Tack för alla svar!
Han kommer inte att ha ekonomisk möjlighet att betala in extra kapital i lägenheten framöver. Bolånet kommer att dras från mitt konto. Han kommer att bidra delvis till lånet – och sedan delar vi självklart på månadsavgiften.
Möblerna jag berättade att jag införskaffat är de möbler jag möblerade min nuvarande bostad med. De är alltså helt mina, och jag tar med dem till nya lägenheten. Han har inte så många möbler. Jag skulle väl vilja försäkra mig om att de jag tagit med mig ”in i boet” är mitt vid en eventuell separation, och det som han tog med sig – är hans.. så att säga.
Och jag vill ha det angett i avtalet att jag vid händelse av separation – löser ut honom från lägenheten motsvarande den del han bidragit med. Är detta rimligt?
Skulle vilja anlita en bankjurist, men väntetiden är tyvärr lång har jag fått veta – och tillträdet är inom den närmaste framtiden..
Trist att det skall behöva bli tjafs pga en sådan här sak. Jag gjorde klart för honom i tidigt skede att jag ville teckna ett samboavtal, då vi investerat olika summor. Han verkar ha hoppats att jag skulle glömma, vilket jag självfallet inte gjort.
Jag sitter även med andra tillgångar som sommarstuga, aktier, kapital på konton efter arv – men detta ingår inte som jag förstått sambolagen rätt. Det är ju dessutom min enskilda egendom – efter testamentet och bodelningen i samband med arvet..
Nåväl.
Idag har han tänkt efter ett par varv vad det verkar, och vill gå med på att skriva under ett avtal.
Någon nämnde skuldebrev oss emellan, gör vi ett sådant själva? Hur utformar vi det?