Inlägg från: Anonym (Hus) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hus)

Ni som köpt hus i halvmiljoner-klassen, vad tycker ni?

Är ni nöjda med ert husköp eller finns det något som gick fel?
    Tex,att ni upptäckte att badrummet var fuktskadat och ni var tvungna att renovera? Eller att taket läcker in och att ni måste byta taket?
    Eller nåt annat som gick fel med köpet?

Jag är ensamstående men har alltid haft en dröm att köpa hus.
    Eftersom jag är ensam måste jag ha ett hus som är billigare än flera miljoners-klassen.

Jag letar hus ute på landsbygden,inte i stan obs!

Har fått lånelöfte från banken i halvmiljoners klassen,men vågar man köpa så billiga hus?
    Eller finns det mycket fel på sådana hus som är billigare i inköp?

Eftersom dom är så billiga vill jag veta om det är värt att köpa sådana hus,eller finns det för mycket fel på dom,och att dom kommer kosta ännu mer i slutänden?

Har hittat flera hus som ligger i den prisklassen,men vågar man slå till?

Ni som köpt hus,kom gärna med synpunkter och goda råd om husköpGlad

• Svar på tråden Ni som köpt hus i halvmiljoner-klassen, vad tycker ni?
  • Anonym (Hus)
    Sune03 skrev 2014-05-29 11:55:10 följande:
    Du ska leta efter ett hus där taket är helt och inga fuktskador någonstans i huset (små fuktskador kan vara lätta och billiga och fixa om man åtgärdar orsaken samtidigt). Sen är det bra om uppvärmningskostnaderna är låga med tex värmepump. Direkverkande el vill du undvika.

Ytskikt är inte lika viktigt, det kan du fixa själv.
    Men om uppvärmningen består av både el och eldning med ved?
    Det är väl bättre än enbart uppvärmning av el?
    Alternativt att man installerar en luftvärmepump?

Angående fuktskador,har jag hört att många hus har fuktproblem,men att många ägare inte ens vet om det?
    ursäkta mina många frågor,men jag vill verkligen sätta mig in i detta ännu mer.
  • Anonym (Hus)
    Monchichier skrev 2014-05-29 12:42:53 följande:
    Jag säger som så många andra här. Det är läget som avgör priset. I Kramfors är du galen om du lägger ner så pass mycket på ett hus. I Stockholm får du inte ens en sådan där nedfallen liten redskapsbod på en kolonilott för de pengarna.
    Anonym (500 000 kr) skrev 2014-05-29 12:34:39 följande:
    Vårt hus kostade exakt 500 000 kr. Men det är inte huset i sig som bestämmer det billiga priset, utan läget. Samma hus i tex stockholm hade ju kostat flera miljoner.

Ett tips är att kolla vad husen runtomkring kostar. Är alla andra hus dyrare så vet du att det billigare antagligen har något fel. Är prisen ungefär lika (beroende på storlek osv) så vet du att det är tillgången/efterfrågan som har satt priset.

Det billigaste huset vi tittade på kostade 200 000 och då var det i stort behov av renovering. Det dyraste kostade kanske 800 000 men då var det mycket större, mer nyligen renoverat och med större trädgård.

Vi fick renovera litegrann, men det var bara byta några golv och måla om några väggar. Annars är huset i det "toppskick" det kan vara, efter ca 50 år sen det byggdes.
    Ok...då har jag hittat ett mycket intressant hus,det går på runt en halv miljon och ligger på landet,precis det läge jag vill ha....
    Men jag undrar om jag vågar slå till....det är ett gammalt hus,men gjort mycket på det.....tyckte jag kände en konstig lukt på övervåningen...kan sånt vara mögel eller fuktproblem?
    jag har aldrig köpt hus förut,så jag är en riktig nybörjare.....

Svar på tråden Ni som köpt hus i halvmiljoner-klassen, vad tycker ni?