• Anonym (A)

Ingen uppvaktning för examen.

Jag har i rätt många år slitit med att läsa igen gymnasiet och sedan även nu tagit min högskoleexamen. Känner mig så bortglömd på nåt sätt,  det är bara en enda person har uppvaktat mig. Min examen stod om i tidningen också men mina bröder, vänner och så har inte ens ringt och sagt grattis. Att de vet det vet jag. Känner mig sårad över det liksom. Vet att andra vänner ur klass blev uppvaktade med fester och blommor och så. Min bästa vän kunde inte slita sig till att komma på min examenshögtid (vilket hon tidigare sagt att hon skulle komma på). Men sen kunde hon inte ödsla tre timmar på det. Har ni blivit uppvaktade när ni tagit eran examen?

• Svar på tråden Ingen uppvaktning för examen.
  • Anonym (:()

Förstår att det kan kännas trist att ingen uppvaktar dig.

Men de examensfirande jag vart på har den som tagit examen bjudit in oss till att delta när de går ut samt efterföljande middag /fest. kanske är olika men som det är här så är det alltså den som tar examen som ordnar fest och bjuder in folk för att fira.

Har du inte bjudit in någon 8mer än en kompis) kan du nog inte vänta dig att du ska bli firad.
    Visst finns säkert de som ordnar något i smyg men då bör man känna personen väldigt bra och ha ekonomi för att veta att personen i fråga skulle uppskatta det. Men visst ringa och säga grattis och komma men en blomma är så klart skoj även fast man inte har någon storslagen fest.

När jag tog studenten hade jag bjudit hem folk och fixat mat och fika oh bjuda på. Några kom till själva studenten andra kom hem efteråt.

när jag tog examen var det endast de närmsta i min släkt som jag bjöd på tårta. Fick inga presenter eller så och nu när jag snart tar examen igen får jag se hur jag kommer göra antagligen blir det inget alls eller iaf inget storslaget om man jämför med några av de jag vart bjudna på tidigare där man hyrt lokal och har trerätters middag. Dock väldigt få som har ekonomi efter att ha studerat x antal år.

Här kommer ett grattis från mig ! :)

• Nape

Grattis till examen, bra jobbat! Jag har inte heller blivit firad. Varken student eller examen.

När kusinen tog studenten var min mamma däremot väldigt mån om att det skulle firas. På festen kläcker hon ur sig "Vi är så stolta över dig! Första i släkten som tar studenten i Sverige!" Jag tog studenten 5 år tidigare..

Min styvfar ringde mig när jag var på jobbet. (Lärare på Komvux. ) När han pratat klart sa han "Förlåt att jag störde, plugga på nu.." Det verkar inte som någon vet/bryr sig om vad jag gör.

Till jul tar jag ny examen, onbillarmig inte alls att någon bryr sig. Jag ska fira mig själv istället. Examen blir det ju och JAG är glad.

• Anonym (Wildrat)

Jag blev inte heller firad. Fick en vas av farfar, mamma och syskon men ingen fest. Men jag är lika glad för det.

• Anonym (A)

Jag är första i familjen med högskoleexamen också! Jaaa någon storslagen fest förväntar jag mig inte. Ett grattis hade liksom räckt. Ville ha fest och bjuda in men jag har tyvärr inte råd med det rent ekonomiskt, äger verkligen 0 kronor, haha. Börjar jobba på onsdag så kanske hade kunnat fixa det senare i sommar. 
    Grattis till era examen också! Sen är jag väl kanske annorlunda och inte kan förvänta mig det jag ger andra, jag skulle ta ledigt osv för saker viktiga för mina vänner och familj, min bästa vän tar examen om ett år och jag hade ju alltid tänkt att uppvakta henne men nu känns det ju blä på nåt vis. Fast känslan går säkert över.

• Vinterankan

Jag fick en drink på krogen av en kompis någon månad efter min examen när det plötsligt kom på tal att jag ju faktiskt var färdig. Vet bara en som blivit firad när den tagit examen och då var det hon själv som ställde till med en stor fest.

• Anonym (Två)

Vi ordnade kalas själva och bjöd in, och då blev vi firade. Jag och min syster gick samma högskoleutbildning (samma klass). Hade vi inte ordnat nåt så hade vi nog inte blivit firade.

• Anonym (samma här)

Jag har oxå efter tre års studier blivit klar, känns som släkten glömt mig... Men får väl skylla mig själv!

• Anonym (trippel-a)

Vi har väl ingen kultur av att fira examen i Sverige? Här räknas man som färdig efter studenten och allt som sker efteråt är mest detaljer. Jag vet ingen som har blivit firad när de tagit magister eller doktor om de inte har styrt upp något själva.

• MallaL

Studentmottagning brukar föräldrarna ordna om man fortfarande bor hemma då, men fest efter examen på högskolan får du ordna själv och bjuda in folk om du vill bli firad!

• Anonym (tar examen snart)

TS, jag förstår att du är besviken om ingen ens sagt grattis.

Det här är någon jag funderar över då jag kommer ta min examen under nästa år. Jag gillar att bjuda in familj och vänner på fika/mat till olika tillfällen och skulle gärna ha någon form av examensfest/kalas. Det jag tycker känns jobbigt är bara att det känns som att man fiskar presenter om man bjuder in till något sånt, även om det inte alls är syftet!

• Dixie

klart de kunde kostat på sig ett grattis - men om du vill bli firad, då får du ju bjuda in till examensfest! 

• Multignutten

Nä, jag fick inget heller... Maken gratulerade såklart men jag fick inte ens en blomma vilket kändes lite ledsamt. Jag har under 2 års tid slitet med en YH-utbildning, jag har nog fått kämpa mer än de andra i min klass, dels pga min sjukdom men även för att jag fick tenta om väldigt mycket. Jag har kämpat och kämpat och blev faktiskt lite ledsen när jag inte ens fick e blomma. Min pappa har vetat om länge att jag nu är klar och att jag har fått jobb men inte har han gratulerat, det känns jobbigt också trots att jag vet att han är hopplös på att komma ihåg saker när det kommer till mig. Han kommer inte ihåg min födelsedag t ex... Löjligt, jag är en vuxen kvinna men det svider ändå.

• Anonym (en till)

Här är en till som heller aldrig blivit firad, varken student, master eller doktorsgrad. Jo, vid studenten kom min mamma och lillebror men hon blev skitsur när det gick upp för henne att studentflaket (som man traditionellt åkte på vid den tiden, vet inte om det är borttaget nu?) skulle vara efter utspringet... Hon trodde det var något vi gjort redan innan utspringet och talade om för mig att om jag åkte med på flaket så såg hon det som att jag inte önskade någon uppvaktning från familjens sida och att jag skulle "lösa firandet själv". Så hon drog direkt från skolgården med kommentaren att studenten är ju inget att fira iaf för alla tar ju den så det är ju ingen prestation. 

Att jag tog en master på universitetet gick förbi utan ens ett grattis. Jag meddelade hemma att jag klarat min sista tenta men eftersom min lågutbildade arbetarklassmorsa inte vet vad en master är så blev det bara ett "jaha" och ett "då tänker du skaffa dig ett riktigt jobb nu som vi andra och äntligen sluta sitta i skolbänken nångång".

Till min disputation bjöd jag inte ens in och det var nog det bästa.

Vi kan bilda klubb mao :) STORT GRATTIS till dig för dina studieframgångar och LYCKA TILL i framtiden! Köp en fin present till dig själv och tänk att egen stolthet över din prestation är värt mycket mer än andras gratulationer!

Svar på tråden Ingen uppvaktning för examen.