Inlägg från: Anonym (sömn är A & O) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sömn är A & O)

Får inte sova för bebis! Hur länge klarar kroppen av sömnbristen?

Ge det ett försök att pappan tar natten och flaskan och du sover i annat rum. Öronproppar är bra, då slipper du höra om det blir gnälligt. En enda natts ostörd sömn kan göra underverk för att du ska orka vidare, och barnet tar ju ingen skada av att vara med sin pappa och få flaska. Inte heller är det farligt att bebisen gråter så länge pappa är där och ger närhet. 

Långvarig sömnbrist är farligt både för den fysiska och psykiska hälsan. Det där med att man som mamma klarar sig utan sömn bara för att man ammar stämmer inte alls för alla. Inte går det heller för alla att liggamma eller sova under amningen.  

Blir det helt outhärdligt kanske pappan kan ta några semesterdagar, eller om ni tar ut dubbeldagar från FK. Du måste få sova ordentligt, det är viktigt!

• Anonym (sömn är A & O)
    Anonym (EMS) skrev 2014-05-31 18:37:09 följande:
    Jag har inte sovit en hel natt på 3 år, man klarar småbarnstiden. Allteftersom barnet blir större, kommer det troligtvis att sova längre.
    Då kanske det är självvalt av dig, eller så är du ensamstående och har ingen avlastning. Det är inte normalt att inte sova en hel natt på flera år, såvida man inte har någon åkomma som gör det omöjligt. Hur som helst är det inget att rekommendera. Ogillar skarp det där att det ska vara något gulligt och normalt att som mamma inte sova. 
  • Anonym (sömn är A & O)
    Anonym (?) skrev 2014-05-31 20:24:12 följande:
    Fast självvalt? Åkomma? Ensamstående? Jag har inte heller sovit en enda hel natt på 3 år. Som mest ca 5 timmar i sträck. Mitt barn vaknar flera gånger per natt och ammar fortfarande (2 år nu). Som gravid kunde jag inte heller sova flera timmar i sträck. Jag får sovmorgon när pappan går upp med barnet och sover då 4-5 timmar till. Jag har vant mig vid många korta uppvaknanden och får den sömn jag behöver.
    Däremot verkar det inte som om TS får den sömn hon behöver, så då behövs en förändring av något slag.
    Ja om man inte är ensamstående finns det ingen anledning att sova så lite om det inte finns någon medicinsk orsak så att man inte KAN. Ren dumhet att uppmuntra sånt, precis som att uppmuntra nattamning varje timme när barnet är 2 ÅR. Gör det om ni vill ni som inte behöver sömn, men framställ det inte som naturligt och något alla klarar av utan efterföljande problem.
Svar på tråden Får inte sova för bebis! Hur länge klarar kroppen av sömnbristen?