• Anonym (Hus)

Ni som köpt hus i halvmiljoner-klassen, vad tycker ni?

Är ni nöjda med ert husköp eller finns det något som gick fel?
    Tex,att ni upptäckte att badrummet var fuktskadat och ni var tvungna att renovera? Eller att taket läcker in och att ni måste byta taket?
    Eller nåt annat som gick fel med köpet?

Jag är ensamstående men har alltid haft en dröm att köpa hus.
    Eftersom jag är ensam måste jag ha ett hus som är billigare än flera miljoners-klassen.

Jag letar hus ute på landsbygden,inte i stan obs!

Har fått lånelöfte från banken i halvmiljoners klassen,men vågar man köpa så billiga hus?
    Eller finns det mycket fel på sådana hus som är billigare i inköp?

Eftersom dom är så billiga vill jag veta om det är värt att köpa sådana hus,eller finns det för mycket fel på dom,och att dom kommer kosta ännu mer i slutänden?

Har hittat flera hus som ligger i den prisklassen,men vågar man slå till?

Ni som köpt hus,kom gärna med synpunkter och goda råd om husköpGlad

• Svar på tråden Ni som köpt hus i halvmiljoner-klassen, vad tycker ni?
  • ursula

Det som styr värdet mest av allt är läget

• Sune03

Du ska leta efter ett hus där taket är helt och inga fuktskador någonstans i huset (små fuktskador kan vara lätta och billiga och fixa om man åtgärdar orsaken samtidigt). Sen är det bra om uppvärmningskostnaderna är låga med tex värmepump. Direkverkande el vill du undvika.

Ytskikt är inte lika viktigt, det kan du fixa själv.

• Anonym (Hus)
    Sune03 skrev 2014-05-29 11:55:10 följande:
    Du ska leta efter ett hus där taket är helt och inga fuktskador någonstans i huset (små fuktskador kan vara lätta och billiga och fixa om man åtgärdar orsaken samtidigt). Sen är det bra om uppvärmningskostnaderna är låga med tex värmepump. Direkverkande el vill du undvika.

Ytskikt är inte lika viktigt, det kan du fixa själv.
    Men om uppvärmningen består av både el och eldning med ved?
    Det är väl bättre än enbart uppvärmning av el?
    Alternativt att man installerar en luftvärmepump?

Angående fuktskador,har jag hört att många hus har fuktproblem,men att många ägare inte ens vet om det?
    ursäkta mina många frågor,men jag vill verkligen sätta mig in i detta ännu mer.
  • Anonym (500 000 kr)

Vårt hus kostade exakt 500 000 kr. Men det är inte huset i sig som bestämmer det billiga priset, utan läget. Samma hus i tex stockholm hade ju kostat flera miljoner.

Ett tips är att kolla vad husen runtomkring kostar. Är alla andra hus dyrare så vet du att det billigare antagligen har något fel. Är prisen ungefär lika (beroende på storlek osv) så vet du att det är tillgången/efterfrågan som har satt priset.

Det billigaste huset vi tittade på kostade 200 000 och då var det i stort behov av renovering. Det dyraste kostade kanske 800 000 men då var det mycket större, mer nyligen renoverat och med större trädgård.

Vi fick renovera litegrann, men det var bara byta några golv och måla om några väggar. Annars är huset i det "toppskick" det kan vara, efter ca 50 år sen det byggdes.

• Frontline

Det beror ju precis på vart du letar hus...

Mitt hus kostade ca 1 miljon där vi bor samma hus i exempelvis Stockholm skulle säkert gå på 5 miljoner om inte mer...
    Här där vi bor får man fina felfria hus för 5-7 hundra tusen...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Monchichier

Jag säger som så många andra här. Det är läget som avgör priset. I Kramfors är du galen om du lägger ner så pass mycket på ett hus. I Stockholm får du inte ens en sådan där nedfallen liten redskapsbod på en kolonilott för de pengarna.

• Anonym (Hus)
    Monchichier skrev 2014-05-29 12:42:53 följande:
    Jag säger som så många andra här. Det är läget som avgör priset. I Kramfors är du galen om du lägger ner så pass mycket på ett hus. I Stockholm får du inte ens en sådan där nedfallen liten redskapsbod på en kolonilott för de pengarna.
    Anonym (500 000 kr) skrev 2014-05-29 12:34:39 följande:
    Vårt hus kostade exakt 500 000 kr. Men det är inte huset i sig som bestämmer det billiga priset, utan läget. Samma hus i tex stockholm hade ju kostat flera miljoner.

Ett tips är att kolla vad husen runtomkring kostar. Är alla andra hus dyrare så vet du att det billigare antagligen har något fel. Är prisen ungefär lika (beroende på storlek osv) så vet du att det är tillgången/efterfrågan som har satt priset.

