• Anonym (panik)

är abort verkligen enda alternativet?

Just fått veta att jag är gravid. För 2 veckor sedan anmälde jag min sambo för misshandel. Vi har inga gemensamma barn men båda har sedan tidigare relationer. Jag letar nu bostad det är steg ett! Sen var tanken arbetsförmedlingen! Såg framför mig ett mål med bostad och ett arbete. Sen kom detta! Jag vet varken ut eller in! Bo ihop med sambon igen tänker jag inte! Ena sekunden är abort enda alternativet och i nästa sekund finner jag ett hopp om att detta barn kan få komma till oss. Jag är snart 40 år och på något sätt så känns det som att det måste finnas någon mening med denna graviditet just precis nu i livet! Nån som varit i någon liknande situation och som vill bolla lite tankar? Tack på förhand.

• Svar på tråden är abort verkligen enda alternativet?
  • Lilla Morran

Är inte alls i din situation, men vill bara säga att abort sällan är det enda alternativet. Du vill ju nånstans ha det här barnet och det är dags att fundera på hur er framtid skulle kunna se ut. Kan tänkas att du får vårdnaden om din sambo döms för misshandel? Skulle han fungera som förälder om den frågan är aktuell? har hört flera vittna om att man kan ångra en abort, men aldrig ett barn. Låter ju klokt, men givetvis är det ju viktigt att fundera över hur detta skulle påverka ditt liv och självklart också barnets... Lycka till!

• Drottningen70

Abort i 40 års åldern när man egentligen vill ha barnet känns ju inte som en hit. Samtidigt, att behöva ha med denna galning lååång tid att göra framöver. Behöva kunna samarbeta, behöva vistas i samma hus ofta för att han ska kunna bygga en anknytning med barnet. Behöva anpassa sig till honom, så småningom behöva överlämna barnet till nån man vet är våldsam... Nej, den sistsen skulle jag aldrig sätta mig i. Man blir hudlös i relation med sitt barn. Skulle vara en mardröm att behöva lämna sitt barn till en sådan person, för det kommer du att behöva göra. Att han misshandlat dig är inte skäl till vare sig ensam vårdnad eller umgängesbegränsning. Jag skulle göra abort. Men vad du kan hantera vet ju bara du.

• Anonym (panik)

Sambon vill att vi går gemensamt på någon behandling, där vi lär oss att prata innan det går för långt och han blir för frustrerad.

Det har jag sagt att jag är villig att prova men att jag avslutar om det får mig att må sämre.

Han vet om att han klivit över gränsen, jag kommer aldrig glömma och känna mig trygg runt honom.

Vet inte hur det ser ut runt ev vårdnad om han blir dömd?

Socialtjänsten är inkopplad då min dotter var med när han var våldsam och det att hon var med känner jag gör saken ännu värre.

Då var det inte bara spärren om våld som skreds över utan även barnens välbefinnande var oviktigt.

Vad händer om han får umgås med sitt barn i framtiden och han blir våldsam mot barnet?

Barn bygger ju upp mkt frustration mm mm med gråt o sömnbrist.

Ja någonstans inne i mig vill jag ju ha det här barnet..

Men jag får ingen ordning på mina tankar.

Så rädd att göra ett hemskt misstag oavsett vad jag bestämmer mig för.

• Anonym (Nej)

Vill du ge ett barn en far som misshandlar? Vill du lämna ett barn varannanvecka till någon som slår? Tycker du att ett barn förtjänar en uppväxt med en pappa som kan misshandla även den som älskar honom mest? Jag har också lämnat en relation med en man som misshandlade mig i 3år. Min största stolthet är nog att jag aldrig valde att sätta ett barn i det livet. Barnet hade aldrig kommit undan hans våld och jag hade aldrig någonsin kunnat släppa kontakten med honom. Idag är jag gift med en man som är perfekt, och exet behöver jag aldrig höra eller se igen :)

• Anonym (Nej)
    Anonym (panik) skrev 2014-05-28 17:39:31 följande:
    Sambon vill att vi går gemensamt på någon behandling, där vi lär oss att prata innan det går för långt och han blir för frustrerad. Det har jag sagt att jag är villig att prova men att jag avslutar om det får mig att må sämre. Han vet om att han klivit över gränsen, jag kommer aldrig glömma och känna mig trygg runt honom. Vet inte hur det ser ut runt ev vårdnad om han blir dömd? Socialtjänsten är inkopplad då min dotter var med när han var våldsam och det att hon var med känner jag gör saken ännu värre. Då var det inte bara spärren om våld som skreds över utan även barnens välbefinnande var oviktigt. Vad händer om han får umgås med sitt barn i framtiden och han blir våldsam mot barnet? Barn bygger ju upp mkt frustration mm mm med gråt o sömnbrist. Ja någonstans inne i mig vill jag ju ha det här barnet.. Men jag får ingen ordning på mina tankar. Så rädd att göra ett hemskt misstag oavsett vad jag bestämmer mig för.

Vi gick på behandlingar och samtal. Han fick egen vård i perioder, både öppen och sluten, vi gick i relationsterapi m.m. Osv. Det blev alltid bättre i några månader, det var underbart i kanske en månad.. Han var såå ångerfull och ville verkligen förändras.. Men varje gång kom våldet smygandes tillbaka.. Värre än sist. Fy fan att jag trodde och hoppades så länge. Jag var normaliserad och hjärntvättad.
  • Anonym (Nej)

Varje dag som du spenderar med ditt ex är en dag som du förlorar. Dessa dagarna hade du kunnat spendera i full lycka. Du hade kunnat sitta med en riktig partner och njuta av livet, skratta varje dag och bli bortskämd! Klipp banden och välj ett lyckligt liv innan du slösar bort det helt.

Svar på tråden är abort verkligen enda alternativet?