• Anonym (kim)

Dottern tisdag-fredag istället för varannan helg?

Jag har en dotter som är 7år gammal. Hon har bott varannan vecka hos mig och hennes pappa sedan november förra året. Det har tidigare varit en del strul med hennes schema och jag och hennes pappa blev osams förra året.  Nu vill hennes pappa ha henne heltid och  bara låta mig få ha henne varannan helg. Han påstår att han är bättre förälder och att jag tidigare varit strulig med schemat, så nu har han stämt mig på vårdnaden och boendet via advokat som en sorts hämnd på att jag inte höll schemat tidigare. (tidigare för över ett år sedan var det struligt under ca. 1år med hennes schema innan dess levde jag och pappan tillsammans).

Jag har försökt prata med honom och förklara att jag vill samarbeta och komma överens så det  ska bli bra för dottern. Men han vägrar att försonas, så vi var uppe i tingsrätten i januari och fick intermistiskt beslut på varannan vecka, nu ska de starta en vårdnadsutredning och jag är ganska säker på att de kommer att besluta om fortsatt varannan vecka, MEN i det fall det inte gör det och kanske anser något annat så undrar jag om jag själv kan styra  och välja tisdag-fredag istället för varannan helg? Om pappan får som han vill så passar inte varannan helg mig så bra. Då tycker jag det känns viktigare att vara så mycket delaktig i hennes skola som möjligt, och fritidsaktiviteter. Och kunna jobba mer på helgerna istället, för att få ihop hans underhåll som han då lovat kräva mig på om han får sin vilja igenom.

Jag hoppas verkligen inte han får som han vill, jag älskar min dotter och att bara ha henne 6 nätter i månaden känns alldeles för lite, känns fruktansvärt, jag är en väldigt ansvarsfull förälder tycker jag, hon går i simskola, gymnastik, vi läser läxor varje kväll, läser mycket sagor, kommer alltid i tid till skolan, bjuder hem hennes klasskompisar så hon ska få vänner på fritiden, hittar på mycket utflykter som nöjesparker, museum, bio och annat kul.  Äter bra mat, varierar och försöker få henne att gilla fler maträtter, osv... Så hon har det väldigt bra hos mig, och hos hennes pappa också naturligtvis.

Nu babblar jag på här, men är så orolig och går och grubblar och vänder in och ut på allt. Vill inte ha någon jä-kla vårdnadstvist :(

• Svar på tråden Dottern tisdag-fredag istället för varannan helg?
  • Drottningen70

Du vill alltså inte ha nån fritid med barnet, bara skoldagar? Låter inte som nån höjdare. