eller relation du kommer få med dina barn på fsk!

• Fiona M

Nej, jag tycker inte pedagogiken för gymnasiet går att tillämpa på förskolan, så jag skulle inte tyckt det var lämpligt.

• Petter och jag

Du är inte förskollärare, varför du inte får förskollärarlön. Inget konstigt med det.

• Petter och jag

Och ja, jag skulle acceptera dig på mina barns förskola, men jag anser att du har låga tankar om förskolläraryrket om du anser att det är en merit att du kan byta blöjor...

• Fiona M

är du själv lärare har jag svårt att förstå hur du kan ta så lätt på den pedagogiska verksamheter för andra åldrar.

• PrinsessanLeia

Däremot är det ju en merit att du är van att arbete efter kursplaner och har vana av att översätta dessa i praktiken, vilket inte en oerfaren och outbildad har så jag skulle inte likställa dig med en helt outbildad nej, men ej heller med en utbildad fskl.

• Anonym (Hagard)

Vi har utbildade förskollärare med 20 års erfarenhet som ändå hade svårt att byta från 4-5åringar till 2-åringar när de gjorde om organisationen på vår förskola.

Jag tycker de resonerar klokt. Du har pedagogisk utbildning men det är en helt annan pedagogik än för små barn. Jag tycker det faktum att du har 4 barn är mer meriterande än dina universitetstudier, men jag förstår att de ser dig som obehörig, för det är du ju.

Skulle du tycka att en förskolelärare automatiskt skulle kunna ha samma möjligheter som du på gymnasiet?

Svar på tråden Hade du accepterat en gymnasielärare på förskolan?