Någon som tonat håret ljusare?
Jag har mörkblont hår, och skulle vilja ljusa upp det lite hemma på ett skonsamt sätt. Läst lite på nätet och vissa säger att det går, andra inte. Hur är det egentligen??
Jag har mörkblont hår, och skulle vilja ljusa upp det lite hemma på ett skonsamt sätt. Läst lite på nätet och vissa säger att det går, andra inte. Hur är det egentligen??
Toning lägger sig utanpå hårstrået. Vill du ha det riktigt ljusare måste du bleka då detta tar bort pigmentet inuti hårstrået.
Ja men det är möjligt att få det lite ljusare med toning?
Är ditt hår färgat nu eller är det ditt naturliga? En riktig toning gör inte håret ljusare men du kan få det ljusare med en färg. Det beror på om ditt eget hår är färgat innan. Har man sitt naturliga skulle jag först och främst gå på med en färg hellre än blekning eftersom den kan ljusa upp håret flera nyanser. Det beror på hur ljust det ska bli. :)
Okej men en riktig toning gör aldrig håret ljusare för det är 1 tub med färdigblandad produkt. Både färg och blekning blandas med väteperoxid och det är därför de har förmågan att kunna ljusa upp. En toning kan bara göra håret mörkare medan en färg eller blekning gör håret ljusare. Ibland kallar vissa frisörer lättfärg för toning men det är ingen riktig toning då den fortfarande blandas med väteperoxid.
En toning kan också göra "ton i ton" dvs samma mörkerhetsläge fast en annan nyans. Man kanske har blont hår med lite gult i som man vill ha bort och då kan man tillsätta toning med lite violett tillexempel för att få en mer askig blond färg.
Med en toning kan du få en annan nyans i samma ljushetsnivån som din nuvarande färg eller mörkare. Vill du ha ljusare få du antingen färga eller bleka håret. Så är det bara. Läs inte för mycket på andras forum utan fråga en frisör!!!!
Jaha okej, vad konstigt att vissa säger att de fått ljusare hår då. Jag har i alla fall köpt en ljusare toning och tänkte testa, det kan ju knappast bli mörkare i alla fall?
Är det bara en flaska du har i förpackningen eller är det en du ska blanda med en annan? För om det är en flaska är det en riktig toning och om det är två är det en intensivtoning. Den blandas med väteperoxid som sagt.