• Anonym (Väx upp!)

Vad är det för jävla fel på att ingå äktenskap?????

Jag har funderat på en sak som jag anser är jävligt konstigt med oss svenskar.

Varför är giftemål så jävla avskräckande och ifrågasatt? Att börja knulla som 16 åring är okej enligt så många, att bli sambos när man är 20 är fullt normalt enligt så många, att förlova sig när som är fullt normalt enligt så många, ATT SKAFFA BARN MYCKET TIDIGT ÄR MYSIGT OCH FULLT NORMALT ENLIGT SÅ MÅNGA, men att gifta sig är något man behöver fundera ordentligt på tydligen? Och gifter man sig som UNG, ex 22 år gammal, ja då minsann är man helt bakom vettet.

Vad är det för fel på att gifta sig? Många resonerar som så att äktenskapen "bara" är ett avtal. Om det nu bara är ett jävla avtal...varför är det en big deal? För att man måste dela på allt om man skiljer sig? Jaha....hört talas om äktenskapsförord? Märkligt hur folk redonerar ibland. Är det ens egendom som sätter skräck? Men när man vara är sambos och skaffar barn? Hur blir det om man väljer att dela på sig?

Väx upp.

• Svar på tråden Vad är det för jävla fel på att ingå äktenskap?????
  • Anonym (Qwe)

Känns inte som om det blir en diskussion av detta ämne, kanske du som hetsar upp dig i onödan. Vill du gifta dig, gör det. Jag lägger då ingen vikt vid ålder när man gifter sig.

• Anonym (.)

Om man inte är religiös och inte känner att man har något behov av att få yttre bekräftelse och hävda sitt förhållande (man vet vad man har och är nöjd med det), och har det juridiska på det torra, förstår jag att äktenskap kan te sig rätt överflödigt.

• Scoops

Känner inte alls igen problemet du beskriver. Däremot kan jag bli arg på människor (oavsett ålder) som gifter sig och sedan skiljer sig kors och tvärs. Vet inte riktigt varför, kanske för att jag anser att ett löfte för livet är ett löfte för livet? Jag vet då att jag föraktar människor som lovar saker till höger och vänster och sedan bara hoppar av tåget istället för att laga det som är trasigt. 

Men åter till ämnet... om du vill gifta dig så gör det. Det är något mellan dig och din partner, inte mellan dig och din partner och alla andra. Själv skiter jag högaktningsfullt över vad andra tror sig tänka, tycka och veta om min relation.

• Anonym (Väx upp!)
    Scoops skrev 2014-05-29 12:25:50 följande:
    Känner inte alls igen problemet du beskriver. Däremot kan jag bli arg på människor (oavsett ålder) som gifter sig och sedan skiljer sig kors och tvärs. Vet inte riktigt varför, kanske för att jag anser att ett löfte för livet är ett löfte för livet? Jag vet då att jag föraktar människor som lovar saker till höger och vänster och sedan bara hoppar av tåget istället för att laga det som är trasigt. 

Men åter till ämnet... om du vill gifta dig så gör det. Det är något mellan dig och din partner, inte mellan dig och din partner och alla andra. Själv skiter jag högaktningsfullt över vad andra tror sig tänka, tycka och veta om min relation.

Håller med dig om det där med att det är störande när folk gifter sig och skiljer sig kors och tvärs.

Ja, jag och min tjej är unga, hon 22 och jag 23. Vi vill gifta oss men våra föräldrar har fått spader. Vi har varit ihop i 6 år. Snälla nån...vad är folks jävla problem liksom.
  • fluu

Jag tycker det är tvärtom. Folk har en väldigt naiv syn på äktenskap och förhållande och kastar sig fort in i det med huvudet före och lägger ut onödigt stora summor på dagen. Bröllop hit och bröllop dit liksom.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Tigrisog

Jag håller med dig i allt ts. Folk är allmänt rädda för att engagera sig i ett förhållande. I praktiken gör de gjordes det ändå. Så vad är problemet? Man kan skilja sig om det inte funkar. Jag har gjort den resan och träffar jag någon som det känns rätt med så tar jag steget igen. Hoppas på det.

• nyans
    Anonym (Väx upp!) skrev 2014-05-29 12:59:27 följande:

Håller med dig om det där med att det är störande när folk gifter sig och skiljer sig kors och tvärs.

Ja, jag och min tjej är unga, hon 22 och jag 23. Vi vill gifta oss men våra föräldrar har fått spader. Vi har varit ihop i 6 år. Snälla nån...vad är folks jävla problem liksom.
  • nyans

TS, dina resonemang går inte riktigt ihop. Är det negativt att "skilja sig kors och tvärs", är det väl bra att vänta med giftermål tills man verkligen känner sig säker? Oavsett om man är 20 eller 40 när det sker.

Alla tycker inte att giftermål är viktigt. Lev med det. Och det är väl bra att vi lever i en kultur där man faktiskt får välja?

Men åtminstone hälften av de par jag känner över 30, är gifta, så jag skulle påstå att din reaktion låter överdriven.

• fluu

Iakttagelse: Framförallt riktigt unga verkar inte ha några problem med att kasta sig i äktenskap. Men så verkar en del av den yngre generationen mer traditionell på vissa plan.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • nyans

Och TS, det är inget fel att ingå äktenskap. Men alla gör som de vill.

Ni är gamla nog att gifta er och har varit tillsammans i flera år. Bry er inte om vad andra tycker.

Tråkigt att era föräldrar reagerar så starkt. Finns det någon annan orsak?

Min syster gifte sig när hon var 23 och hennes fästman 26. De hade varit tillsammans i 4 år då. Ingen hade några åsikter om det, alla var bara glada för deras skull.

Men många andra är fortfarande singlar eller särbos i den åldern. Ingen har några åsikter om det heller.

Svar på tråden Vad är det för jävla fel på att ingå äktenskap?????