Resurs till pojke med ADHD
Hej, vad krävs för att ens barn med ADHD ska få resurs? Är det om han inte kan koncentrera sig, sitta stilla, lyssna, inte pratar? Eller vad är det?
Hej, vad krävs för att ens barn med ADHD ska få resurs? Är det om han inte kan koncentrera sig, sitta stilla, lyssna, inte pratar? Eller vad är det?
Mitt förra långa inlägg försvann så jag försöker igen med lite i taget. Har han åp eller handlingsplan ( åp är ju lite på väg bort). Skolan bör också ha gjort en pedagogisk kartläggning på honom där hans styrkor och svårigheter beskrivs samt vad skolan gör i dagsläget. Utifrån detta beslutar rektor om på/handlingsplan vilket borde vara gjort på ett barn som har både diagnos och svårigheter med läsinlärningen Han bör absolut ha intensivträning i läsningen oavsett kartläggning eller åp. Det vill säga 10-20minuter 3-5 gånger i veckan samt ev läxa hemma med er ca 10 minuter per dag. Ca 3-4 veckor. Sen utvärdering. Lite men ofta. Repetitivt. Forskning visar på goda resultat. Det borde också passa hans korta ork. Det ska vara tydliga mål satta mot det här.
Min erfarenhet av barn med adhd som är ljuskänsliga är att de helt enkelt inte orkar. Om ens ljudkänslighet tex tar sig uttryck på så sätt att pennskrap, stolskrap, lysrörssurr, snörvlade, harkling har, viskningar osv alla registreras av hjärnan som om någon pratar till en skulle man ju själv vara helt väck efter en dag. Nu kanske hans ljudkänslighet inte tar sig uttryck så men jag tycker att det är lite nyttigt att tänka sig. Orkar han hela skoldagar? Orkar han fritids efter skolan? Varje dag. Han kan vara i behov av att pausa från stimmig fritidsmiljö ett par dagar i veckan för att orka läxläsning och kompisar på helgen.
Vi har möten och gör handlingsplaner minst en gång per termin, då utvärderar vi tidigare handlingsplan också. Specialpedagoger, lärare och ibland rektorn.
Hörselkåpor i all ära. Har de satt tassar på alla bänkar och stolar för att minska ljud? Satt upp material som dämpar ljud? Skivår, skiljeväggar o dylikt. Placerat honom så i klassrummet att han har så få barn i blickomfånget som möjligt? Har de testat om han är ett sådant barn som svarar på att ha individuellt schema över lektionen eller dagen? Många barn m koncentrationssvårigheter har svårt att "ta in" hela dagen i ett svep på morgonen och för vissa så är bristen på koll av vad som händer/förväntas en stressfaktor. Ser lärarna till att hålla klassrummet "tråkigt"? Dvs, hålla nere visuella intryck. Det här är så kallade ramfaktorer som jag spontant kommer på, det finns hur mkt mer som helst att fundera kring. Belysningen, vilka lampor har man? Sittkudde som gör att kroppen konstant måste justera balansen och på så sätt frigör rörelsebehov i "smyg".