Det billigaste huset vi tittade på kostade 200 000 och då var det i stort behov av renovering. Det dyraste kostade kanske 800 000 men då var det mycket större, mer nyligen renoverat och med större trädgård.

Vi fick renovera litegrann, men det var bara byta några golv och måla om några väggar. Annars är huset i det "toppskick" det kan vara, efter ca 50 år sen det byggdes.
    Ok...då har jag hittat ett mycket intressant hus,det går på runt en halv miljon och ligger på landet,precis det läge jag vill ha....
    Men jag undrar om jag vågar slå till....det är ett gammalt hus,men gjort mycket på det.....tyckte jag kände en konstig lukt på övervåningen...kan sånt vara mögel eller fuktproblem?
    jag har aldrig köpt hus förut,så jag är en riktig nybörjare.....

• Anonym (500 000 kr)
    Anonym (Hus) skrev 2014-05-29 12:51:01 följande:
    Ok...då har jag hittat ett mycket intressant hus,det går på runt en halv miljon och ligger på landet,precis det läge jag vill ha....
    Men jag undrar om jag vågar slå till....det är ett gammalt hus,men gjort mycket på det.....tyckte jag kände en konstig lukt på övervåningen...kan sånt vara mögel eller fuktproblem?

Ta dit en egen besiktningsman som kollar på allt.
  • Monchichier

Ta dit en besiktningsman och mögelhund innan du köper huset.
    Svårare än så är det inte.
  • Indianica
    Anonym (Hus) skrev 2014-05-29 12:12:45 följande:
    Men om uppvärmningen består av både el och eldning med ved?
    Det är väl bättre än enbart uppvärmning av el?
    Alternativt att man installerar en luftvärmepump?

Angående fuktskador,har jag hört att många hus har fuktproblem,men att många ägare inte ens vet om det?
    ursäkta mina många frågor,men jag vill verkligen sätta mig in i detta ännu mer.
    Undvik hus med krypgrund, för det bäddar för fuktskador.

Direktverkande el är kanske OK om du bor i södra Sverige, men i norr kan det bli hemskt dyrt, jobbigt vid strömavbrott då du blir totalt kaminberoende. Visst underlättar luftvärmepump, men den funkar ju inte heller vid strömavbrott.

Vi köpte hus för ca 590 000 kr (tyvärr rasade det i värde eller vi fick bara 300 000 när vi sålde det 5 år senare...) och frågan är ju hur gammalt huset är. Hus får precis som människor krämpor, ju äldre det blir och är huset totalt orenoverat har folk kanske gått och nött och slitit på sakerna i 30-40 år och det märks....Vårt hus var ifrån 1975 och totalt orenoverat. Badrummen hade platsinredning och den sjöng på sista versen, så köp helst färdigkaklat tycker jag.

Vårt hus var på ytan fräscht, men vi bodde i det i fem år och under tiden så "rasade vissa saker ihop". Några saker var givetvis vitvarorna som var ifrån 80-talet och det må så vara. Värre var att det blev skorstensläckage uppe vid taket alltså och det visade sig att färre ägaren hade snickrat fast masonitskivor och varit "händig" och lagat taket själv tidigare....givetvis luckrades masoniten till slut upp av regn och snö och då fick vi in vatten i huset....kostade massor att laga, runt 30 000 kr.

Kaminen ifrån 80-talet gav också upp (vi lyckades få hål i den pga elden) och under vår första månad i huset brakade varmvattenberedaren ihop, kostade också runt 30-40 000 att installera en ny.

När vi flyttade köpte vi ett helrenoverat hus ifrån 1920 för 2 miljoner och hittills har vi inte behövs laga ett jota i det (bott här i 3.5 år) och det är så himla skönt. Ska man köpa billigt måste man tänka klokt och kolla att man har täckning för allt gammalt som kommer rasa, inget varar för evigt.
  • Indianica

Oftast får man ju mögel i källare, men nog kan det vara mögel även på en övervåning. Du kan be en besiktningsman göra fuktmätning där du känner lukten, de har apparater som ger utslag vid fukt, plus att de har tränade ögon så de t ex kan se svartmögel och annat.
  • LillaNovaK

Oavsett vad du köper för hus ska du absolut ta dit en besiktningsman innan du slutför köpet!
    Det är ett måste, säljaren har alltid upplysningsskyldighet om ev fel men du som köpare har en skyldighet att ta reda på ev fel själv, annars täcker inte ev försäkringar.

En bra besiktningsman kostar en del men är värt varenda krona!

Svar på tråden Ni som köpt hus i halvmiljoner-klassen, vad tycker ni?