• Anonym (ont)

Har jag bihåleinflammation?

Har varit förkyld i en vecka nu och själva förkylningen börjar avta, däremot har jag fått bihåleinflammation tror jag. I tre dagar har jag haft fruktansvärt ont i bägge kinderna, varit täppt så jag fått lov att använda mer nässpray än rekommenderat och när jag snyter mig är det gul/grönt tjockt med blodstrimmor i. 

Kan även tillägga att jag är gravid i vecka 19. 

Idag tycker jag själva smärtan är liiite bättre, kanske. Däremot kommer det mer sånt där tjockt äckligt snor idag än igår, kanske håller det på att släppa nu? Någon som kan skriva något, vad ni tror, tips eller vad som helst?

Ska även ha kalas imorgon för sonen, har TUSEN saker att fixa idag. Lagom kul när man har såhär ont. :/ och hoppas jag inte smittar någon...

• Svar på tråden Har jag bihåleinflammation?
  • Anonym (tips)

Tre dagar är lite för kort tid för att veta säkert om det är bakterier som orsakar det, det du kan testa är att köpa receptfritt kortisonnässpray på apoteket (Nasonex) och använda det i dubbel dos för att minska inflammationen och svullnaden. Om du blir mkt dålig, feber och påverkad så sök vård annars hade jag avvaktat några dagar till. Går det inte över så hör av dig till din vårdcentral.

Andra tips är att röra på dig, undvika rökning och försöka undvika "vanligt" nässpray i längre perioder. 

• 20140522

Är du bi? Och är det i "hålet" du har inflammation?

Om svaret på båda frågorna är "Ja" så har du Bihåleinflammation.

• Anonym (ont)
    Anonym (tips) skrev 2014-05-30 12:30:10 följande:
    Tre dagar är lite för kort tid för att veta säkert om det är bakterier som orsakar det, det du kan testa är att köpa receptfritt kortisonnässpray på apoteket (Nasonex) och använda det i dubbel dos för att minska inflammationen och svullnaden. Om du blir mkt dålig, feber och påverkad så sök vård annars hade jag avvaktat några dagar till. Går det inte över så hör av dig till din vårdcentral.

Andra tips är att röra på dig, undvika rökning och försöka undvika "vanligt" nässpray i längre perioder. 

Okej.. ja jag är ju gravid så jag röker inte, men kan man ta kortison nässpray när man är gravid?

Jag har använt Nasoferm nässpray i ca 6 dagar nu. 

Känns bättre nästan när jag rör på mig (även om det känns som kinderna ska sprängas när jag böjer mig för att hämta något på golvet, hehe), springer runt och storstädar här hemma inför kalaset. :) Det kommer massa snor, kanske håller det på att släppa nu, alltså att bihålorna töms ur. För igår var det ganska klent med snor.

• Anonym (tips)

Såhär står det på janusinfo (hemsida där man kan kolla vilka läkemedel som fungerar under graviditet och amning):

"Användning av nässpray med mometason kan ske utan risk för fostret och det är troligt att användning som inhalation också kan ske utan risk under graviditet." (nasonex innehåller mometason)

Men om du känner dig osäker så är det självklart bäst att ringa 1177/sjuksköterska på vårdcentralen. 

Försök trappa ned Nasoferm samtidigt som du börjar med Nasonex för det kan ta någon dag innan full effekt av kortisonnässpray kickar igång :)

• Anonym (ont)

ringde 1177 och fick en tid på akuten... hade lite hög sänka men fick utskrivet kortison för de ville vänta med antibiotika om det kunde undvikas. Har tagit sprayet i två dagar nu och är på bättringsvägen :)

• Anonym (ont)
    Anonym (tips) skrev 2014-06-01 20:03:39 följande:
    Vad bra :)
    2 veckor av förkylning och över en vecka med bihåleinflammation och den hänger fortfarande på! Trodde det var på g att bli bra men min vänstra bihåla verkar inte vilja bli bra. Har haft så satans ont i käken och tänderna, samt runt ögat. Men jag kämpar fortfarande på med kortisonsprayet!
Svar på tråden Har jag bihåleinflammation?