Inlägg från: Sultanol |Visa alla inlägg
  • Sultanol

Min hund bet!!

Som rubriken lyder.. Så har min hund bitit inte bara en utan TVÅ människor på kort tid!! Blir så ledsen så jag vet inte vad jag ska göra! Behöver tips och råd!!!

Hon är en liten blandras på 6 kilo, snart två år gammal!! Och hon har aldrig ens visat ett uns av tendenser till detta innan!

Första gången det hände så mötte vi en kvinna i helsvarta kläder (min hund gick lös), å jag gick med min barnvagn med en liten bebis som skrek! Å hunden gick snällt bredvid som vanligt tills hon bara tog fart å sprang mot kvinnan! Han inte ens reagera!!
    Bad om ursäkt å betalade för stelkramp för henne såklart!! Tänkte att det måste ha berott på den lille som skrek å att hon ville försvara..

Tills nästa gång det hände då min svärmor gick med min hund å hennes egen, å enligt henne så stod som stilla, båda hundarna i koppel å pratade med en man, å helt plötsligt hoppade bara min hund fram och bet honom helt utan anledning? Låter helt knäppt men enligt henne så fanns det inget allt som provocerat henne, och hon är van vid hennes hund!!

Vad kan jag göra?? Vill ju inte ha en hund som biter när jag har en liten bebis.. Men hon är världens snällaste egentligen!!

Kan en hund ta efter en annan hunds beteende? Då min svärmors hund är en katastrof och inte lyder å lyssnar på henne alls! Han skäller hela tiden när någon kommer, vilket min hund också börjat med!! HJÄLP!!

• Svar på tråden Min hund bet!!
  • Sultanol

Eller kan det vara min svärmor som fått henne att bli konstig? Då hon haft min hund en del när jag var gravid, och även när min lille kom!!? då hundarna inte har respekt för henne som jag skrev tidigare? Innan hon började ha min hund så var det aldrig problem!

Eller kan det vara det nya tillskottet ? Fast att hon inte visar mer än kärlek för honom hemma? Hon försvarar honom liksom inte för andra men hon vill gärna vara med när någon kommer!!

• Sultanol

Jag känner också det.. Det var en väldigt varm dag så dom kanske stod för stilla länge!! Men då borde ju hunden bitit henne tycker man.. Men när jag gick med henne själv så var det ju mitt fel !!

• Sultanol

Avliva känns ju lite väl drastiskt!! Man avlivar ju inte en människa som bitit någon.. Måste ju finnas andra lösningar..

• Sultanol

Min hund lyder mig och min sambo jätte bra annars.. Minsta lilla.. Och efter att hon bet med mig så har jag haft henne i koppel och tränat ändå mer vid möten! Men nu visar hon inget intresse för någon annan, och min svärmor får inte ha henne mer!! Var inte ute efter att bli kritiserad, det gör jag bra själv! Tänkte ifall någon hade tips eller egna erfarenheter på vad man kan göra då det inträffat på två helt olika sätt.. Lös och kopplad tydligen!!

• Sultanol

Den får samma motion och stimulering om inte mer sedan bebisen kom då jag går med barnvagnen mycket! Och vi övade med barnvagn innan bebisen kom så den har hon inget emot! Det är världens gladaste hund jag har! Hon har tillgång att vara både ute och inne som hon vill när vi är hemma på dagarna! Så kalla mig dålig.. Men jag förstår inte varför detta har hänt!

• Sultanol

Min hund visar tydligt när hon mår dåligt.. I alla fall i tidigare fall då hon hade livmoderinflammation efter första löpet, och liknande! Hon visar inget tecken på något alls.. Som ont i munnen eller kroppen när man känner på henne! Hon är lika glad och lekfull som vanligt!!

• Sultanol

För hon gör inget som helst här hemma, hon lyder minsta lilla och har stenkoll på mig och vad jag vill att hon ska göra! Hon bryr sig inte om bebisen här hemma! Mer än om han är väldigt ledsen då vill hunden ligga nära!

• Sultanol

Hon får promenader... 5-6 om dagen på mellan 1 och 6 km per runda! 6 km rundan går vi inte varje dag! Sedan kastar vi boll, vilket hon inte orkar så länge nu när det vart så varmt flera dagar! Hon ligger och sover mellan promenaderna om vi inte kastar boll eller gör annat!! Så slappna av kan hon allt med!! Ibland gömmer vi godisar som hon får leta upp!! Även under promenaderna brukar en av oss stanna kvar å en gå och gömma sig så hon får leta upp oss!!

• Sultanol

Fick veta nu att kvinnan som hon bet när vi gick blev biten av en annan hund igår... Kanske är henne det är något skumt med!!!

• Sultanol

Kinesisk nakenhund/papillon är hon!

Å hon bet inte så blodet skvatt utan precis så det gick hål på huden! Så hon försökte ju inte direkt bita ihjäl någon!

Tycker det är tragiskt att folk avlivar sina djur istället för att försöka rätta till problemen! Sånna människor ska inte ha djur!!

Jag har erfarenhet sedan tidigare men av större raser.. Aldrig vart något problem där!

• Sultanol

Ja jag får nog göra det! Ska även kolla med veterinär så det inte är något problem med henne!!

Skulle jag märka minsta antydan av något hemma så skulle jag ju givetvis inte ha kvar henne! För er som tror att jag inte har helt koll!!

• Sultanol

Tack för alla svar!!

Självklart är det inte okej att hon gör något utanför hemmet, hade jag tyckt det hade jag ju uppenbarligen inte skrivit om hjälp här det tror jag ju att man förstår!! Men utanför hemmet har hon nu mera alltid koppel plus att hon går på ett sådant kort avstånd så inget ska kunna hända utanför hemmet! Jag har ju inte koppel på henne inomhus! Därför jag skrev att om hon visar minsta hemma så får jag göra mig av med henne!! Skulle aldrig utsätta mitt barn för någon form av fara!

Jag tror som många skriver att det beror på att vi fått tillökning! Till råga på allt flyttade vi in i nytt hus nyligen, så det är ju ännu en omställning!!!

Svar på tråden Min hund bet!!