• Anonym (?)

Får inte sova för bebis! Hur länge klarar kroppen av sömnbristen?

Kan inte pappan ha bebisen på natten några gånger i veckan så du får sova ordentligt då? Han får ju ersättning, så pappan borde kunna ta hela nätter.

• Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2014-05-31 12:45:36 följande:
    Kan inte pappan ha bebisen på natten några gånger i veckan så du får sova ordentligt då? Han får ju ersättning, så pappan borde kunna ta hela nätter.
    Såg nu att han vägrar ersättning på natten. Det tror jag ger med sig fort om du tex sover i annat rum. Det kommer bli lite gnäll ett tag tills han tar flaskan, men när han inser att han är själv med pappan kommer han nog göra det rätt fort. Det är bara om du finns i närheten som det blir problem.
    Om du inte har möjlighet att sova i annat rum kanske du kan åka hem till någon annan någon natt för att få sova ut? Ta in på hotell?
  • Anonym (?)
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-05-31 13:21:02 följande:
    Det viktiga för bebisen är bröstmjölk, inte själva bröstet. Testa att pumpa och bara ge flaska. Det är mitt bästa råd för att få sova. Jag gav bröstmjölk på flaska på dagarna och ersättning på nätterna. IOM att han alltid fick flaska åt han alltid ordentligt och sov hyfsat. Pumpade inte på natten så pappan kunde mata en del nätter så jag fick sova.
    Fast många bebisar håller inte med. Det viktiga för dem är just att snutta på brösten.

TS, eftersom ni samsover kommer du ev lära dig att nästan sova, och knappt vakna till när bebisen snuttar. Du klarar dig även utan sammanhängande sömn, bara du får tillräckligt antal timmar. Själv sover jag kanske 6-7 timmar per natt, men blir väckt nästan varje timme. Det fixar kroppen, bara man får större mängd totalt än vad du får nu.

Prova att sova i annan säng/annat rum. Det är viktigare att du får sova åtminstonde en natt per vecka än att bebisen får bröst jämt. Annars vet jag inte riktigt hur du skall lösa det.
  • Anonym (?)
    Anonym (sömn är A & O) skrev 2014-05-31 19:01:02 följande:
    Då kanske det är självvalt av dig, eller så är du ensamstående och har ingen avlastning. Det är inte normalt att inte sova en hel natt på flera år, såvida man inte har någon åkomma som gör det omöjligt. Hur som helst är det inget att rekommendera. Ogillar skarp det där att det ska vara något gulligt och normalt att som mamma inte sova. 
    Fast självvalt? Åkomma? Ensamstående? Jag har inte heller sovit en enda hel natt på 3 år. Som mest ca 5 timmar i sträck. Mitt barn vaknar flera gånger per natt och ammar fortfarande (2 år nu). Som gravid kunde jag inte heller sova flera timmar i sträck. Jag får sovmorgon när pappan går upp med barnet och sover då 4-5 timmar till. Jag har vant mig vid många korta uppvaknanden och får den sömn jag behöver.
    Däremot verkar det inte som om TS får den sömn hon behöver, så då behövs en förändring av något slag.
Svar på tråden Får inte sova för bebis! Hur länge klarar kroppen av sömnbristen?