• Anonym (em)

Jag vill skriva samboavtal - han blir sur

Har två barn sedan tidigare äktenskap.
    Nu har jag och nya kärleken köpt ny gemensam bostadsrätt. Jag gick in med drygt 85% av handpenningen; vilket står i köpeavtalet. Men jag vill även ha ett samboavtal upprättat innan tillträdet, då jag har lagt ut mycket pengar och samtidigt vill ha någon slags "försäkring" ekonomiskt om något skulle hända.

Min nya känner sig misstrodd, han är sur och hade hoppats att jag skulle glömma samboavtalet..

Nån med erfarenhet?
    Hur löste ni det?
    Jag har även köpt det mesta av bohaget som ska flyttas till det nya...

• Svar på tråden Jag vill skriva samboavtal - han blir sur
  • Anonym (avtal)

Att du ska ha avtal verkar alla instämma i, men vad vill du, TS, att det ska stå i avtalet, det är väl snäppet viktigare?

• Anonym (jag)

En sak som inte heller är att förglömma: Samboavtalet är inte hugget i sten, om han kan lägga in en summa motsvarande hälften framöver så kan ni ändra på det.

• Aiyana

Självklart ska du skriva samboavtal och skydda dig själv och framför allt dina barn. Om ni en dag skulle separera så kommer du vara otroligt tacksam mot dig själv för att du var så klartänkt att du gjorde det. Om han reagerar så negativt på det här förslaget hade jag nog dragit öronen åt mig. Att bevaka sina investeringar och tänka på framtiden är både smart och självklart. Speciellt som sagt när egna barn är inblandade.

• Anonym (Bella)

Det är självklart att ni ska skriva samboavtal. Som någon redan har sagt kan det vara en bra idé att gå till banken och där få hjälp att upprätta samboavtalet. Är tanken att din sambo ska betala dig något mer för bostadsrätten? Tänkte så att ni i slutändan har betalat 50/50? I sådana fall bör ni även upprätta ett skuldebrev.

Angående bohaget så är det bara bohag som införskaffats under sambotiden som ingår i samboegendomen. Men det låter ju som om du införskaffat en hel del nytt och då ingår ju även det. 

• Anonym (Tralla)

Ett gammalt ex och jag skrev samboavtal på advokatbyrå när vi flyttade in i lägenhet jsg betalat 100% för. Då skrev vi att lägenheten ej skulle ingå i avtalet utan den var min om inte han betalde senare. Gällande sakerna skrev vi vilka som skulle stanna i lägenheten om vi separera. Vi var helt överens på alla sätt men dagen då jag ville bryta efter flera år, gjorde han ALLT för att jag skulle få betala honom. Rotade fram mitt avtal och rev det för att säga att det aldrig gjorts. Han blev vansinnig när han fick veta att det var en kopia å att originalet fanns i en väns kassaskåp.

Han flyttade efter mycket bråk å det han fick med sig var en fritös, två vinglas och hans kläder.

Din sambo får gilla läget -bara att skriva under och särskilda bestämmelser om lägenheten!

• Alexiandra

Som någon redan sagt  - vad är slutplanen, ska han betala mer senare så att ni i slutänden betalat lika? Eller vill TS bara skydda sig emot att vid en separation inte "kompenseras" för den större delen av handpenningen?

Då är ju situationen enkelt löst med ett skuldebrev - och kanske kan sambon ha lättare att gå med på det?

• Anonym (em)

Tack för alla svar!

Han kommer inte att ha ekonomisk möjlighet att betala in extra kapital i lägenheten framöver. Bolånet kommer att dras från mitt konto. Han kommer att bidra delvis till lånet – och sedan delar vi självklart på månadsavgiften.

Möblerna jag berättade att jag införskaffat är de möbler jag möblerade min nuvarande bostad med. De är alltså helt mina, och jag tar med dem till nya lägenheten. Han har inte så många möbler.  Jag skulle väl vilja försäkra mig om att de jag tagit med mig ”in i boet” är mitt vid en eventuell separation, och det som han tog med sig – är hans.. så att säga.

Och jag vill ha det angett i avtalet att jag vid händelse av separation – löser ut honom från lägenheten motsvarande den del han bidragit med. Är detta rimligt?

Skulle vilja anlita en bankjurist, men väntetiden är tyvärr lång har jag fått veta – och tillträdet är inom den närmaste framtiden..

Trist att det skall behöva bli tjafs pga en sådan här sak. Jag gjorde klart för honom i tidigt skede att jag ville teckna ett samboavtal, då vi investerat olika summor. Han verkar ha hoppats att jag skulle glömma, vilket jag självfallet inte gjort.

