• Anonym (F)

Får inte sova för bebis! Hur länge klarar kroppen av sömnbristen?

Rosa Fluff skrev 2014-06-01 01:39:59 följande:
    Fast bara för att man slutar nattamma betyder det inte att barnet börjar sova!
    Gudarna ska veta att jag bannar mig själv för att jag slutade nattamma vid 9 månader. Nattvaken blev ett helvete efter det.. Ångrar det bittert än idag..
    På vilket sätt blev det ett helvete? 

Det bästa beslutet jag någonsin tog var att sluta amma. Slutade efter 3 veckor av konstant sömnbrist. Därefter tog jag och min man varannan matning nattetid och barnet började sova mycket bättre. Istället för att kräva mat varannan timme nattetid och behöva 45 minuter på sig att äta, och varje timme dagtid, så gick han till att behöva mat var tredje timme och behöva bara 10-15 minuter på sig att äta. Om min man tog en enda nattmatning fick jag sova SEX TIMMAR i sträck! Det var räddningen. 

Det normala är att barnet sover bättre på ersättning, eftersom det är "stabbigare" mat. Såklart finns det undantag, men det är det normala. 
  • Anonym (F)
    Rosa Fluff skrev 2014-06-01 19:28:07 följande:
    Min son sov inte ett dugg bättre utan nattmat. Och då fick han även ersättning mellan 2-4 månader innan han vägrade flaska. Så istället för att kunna amma om till sömns på 5-10 minuter vid uppvak stod vi med 10-15 uppvak per natt där vi var tvungna att söva om på annat vis.. Med bärande, vankande, vyssande. DET var ett rent helvete.. Han är nu 2 år och har precis medicin för att bryta sitt sömnmönster.
    Men det är väl ingen som har pratat om att ta bort nattmaten? Utan om att i så fall ge ersättning istället för bröstmjölk, eftersom det är stabbigare mat. Sedan behöver såklart olika barn olika lång tid på sig att lära sig flaskan. Ju tidigare man börjar, desto lättare går det. 
Svar på tråden Får inte sova för bebis! Hur länge klarar kroppen av sömnbristen?