• sourpussy

Bröstpiercing

Jag väntar mitt första barn och har en del piercingar. Jag oroar mig mest för min bröstpiercing jag har i ena vårtan. Skulle vilja veta hur andra gjort. 
    Ska jag ta ut den redan nu och hoppas det hinner läka? Spelar det någon roll? Kan man ta ut den bara när barnet ska amma eller funkar det inte likadant med hur mjölken kommer ut? 
    Alla ammar ju inte men jag hoppas att jag kommer göra det. Glad

• Svar på tråden Bröstpiercing
  • lyckligmamma87

Jag tog ur mina intima o bröst på fl o någon v innan....o 1 intima kunde jag få.i direkt efter fl....brösten får jag göra om efter amningen då dom läkt ihop....o jag har helammat mina barn utan problem :)

• sourpussy

Jag är inte så orolig för att de växer igen eller så, om jag vill gör jag väl om eller så skippar jag det. :) är dock lite orolig för att amningen inte ska funka eller att det ska spruta som en fontän som jag läste om i en tråd här. Sen det här med baciller... Kanske vore bäst att ta ut bröstet redan nu ifall det kanske drar ihop sig tills det är dags? Har ingen kompis att fråga ännu eftersom det är hemligt! :D

• lyckligmamma87
    sourpussy skrev 2014-05-29 10:36:40 följande:
    Jag är inte så orolig för att de växer igen eller så, om jag vill gör jag väl om eller så skippar jag det. :) är dock lite orolig för att amningen inte ska funka eller att det ska spruta som en fontän som jag läste om i en tråd här. Sen det här med baciller... Kanske vore bäst att ta ut bröstet redan nu ifall det kanske drar ihop sig tills det är dags? Har ingen kompis att fråga ännu eftersom det är hemligt! :D

Mina växte ihop snabbt o ändå va det bara 1-2 v innan sonen började äta från dom....

Jag har inte haft några problem med verken sår el bakterier el mjölken :) jag har bara små rosa fina ärr där staven satt... bara o fråga på va du vill veta :)
  • BjörkW

Är i v 25 med första barnet och har en stav i ena bröstvårtan. Det läcker mjölk ur båda mina bröst så kanalerna fungerar iaf. Jag fick köpa en längre stav i v 15 eller när det var för att vårtorna vuxigt så mycket. Jag har inte bestämt mig hur jag ska gör än när ungen väl är ute. Kanske blir allt för krångligt att "ta i och ur'" hela tiden. Får se hur amningen funkar i övrigt och ta ett beslut då :)

Hur länge har ni haft era percingar som har växt igen efter amning?

• Emmatrollunge

Har piercing i ena bröstet och planerar att ha kvar.

Ta ut medan du ammar och sätt i en stund efter.

Var noga med hygienen bara.

Jag köpte 15 st billiga (men bra både plast och titan) stavar på nätet för 300:- och byter varje dag nu när mjölken rinner på så dant ( är i vecka 27+2) och planerar att fortsätta med det tills jag ammat klart.

Klar man egentlig bara behöver någon extra att byta mellan men jag vet med mig själv att det inte alltid blir av så jag tog många extra så det alltid finns.

Lycka till!

• LillaE

Jag plockade ut min bröstpiercing några veckor innan sonen kom. Hade aldrig några som helst problem med amningen, rann på bra dock inte från piercinghålen. Jag ammade under 6 månader och hade aldrig i staven under den tiden. Hade inga problem med att få igenom staven sen igen, var som jag precis hade plockat ut den. Då hade jag haft min bröstpiercing i 8 år! Nu väntar jag andra barnet och är i v 21 och jag har inga planer på att plocka ut piercingen än på några veckor :)

• sourpussy

Tack för alla svar. Verkar inte som att så många har problem, skönt att höra. :)

• elinmaria84
    Alla piercingar åker ut *bums*
    vid förlossningen med tanke på risken för ett akut kejsarsnitt (vilket man ej kan veta/förutse) och detta ska oftast kunna ske/beslutas inom sekunder/minuter.

(Den primära anledningen till varför?;
    Piercinghålet är en "inkörsport" för bakterier, virus/ (ev andra mickroorganismer; som ex.vis svamp)

Plus att om man har piercing i naveln så vill oftast barnmorskan/läkaren att man tar ut den redan då pga den kan sitta i vägen/skada ultraljudsscannern som förs över magen när man utför det rutinmässiga ultraljudet i 18-20 veckan.Minus

*Sad but true* 

Elin
  • elinmaria84
    elinmaria84 skrev 2014-08-27 16:20:28 följande:
    Alla piercingar åker ut *bums*
    vid förlossningen med tanke på risken för ett akut kejsarsnitt (vilket man ej kan veta/förutse) och detta ska oftast kunna ske/beslutas inom sekunder/minuter.

(Den primära anledningen till varför?; Piercinghålet är en "inkörsport" för bakterier, virus/ (ev andra mickroorganismer; som ex.vis svamp)

Plus att om man har piercing i naveln så vill oftast barnmorskan/läkaren att man tar ut den redan då pga den kan sitta i vägen/skada ultraljudsscannern som förs över magen när man utför det rutinmässiga ultraljudet i 18-20 veckan.Minus*Sad but true* 

Elin
    Vilket gör att jag även tror att bröstpiercing faller under;Glad ville bara förtydliga detta
  • sourpussy

Nu har jag ju gjort tre ultraljud än så länge och ingen har sagt något om mina piercingar. Så jag är ganska lugn.

Svar på tråden Bröstpiercing