• Knitting Angel

    Snart 3 och vill kunna läsa. Hur göra?

    Har en dotter på snart tre som vill kunna läsa för lillebror när han tittat ut. Hur kan man göra för att lära henne att läsa då hon jättegärna vill. Hon känner igen de flesta bokstäverna av de stora bokstäverna men inte lika många av de små. Ljudningsmässigt vet jag inte vad hon kan men hon kan skriva bokstäverna F, O, Q, A, M, W, I, J, U, Ö, Å, Ä. Kan hända att det finns några till hon kan skriva som jag missat. Funderar på hur jag ska gå vidare så hon lär sig läs då hon gärna vill det och älskar att hålla på med bokstäver.


  • Svar på tråden Snart 3 och vill kunna läsa. Hur göra?
  • HokusPokus

    Vi började med att ljuda bokstäverna tills de satt, alltså säga b istället för be osv. Vi hade en "kortlek" från goboken med bokstäverna på som vi drog ett kort ur och hon fick säga hur bokstaven låter. (Hon älskade den leken) vi spelade även bokstavsmemory där man fick säga vilka bokstäver man fick upp. Sen när hon kunde alla började jag skriva enkla ord på en lapp som hus, mus, katt osv som hon fick läsa genom att säga hur bokstäverna låter. Det tog inte lång tid förns hon kopplade att mmm uuuu ssss blir mus om man säger dem ihop. Men ja allt hänger ju på att barnet verkligen vill och tycker det är kul. Iaf när de är så små.

  • Ramborg

    På vårt dagis jobbar de med ordbilder, alltså att de har en massa utklippta ord i en låda som barnen lär sig känna igen och kombinerar till egna meningar. Tydligen ska det vara lättare att lära sig känna igen hela ord än att ljuda ihop bokstav för bokstav.


    42.
  • mammalovis

    Nästa steg blir ju att lära henne hur bokstäverna låter, eftersom det är det hon behöver lära sig för att kunna ljuda ihop ord. Sedan går det ju skriva korta enkla ord med stora bokstäver som hon kan ljuda ihop/läsa som en ordbild. Om ni ritar en bild till blir det som ett memory. Jag tänker på ord som sol, ros, ko, båt o s v.

    På biblioteket finns det många böcker med en sak på varje bokstav i alfabetet. Genom att verkligen ljuda ihop ordet kommer hon ju så småningom på hur lika bokstäver låter.

    Säkert finns det många appar också, om ni föredrar det.

    På pedagogikhyllan finns det många böcker att läsa om hur barn lär sig läsa och skriva om du vill ha egen bakgrund att stå på.

    Sedan får du kanske påtala att det KAN vara svårt att lära sig att läsa och ta tid och att många gör det när de är 7 år, men att hon kan hitta på egna berättelser för lillebror. Låna bilderböcker och prata om bilderna och hitta på en egen berättelse innan ni läser boken, så kan hon kanske känna sig nöjd även om det tar tid att lära sig läsa.

    Lycka till!

  • mammalovis

    Ska man lära sig ordbilder är de små bokstäverna att föredra, då de skiljer mer i höjd och utseende än versalerna som har samma höjd. Jag tänkte mer att versalerna vore lättare om hon redan känner igen flera.

  • Flickan och kråkan

    Ljudburkar är lite kul. Man har ett par burkar och så skriver man en bokstav på varje burk. Sedan får barnet ett gäng puttekulor t.ex. och så säger man en massa ord. Barnet ska lägga en puttekula i den burk/bokstav ordet börjar på (man kan variera med vad ordet slutar på för ljud också). Roligt sätt att lära sig koppling ljud-bokstav....liksom att en bokstav kan representera mer än ett ljud....som t.ex. lång och kort vokal som låter olika. Både "apa" och "apelsin" ska i "A"-burken.

  • Snällspiken

    Hej! Vår son var 2 år och 10 månader när han lärde sig att läsa. Han satt och lekte med en app som vi tycker är kanonbra. "Stavningslek" heter den. Under en tågresa klurade han själv ut hur man gör. (Jag är f.ö. emot att barnen spelar meningslösa spel timme ut och timme in på iPad men som pedagogiskt verktyg är det suveränt). 

    Numera läser han dock hellre riktiga böcker! Han är drygt fyra.  

  • Stjärnfall76

    Rekommenerar bokserien "Extra lätt att läsa", versaler och bara lite text, finns bla en trevlig djurserie. Och så bara ljuda tillsammans. Så kommer det efter hand.

  • Hallonbåt02

    Vår ena dotter lärde sig att läsa när hon var 4 och det var genom en bok hon alltid ville ha till  nattsaga,  utan att tänka på det så lärde hon sig vad som stod i boken och lärde sig bokstäverna och meningarna, barn är hiskeligt snabba på att lära sig saker :)

  • sandlilja

    ]Ramborg skrev 2014-05-29 21:44:10 följande:[På vårt dagis jobbar de med ordbilder, alltså att de har en massa utklippta ord i en låda som barnen lär sig känna igen och kombinerar till egna meningar. Tydligen ska det vara lättare att lära sig känna igen hela ord än att ljuda ihop bokstav för bokstav.[/quote]

    Så lärde jag mina barn att läsa, innan tre år. Några minuter om dagen bara. Orden kan vara mamma, pappa, farfar, farmor, sover, äter, osv. De "känner igen" orden först, sen knäcker dom läskoden och fattar hur det hänger ihop.

Svar på tråden Snart 3 och vill kunna läsa. Hur göra?