• Anonym (em)

Jag vill skriva samboavtal - han blir sur

Har två barn sedan tidigare äktenskap.
    Nu har jag och nya kärleken köpt ny gemensam bostadsrätt. Jag gick in med drygt 85% av handpenningen; vilket står i köpeavtalet. Men jag vill även ha ett samboavtal upprättat innan tillträdet, då jag har lagt ut mycket pengar och samtidigt vill ha någon slags "försäkring" ekonomiskt om något skulle hända.

Min nya känner sig misstrodd, han är sur och hade hoppats att jag skulle glömma samboavtalet..

Nån med erfarenhet?
    Hur löste ni det?
    Jag har även köpt det mesta av bohaget som ska flyttas till det nya...

• Svar på tråden Jag vill skriva samboavtal - han blir sur
  • Anonym (Ja!)

Jag hade begärt samboavtal. Du har ju dessutom två barn att ta hand om, inget konstigt att du vill försäkra dig om överlevnad om nåt händer när du dessutom investerat mest.. Stå på dig!

• Stokke

Självklart ska ni skriva ett avtal!
    Du har två barn sedan innan.

• Themis

Kan du inte ta med snubben till banken och låta rådgivaren där förklara varför det är vettigt att ha ett samboavtal om man har satsat olika i bostaden?

Om bara de fåglar sjöng som sjunger bäst, hade skogen varit väldigt tyst.
  • Anonym (B)

Vilken slump att oftast den som betalar mindre / ingenting vill inte skriva samboavtal... Du borde absolut skriva samboavtal , du har 2 barn att tänka på.

• Helly

Klart att ni ska skriva samboavtal när ni går in med så olika förutsättningar.

• Themis

Och jag säger bättre ett bråk nu än fem års tårar senare pga sabbad ekonomi.

Om bara de fåglar sjöng som sjunger bäst, hade skogen varit väldigt tyst.
  • Anonym (G)

Klart ni ska skriva samboavtal! Tänk på hur vrång han är nu ang detta när ni fortfarande är kära och tillsammans, hur tror du det blir om ni separerar och är osams? 

• Malima

Håller med övriga- klart ni ska skriva samboavtal. Dels har du två barn att tänka på men oxå en separation i bagaget. En erfarenhet att alla relationer inte håller helt enkelt!

• Anonym (jag)

Jag och min man var gifta, hade två gemensamma barn och vid skilsmässan, pga naivitet, så blev jag barskrapad. Jag visste inte om jag hade mat till barnen hela månaden. A L D R I G mer!
    Och här pratar vi om barnens biologiska pappa! Som jag aldrig kunde tro skulle sätta sina barn i den sitsen.
    Det tog mig tio år att komma igen och kunna ta med barnen på en semester ens.

Så, min nuvarande man vet om detta och vet att jag def aldrig flyttar in i något jag inte har råd/kan behålla vid ev skilsmässa och han respekterar det. Kanske för att han själv har barn som dock inte bor hos honom mer än helgvis, så han har inte samma behov av en större lgh som jag.

• Anonym (jag)

Det jag menar är: GIVETVIS ska du skriva samboavtal, om inte för dig, så för barnens skull.

Svar på tråden Jag vill skriva samboavtal - han blir sur