• Anonym

Får inte sova för bebis! Hur länge klarar kroppen av sömnbristen?

Anonym (Wildrat) skrev 2014-05-31 13:21:02 följande:

Det viktiga för bebisen är bröstmjölk, inte själva bröstet. Testa att pumpa och bara ge flaska. Det är mitt bästa råd för att få sova. Jag gav bröstmjölk på flaska på dagarna och ersättning på nätterna. IOM att han alltid fick flaska åt han alltid ordentligt och sov hyfsat. Pumpade inte på natten så pappan kunde mata en del nätter så jag fick sova.

Fick du igång/höll igång mjölkproduktionen genom att pumpa enbart dagtid? Det låter superbra! Vilka schyssta rattar! Vad hade du för pump? Ammade du någonsin eller enbart pump från första början?
  • Anonym
    Erizajo skrev 2014-05-31 13:37:11 följande:

Min son sov på mage när han var bebis, känns överdrivet det där med psd tycker jag, när jag och mina syskon var små sov vi alltid på mage!

1991 dog 140 barn i psd i Sverige. Sedan kom den stora kampanjen om att, bland annat, låta barn sova på rygg. 2006 dog 25 barn i psd.

Det var trevligt för dig och dina syskon att ni lever. De som dött i psd kan tyvärr inte berätta om sina erfarenheter.
  • Anonym
    Anonym (wnm,) skrev 2014-05-31 14:07:30 följande:

Du som verkar ha koll på statistiken. Hur får jag reda på hur många som dog på 70-talet? Som du kanske vet rekommenderades då att alla bebisar skulle sova på magen? Mina barn vägrade det och oj vilket dåligt samvete jag hade. Dock överlevde de och mår utmärkt.
    Vet tyvärr inte. Googlade fram de där siffrorna. (Läkartidningen tror jag det var.)
  • Anonym
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-05-31 14:11:30 följande:
    Jag hade bara pump. Det tog 10 dagar för mjölken att komma igång och jag har indragna (eller hade, de drogs ut lite av pumpningen) bröstvårtor så det var enklast att fortsätta pumpningen när det väl funkade. Jag köpte en Medela freestyle så jag kunde pumpa båda brösten samtidigt. Ganska smidigt. Pumpade 6 månader 4-6 ggr om dagen inget på natten. Kunde tom pumpa på jobbet när jag började där.
    Ok, tack!
Svar på tråden Får inte sova för bebis! Hur länge klarar kroppen av sömnbristen?