Tips för toalett- och pottvägrande treåring
Det beror väl lite på vad hon är för person..?
Vår son var också ganska sen med att släppa blöjan, drygt 3, och lika bestämd som din dotter. Han vägrade att ens gå i närheten av en potta eller toalett, vägrade kalsonger etc.
Men han behöver tid på sig när det gäller nya saker och förändringar. Han måste förberedas. Så att låta blöjorna "ta slut" helt plötsligt hade inte fungerat med honom. Då hade han sannolikt fått panik.
Så jag gjorde så att jag gjorde en kalender för två veckor framåt, med en ruta för varje dag. Och på den fjortonde dagen ritade jag en kalsong, och sa att "Nu kryssar vi dag för dag, och när vi kommer fram till den dagen så slutar du med blöja." Det gick han genast med på. Troligen för att det låg en bit fram i tiden och kanske kändes lite spännande med kalendern och kryssandet.
När vi kom fram till kalsongdagen trodde jag nästan att han skulle ångra sig och vägra igen, men han var tvärtom helt med på noterna och sen den dagen är blöjan borta (dagtid). Och dessutom gick det över förväntan. Några olyckor de första två dagarna bara, sen fattade han grejen, och sen dess sköter han det galant.
Eftersom han var så otroligt negativ och envis innan så blev jag faktiskt förvånad över hur lätt det gick när jag väl hittade rätt sätt att göra det på.