Jag sitter även med andra tillgångar som sommarstuga, aktier, kapital på konton efter arv – men detta ingår inte som jag förstått sambolagen rätt. Det är ju dessutom min  enskilda egendom – efter testamentet och bodelningen i samband med arvet..

Nåväl.

Idag har han tänkt efter ett par varv vad det verkar, och vill gå med på att skriva under ett avtal.

Någon nämnde skuldebrev oss emellan, gör vi ett sådant själva? Hur utformar vi det?

• Anonym (jag)

Att göra det själva i ert läge är vanskligt, då kan kryphål hittas.

Ang vad du ska lösa ut honom med, att göra det enkom med det han la in, då ska han alltså BARA betala avgiften, ingenting på ränta och amortering? För ska han det, då betalar han får DIN värdeökning och bör få viss del av det också vid ev separation.

Ang möbler, sommarstuga etc, kolla upp det N O G A vad som ingår eller inte i samboavtalet, bevisbördan kan bli din, att bevisa att du köpt allt innan osv.

• Anonym (skild)
    Anonym (Tralla) skrev 2014-05-30 09:34:11 följande:
    Ett gammalt ex och jag skrev samboavtal på advokatbyrå när vi flyttade in i lägenhet jsg betalat 100% för. Då skrev vi att lägenheten ej skulle ingå i avtalet utan den var min om inte han betalde senare. Gällande sakerna skrev vi vilka som skulle stanna i lägenheten om vi separera. Vi var helt överens på alla sätt men dagen då jag ville bryta efter flera år, gjorde han ALLT för att jag skulle få betala honom. Rotade fram mitt avtal och rev det för att säga att det aldrig gjorts. Han blev vansinnig när han fick veta att det var en kopia å att originalet fanns i en väns kassaskåp.
    Han flyttade efter mycket bråk å det han fick med sig var en fritös, två vinglas och hans kläder.

Din sambo får gilla läget -bara att skriva under och särskilda bestämmelser om lägenheten!
    Min f d man var noga med registrerat gåvobrev till mig -  som egen företagare ville han  inte riskera att segelbåt etc skulle utmätas vid eventuell konkurs.  Gentimot eventuella fordringsägare  ägde hustrun allt.

Samtidigt skrev han ett icke registrerat avtal med mig om att grejorna vid eventuell skilsmässa skulle tillfalla honom...
    Han fick panik när jag efter ett bråk roade mig med att norpa det inofficiella pappret....   Så tuff var jag inte att jag rev det!
  • Anonym (em)
    Anonym (jag) skrev 2014-05-30 09:59:16 följande:
    Att göra det själva i ert läge är vanskligt, då kan kryphål hittas.

Ang vad du ska lösa ut honom med, att göra det enkom med det han la in, då ska han alltså BARA betala avgiften, ingenting på ränta och amortering? För ska han det, då betalar han får DIN värdeökning och bör få viss del av det också vid ev separation.

Ang möbler, sommarstuga etc, kolla upp det N O G A vad som ingår eller inte i samboavtalet, bevisbördan kan bli din, att bevisa att du köpt allt innan osv.

Vi kommer bara att amortera på topplånet i början.

Ja, jag inser att jag nog bör koppla in en jurist ändå. Vi ska nog skriva %-sats av den handpenning vi lagt in var och en och inget fast belopp.
  • Anonym (em)

Angående mitt arv, min sommarstuga osv så gäller väl detta:

""Som samboegendom räknas permanentbostad, möbler, hushållsmaskiner och annat lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Det har ingen betydelse vem som har betalat vad av samboegendomen, utan det som tas i beaktande är huruvida egendomen har införskaffats för gemensamt bruk under tiden man varit sambor. Till samboegendom räknas inte banktillgodohavanden, bil, båt, sommarstuga, aktier, arv eller gåva som erhållits som enskild egendom, egendom som används för fritidsändamål eller sådan egendom som vardera sambon ägde/innehade innan samboförhållandet inleddes."

• Alexiandra
    Anonym (em) skrev 2014-05-30 10:20:42 följande:
    Angående mitt arv, min sommarstuga osv så gäller väl detta:

""Som samboegendom räknas permanentbostad, möbler, hushållsmaskiner och annat lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Det har ingen betydelse vem som har betalat vad av samboegendomen, utan det som tas i beaktande är huruvida egendomen har införskaffats för gemensamt bruk under tiden man varit sambor. Till samboegendom räknas inte banktillgodohavanden, bil, båt, sommarstuga, aktier, arv eller gåva som erhållits som enskild egendom, egendom som används för fritidsändamål eller sådan egendom som vardera sambon ägde/innehade innan samboförhållandet inleddes."

Japp, så det enda som ingår i samboegendom är gemensam bostad samt bohag.

