• Alva3

    Resurs till pojke med ADHD

    Hej, vad krävs för att ens barn med ADHD ska få resurs? Är det om han inte kan koncentrera sig, sitta stilla, lyssna, inte pratar? Eller vad är det?


    William 2006-12-27~ Maximilian 2010-11-30~ Valentin 2014-03-04
  • Svar på tråden Resurs till pojke med ADHD
  • MxMeNow
    Kaede skrev 2014-05-31 18:52:56 följande:
    Självklart brister skolan i att möta upp behovet. Men man kan inte jämföra två diagnoser på det sättet. Ett barn med autism och ett med adhd har inte automatiskt samma behov av extra stöd för att lära sig läsa.



    Det har jag aldrig påstått. Ts frågade när mina barn kunde läsa, jag svarade och beskrev ett av barnens situation.
  • Majsan70
    MxMeNow skrev 2014-05-31 18:57:56 följande:



    Här kan man kräva bäst man vill, det är ändå upp till rektorn. Jag har pratat med skolverket också och de säger samma sak, det är upp till rektorn.
    Det gäller att vara tillräckligt envis och övertalande. Skolan protesterade högljutt och pratade ekonomi och om såna som bättre behövde sina resurser. Vi idkade alla elevers rätt till adekvat skolgång. Till slut gav de med sig. Lagen är ju lagen till sist. 
  • MxMeNow
    Majsan70 skrev 2014-05-31 19:53:12 följande:
    Det gäller att vara tillräckligt envis och övertalande. Skolan protesterade högljutt och pratade ekonomi och om såna som bättre behövde sina resurser. Vi idkade alla elevers rätt till adekvat skolgång. Till slut gav de med sig. Lagen är ju lagen till sist. 



    Det trodde jag också men efter flera års kamp och efter att ha gjort allt utom att kontakta advokat så fick jag erkänna mig besegrad. Jag vet många föräldrar som delar den upplevelsen.

    Sen tror jag myckt beror på var du bor.
  • Kaede

    Mitt förra långa inlägg försvann så jag försöker igen med lite i taget. Har han åp eller handlingsplan ( åp är ju lite på väg bort). Skolan bör också ha gjort en pedagogisk kartläggning på honom där hans styrkor och svårigheter beskrivs samt vad skolan gör i dagsläget. Utifrån detta beslutar rektor om på/handlingsplan vilket borde vara gjort på ett barn som har både diagnos och svårigheter med läsinlärningen Han bör absolut ha intensivträning i läsningen oavsett kartläggning eller åp. Det vill säga 10-20minuter 3-5 gånger i veckan samt ev läxa hemma med er ca 10 minuter per dag. Ca 3-4 veckor. Sen utvärdering. Lite men ofta. Repetitivt. Forskning visar på goda resultat. Det borde också passa hans korta ork. Det ska vara tydliga mål satta mot det här.

  • Kaede

    Min erfarenhet av barn med adhd som är ljuskänsliga är att de helt enkelt inte orkar. Om ens ljudkänslighet tex tar sig uttryck på så sätt att pennskrap, stolskrap, lysrörssurr, snörvlade, harkling har, viskningar osv alla registreras av hjärnan som om någon pratar till en skulle man ju själv vara helt väck efter en dag. Nu kanske hans ljudkänslighet inte tar sig uttryck så men jag tycker att det är lite nyttigt att tänka sig. Orkar han hela skoldagar? Orkar han fritids efter skolan? Varje dag. Han kan vara i behov av att pausa från stimmig fritidsmiljö ett par dagar i veckan för att orka läxläsning och kompisar på helgen.

  • MxMeNow

    Vi har möten och gör handlingsplaner minst en gång per termin, då utvärderar vi tidigare handlingsplan också. Specialpedagoger, lärare och ibland rektorn.

  • Kaede

    Hörselkåpor i all ära. Har de satt tassar på alla bänkar och stolar för att minska ljud? Satt upp material som dämpar ljud? Skivår, skiljeväggar o dylikt. Placerat honom så i klassrummet att han har så få barn i blickomfånget som möjligt? Har de testat om han är ett sådant barn som svarar på att ha individuellt schema över lektionen eller dagen? Många barn m koncentrationssvårigheter har svårt att "ta in" hela dagen i ett svep på morgonen och för vissa så är bristen på koll av vad som händer/förväntas en stressfaktor. Ser lärarna till att hålla klassrummet "tråkigt"? Dvs, hålla nere visuella intryck. Det här är så kallade ramfaktorer som jag spontant kommer på, det finns hur mkt mer som helst att fundera kring. Belysningen, vilka lampor har man? Sittkudde som gör att kroppen konstant måste justera balansen och på så sätt frigör rörelsebehov i "smyg".

  • Kaede
    MxMeNow skrev 2014-05-31 20:56:39 följande:
    Vi har möten och gör handlingsplaner minst en gång per termin, då utvärderar vi tidigare handlingsplan också. Specialpedagoger, lärare och ibland rektorn.

    Ja det är ju verkligen a och o. Annars är det ju svårt med någon mätbar utveckling.
  • MxMeNow
    Kaede skrev 2014-05-31 21:03:45 följande:
    Hörselkåpor i all ära. Har de satt tassar på alla bänkar och stolar för att minska ljud? Satt upp material som dämpar ljud? Skivår, skiljeväggar o dylikt. Placerat honom så i klassrummet att han har så få barn i blickomfånget som möjligt? Har de testat om han är ett sådant barn som svarar på att ha individuellt schema över lektionen eller dagen? Många barn m koncentrationssvårigheter har svårt att "ta in" hela dagen i ett svep på morgonen och för vissa så är bristen på koll av vad som händer/förväntas en stressfaktor. Ser lärarna till att hålla klassrummet "tråkigt"? Dvs, hålla nere visuella intryck. Det här är så kallade ramfaktorer som jag spontant kommer på, det finns hur mkt mer som helst att fundera kring. Belysningen, vilka lampor har man? Sittkudde som gör att kroppen konstant måste justera balansen och på så sätt frigör rörelsebehov i "smyg".

  • Kaede
    MxMeNow skrev 2014-05-31 20:33:59 följande:
    Det trodde jag också men efter flera års kamp och efter att ha gjort allt utom att kontakta advokat så fick jag erkänna mig besegrad. Jag vet många föräldrar som delar den upplevelsen. Sen tror jag myckt beror på var du bor.

    Det är verkligen för j-ligt att inte barns behov kan få styra. Satsar vi på dem nu kostar de inte extra sen och så får de förhoppningsvis det viktigaste. Självkänsla och möjligheten att delta i sh fullt ut. Det är så onödigt med alla barn som går igenom skolan och får ett slags kvitto på sin oduglighet, sina tillkortakommanden och sina misslyckanden bara för att rektorer inte vill se de verkliga behoven. Kanske dags att anmäla skolan om de brister?
Svar på tråden Resurs till pojke med ADHD