Inlägg från: Anonym (been there) |Visa alla inlägg
  • Anonym (been there)

Om jag inte kan uppmuntra till umgänge

Anonym (abc) skrev 2014-05-31 21:16:19 följande:
    [/quote] Tro mig, dom vet hur han är, redan när äldsta var 2,5 år gick hon emellan oss och sa: Du får inte slå min mamma. Hon såg även honom slå mig när jag var gravid med det yngre syskonet och när puttade mig ner för en trappa bl.a. Det yngre barnet har fått en lättare hjärnskada troligtvis till följd av denna behandling. Han låste även in den äldsta (då omkring 2 år gammal) när han tyckte att hon var jobbig och blev rasande om jag släppte ut henne innan han gett lov om detta. När jag ville separera redan när jag var gravid med tvåan så var jag sjuk i huvudet och åkte på ännu mer stryk men ingenting av det var ju hans fel utan det var ju jag som retade upp honom. När jag sen på nytt står med en fyra månaders bebis i famnen och han står med dels en kniv, dels en kofot, vandaliserar delar av mitt hem pga att jag inte orkar längre, då har han inte en tanke på att han kan skada även sitt barn utan går bara på som en ångvält. Polisen som kom sen sa, Ta dina barn och fly och släpp aldrig honom nära igen. Där är lite bakgrundshistoria till varför jag inte kan släppa allt hat emot honom och inte litar ett smack på honom. Sen när jag får höra att historien upprepat sig med nästa tjej också så är det väl inte så konstigt att jag blir väldigt skeptisk till att släppa iväg mina flickor till honom?? Om jag som vårdnadshavare nu har ett så genomgripande ansvar så borde jag ju få skydda dom emot en så här ambivalent människa?? Vad jag förstår på barnen så är det bara kul att åka dit för att dom får göra som dom vill men dom efterfrågar aldrig mer umgänge än vad vi har i nuläget. Jag kan inte låta någonting hända mina barn och jag tror tyvärr att dom en dag kommer att uppleva hemskheter på ett eller annat sätt.[/quote]

Jag inser till fullo att exet/pappan är ett stört as. Men det är trots det inte din uppgift att upplysa dina barn om det. Barnen har rätten att lära känna honom och bilda sig sina egna uppfattningar om honom på egen hand och utan påverkan utifrån.

Om du lyckas hålla dig neutral som du ska så kommer barnen uppfattning om deras far vara den korrekta. Om du däremot inte lyckas hålla dig neutral kommer barnens uppfattning vara färgad av din och inte längre sanningsenlig.

Dina barn kommer att få en mer eller mindre negativ bild av sin far med tiden (om de inte redan har det). Men om du spär på det så kommer deras uppfattning av vara överdrivet negativ och inte spegla verkligheten.

Angående ditt ansvar som vårdnadshavare. Om du har en stark misstanke om akut fara hos pappan ska du givetvis inte skicka dit dem på umgänge. Om det bara rör sig om en ostrukturerad vardag med skräpmat och film hela natten ska du givetvis inte göra det.

I sverige har föräldrar rätten att ta hand om sina egna barn efter eget huvud så länge man håller det över en viss lagstadgad miniminivå. Ditt ex har samma rätt som alla andra. Och han är inte ovanlig på något sätt. Det finns en massa barn som har kassa föräldrar som inte förlorar sina barn. Så länge han håller sitt föräldraskap över miniminivån har du med andra ord ingen rätt att göra nåt förutom i tysthet banna den dagen du blev gravid med ett as som han samt framföra dina ödmjukaste önskemål till en man som säkert bara ignorerar det ändå.
    Ja,  miniminivån som soc accepterar  är låg -  och ja,  man får anledning att ångra sitt val att pappa till sitt/sina barn då och då...
Svar på tråden Om jag inte kan uppmuntra till umgänge