Så ditt inlägg innan att du vill vara säker på att gå ur förhållandet med det du tog med dig, det är inget problem. 

Läs gärna sambolagen, den är såpass ny och modern att den är lättläst även om man inte kan juridik =)

• Ms H
    Anonym (em) skrev 2014-05-30 09:54:34 följande:

Tack för alla svar!

Han kommer inte att ha ekonomisk möjlighet att betala in extra kapital i lägenheten framöver. Bolånet kommer att dras från mitt konto. Han kommer att bidra delvis till lånet och sedan delar vi självklart på månadsavgiften.

Möblerna jag berättade att jag införskaffat är de möbler jag möblerade min nuvarande bostad med. De är alltså helt mina, och jag tar med dem till nya lägenheten. Han har inte så många möbler.  Jag skulle väl vilja försäkra mig om att de jag tagit med mig in i boet är mitt vid en eventuell separation, och det som han tog med sig är hans.. så att säga.

Jag skulle rekommendera att du fotar din nuvarande lägenhet (sakerna alltså) väldigt noga, så kan du tydligt påvisa vad du hade redan innan du flyttade ihop med honom. För som sagt, dessa saker kommer aldrig att ingå i en sambobodelning. Spara sedan kopior på fotona på något bra ställe, till exempel hos en släkting/vän. 
  • Anonym (B)

Jag tycker att det är upp till den som äger mer att bestämma om man skriver samboavtal /äktenskapsförord. Flyttar någon in med ingenting/nästan ingenting och blir sur om man vill skriva avtal är det en röd flagga enligt mig. Handlar inte om pengarna endast , utan också om personens attityd. Man får akta sig för golddiggers...

• Anonym (em)
    Anonym (B) skrev 2014-05-30 11:37:11 följande:
    Jag tycker att det är upp till den som äger mer att bestämma om man skriver samboavtal /äktenskapsförord. Flyttar någon in med ingenting/nästan ingenting och blir sur om man vill skriva avtal är det en röd flagga enligt mig. Handlar inte om pengarna endast , utan också om personens attityd. Man får akta sig för golddiggers...

Ja man vill ju försöka skydda sig så gott det går.
    Jag har inget överflöd precis, men det jag har vill jag förvalta väl - och vill inte heller riskera någon personlig konkurs ifall förhållandet inte skulle "överleva"..

Han säger lite stöddigt "ja, gifter vi oss så vill du väl ha äktenskapsförord också"... Eh, JA det skulle jag vilja ha. Det känns som att jag är en riktig girig j*vel som bara tänker på mig själv, men så är det ju inte
  • Anonym (K)
    Anonym (em) skrev 2014-05-30 11:14:10 följande:

Ja man vill ju försöka skydda sig så gott det går.
    Jag har inget överflöd precis, men det jag har vill jag förvalta väl - och vill inte heller riskera någon personlig konkurs ifall förhållandet inte skulle "överleva"..

Han säger lite stöddigt "ja, gifter vi oss så vill du väl ha äktenskapsförord också"... Eh, JA det skulle jag vilja ha. Det känns som att jag är en riktig girig j*vel som bara tänker på mig själv, men så är det ju inte smile4.gif
    Jag sitter i liknande sits som du, jag går in med över en miljon i kontantinsats och jag har tre barn sedan innan. Självklart vill jag skydda barnen ifall förhållandet inte skulle hålla. Vi gifter oss i sommar och har dessutom precis köpt vårt första gemensamma hus. Som tur är så äger han en sommarstuga tillsammans med sina syskon så han har också något att skydda.

Vi har varit hos en familjerättsjurist och skrivit skuldebrev, äktenskapsförord och testamente.
  • Ms H
    Anonym (em) skrev 2014-05-30 12:14:10 följande:
    Han säger lite stöddigt "ja, gifter vi oss så vill du väl ha äktenskapsförord också"... Eh, JA det skulle jag vilja ha. Det känns som att jag är en riktig girig j*vel som bara tänker på mig själv, men så är det ju inte smile4.gif
    Berätta att du vill ha det även om han skulle råka vinna en miljon innan ni gifter er, att det inte beror på att du har mer utan att du vill att var och en ska få ha det den har (om det är det du vill).
  • MsM84

Självklart ska du skydda dig och din egendom. När jag och min sambo köpte hus gick jag in med 300 tkr, han 50 tkr och då skrev vi ett avtal (hos jurist) att vid en försäljning har jag rätt att få tillbaka min insats typ. Vi ville båda ha det för att känna att det är rättvist för båda. Tänk bara på att inte förvara pappret hemma, i det fall ni skulle bli ovänner och pappret skulle råka försvinna.. 

Svar på tråden Jag vill skriva samboavtal - han blir sur