Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?
När det gäller mitt eget bröllop så var det väl varken speciellt spännande eller udda men allt runt omkring gjorde så att man just då inte visste om man skulle skratta eller gråta.
Vi gifte oss 1979 i Malmö under en av de snöstormar som begravde hela samhällen. Den värsta hade ju varit i årsskiftet men så kom nästa omgång i februari.
Vi gifte oss enkelt och hemligt på rådhuset med bara två vittnen och bjöd dem på middag hemma hos oss. Både de och vi hade då barn på bara några månader så en kompis till mig från Lund skulle vara barnvakt och sedan med på middagen tillsammans med en bekant till min man. På kvällen hade vi bjudit våra arbetskamrater på fest utan att tala om varför. Vittnen, barnvakt, middag och fest fixat och ordnat och förberett så inget skulle kunna gå fel.
På morgonen ringer våra vittnen och talar om att de ska försöka ta sig fram. De ska packa bilen full med filar, varma kläder blöjor och varmvatten men kan ju inte lova att de varken kan ta sig till Malmö eller att de hinner i tid. De skulle köra två mil och hade sex timmar på sig men bara den som upplevt ett riktigt skånskt snöoväder med snödrev vet att det inte är säkert att man hinner på den tiden.
Min man fick ringa ner till rådhuset och "beställa" reserv vittnen om de inte skulle hinna fram.
Vår barnvakt ringer också. Hon ska ta sig ner till tågstationen och vänta och hoppas att det går ett tåg som hon kan komma med på men just då var det ju ingen som ens visste om spårtrafiken skulle vara möjlig att öppna.
'Nytt samtal ner till rådhuset. Finns det någon möjlighet att vi tar barnen med dit och att det finns någon som kan titta till dem under vigseln.
Nästa samtal från svärmor. Hon och svärfar hade fått för sig att de skulle försöka ta tåget ner till oss i Malmö och hälsa på. Inte för något särskilt utan för att de var trötta på att bara titta på snö utan ville umgås lite och den enda som bodde så att man ev skulle kunna ta sig dit var vi.
Denna gången fick det bli ett samtal till svägerskan istället för till rådhuset. - Hjälp, era föräldrar vill komma hit och vi ska gifta oss idag se till att få stopp på dem.
Barnvakten ringer, hon sitter på stationen men ännu vet ingen om det ska gå något tåg. Detta är före mobiltelefonernas tid så när vi sedan kommer fram till att vi ju kan betala taxi till henne eftersom motorvägen Malmö Lund verkar vara framkomlig så gäller det ju bara att få tag i henne.
Samtal till järnvägsstationen i Lund. Kan de kalla på henne i högtalarna och lämna meddelande att ringa oss.
Nästa samtal från jobbet. - Ni förstår väl att vi inte kan komma ikväll, vi kan ju knappt ta oss dit och sedan vet ingen om vi kan ta oss hem igen. Kan vi inte ta det en annan kväll istället. -Jovisst kan vi ta det någon annan gång det är bara det att det är idag vi har gift oss! Tog 5 minuter så ringer de tillbaka, 5 av dem har ordat "lift" men en bandvagn men de kan inte stanna länge bara komma inom och dricka en skål och gratulera.
Men gifta blev vi trots allt.