• studentpojk

Hjälp med brödbaggar/pärlsängrar

Hej allihopa. Första posten i detta forum för jag tänkte det kan finnas lite människor som kanske varit i min sits.

Flyttade in i en studentlägenhet i november förra året, och har haft strul med baggar sen dess. De attackerar inte kläder eller min mat, utan hittas enbart på golvet i främst kök, men också vardagsrum och i min garderob. 

Anticimex har varit här över 7-8 gånger och besprutat, och visst har väl krypen blivit lite färre i antal men idag har jag säkert hittat 10 stycken. 

Jag funderar på att flytta, men problemet kan ju lika gärna dyka upp i nästa lägenhet jag flyttar till. Som 23 årig grabb är jag duktig på att stöka ned, men försöker ändå dammsuga minst 1-2 gånger i veckan. Låter även aldrig mat stå framme och är extremt noggrann med att det inte finns något de kan käka av. 

Har varit i kontakt med min hyresvärd, och de fortsätter bara skicka hit anticimex. Anticimex påstår att de kommer försvinna, men efter ett halvår börjar jag starkt tveka på att hela sanningen berättas för mig. 

Någon som har tips och råd hur jag kan bete mig i en situation som denna?

Stort tack!

• Svar på tråden Hjälp med brödbaggar/pärlsängrar
  • nyckelpiga77

Hej!

Kan det vara mjölbaggar du har? Det hade jag och min man för några år sen i vår förra lägenhet. Vi fick gå igenom och slänga i princip alla torrvaror i skafferiet, som mjöl, havregryn osv. Det stod i sina papperspåsar och det var ingen match för baggarna att ta sig in i dem...Tog ut allt, skurade rent, dammsög. Slängde dammsugarpåsen efteråt, VIKTIGT!!! Köpte plastburkar på IKEA att ha torrvarorna i som är omöjliga för baggarna att ta sig in i. Vi hade också Anticimex på besök, 2 ggr. Vi fick nämligen också tillbaka dem efter ett litet tag. Killen som kom och sprutade sa då att baggarna kunde ha kommit in via ventilationen (vi hade ett "ventilations-uttag" i skafferiet)  från någon granne som kanske inte upptäckt baggarna hos sig eller helt enkelt inte var så nogräknad... Kräks 
    Men efter andra gången slapp vi dem, helt underbart. Så; vet du om någon av dina grannar har samma problem? Har det varit problem tidigare i din lägenhet? (Alltså kan föregående hyresgäst ha haft baggar? Det borde ju i så fall hyresvärden veta om.) Har du tömt/gått igenom/städat KLINISKT överallt där du hittat baggar? Har för mig att de kan lägga ägg de små rackarna, så man får kolla kontinuerligt under en tid. Ligg på och tjata på hyresvärden, såhär ska du ju inte behöva ha det. Lycka till!

• studentpojk

Hej nyckelpiga, tack för svaret!

Anticimex killen är säker på att det är brödbaggar, han har tagit med sig flera stycken vid tre olika tillfällen och kikat i deras labb för att vara hundra på att det är brödbaggar. 

Baggarna är inte intresserad av mina specerier utan kan bara hittas på golvet döda av medlet anticimex kommit och sprutat. Jag går kontinuerligt igenom golv till tak i lägenheten för att hitta dem så de får aldrig ligga där i mer än en dag. 

Det är helt klart möjligt att de kommer genom ventilationssystemet då jag oftast hittar dem i närheten av fläkten över spisen! Jag skall ta upp detta med anticimex på måndag. 

Tack för hjälpen, det värmer en ung mans hjärta!

Svar på tråden Hjälp med brödbaggar/pärlsängrar