Anonym (Hus) skrev 2014-05-29 12:12:45 följande:
Men om uppvärmningen består av både el och eldning med ved?
Det är väl bättre än enbart uppvärmning av el?
Alternativt att man installerar en luftvärmepump?
Angående fuktskador,har jag hört att många hus har fuktproblem,men att många ägare inte ens vet om det?
ursäkta mina många frågor,men jag vill verkligen sätta mig in i detta ännu mer.
Undvik hus med krypgrund, för det bäddar för fuktskador.
Direktverkande el är kanske OK om du bor i södra Sverige, men i norr kan det bli hemskt dyrt, jobbigt vid strömavbrott då du blir totalt kaminberoende. Visst underlättar luftvärmepump, men den funkar ju inte heller vid strömavbrott.
Vi köpte hus för ca 590 000 kr (tyvärr rasade det i värde eller vi fick bara 300 000 när vi sålde det 5 år senare...) och frågan är ju hur gammalt huset är. Hus får precis som människor krämpor, ju äldre det blir och är huset totalt orenoverat har folk kanske gått och nött och slitit på sakerna i 30-40 år och det märks....Vårt hus var ifrån 1975 och totalt orenoverat. Badrummen hade platsinredning och den sjöng på sista versen, så köp helst färdigkaklat tycker jag.
Vårt hus var på ytan fräscht, men vi bodde i det i fem år och under tiden så "rasade vissa saker ihop". Några saker var givetvis vitvarorna som var ifrån 80-talet och det må så vara. Värre var att det blev skorstensläckage uppe vid taket alltså och det visade sig att färre ägaren hade snickrat fast masonitskivor och varit "händig" och lagat taket själv tidigare....givetvis luckrades masoniten till slut upp av regn och snö och då fick vi in vatten i huset....kostade massor att laga, runt 30 000 kr.
Kaminen ifrån 80-talet gav också upp (vi lyckades få hål i den pga elden) och under vår första månad i huset brakade varmvattenberedaren ihop, kostade också runt 30-40 000 att installera en ny.
När vi flyttade köpte vi ett helrenoverat hus ifrån 1920 för 2 miljoner och hittills har vi inte behövs laga ett jota i det (bott här i 3.5 år) och det är så himla skönt. Ska man köpa billigt måste man tänka klokt och kolla att man har täckning för allt gammalt som kommer rasa, inget varar för evigt.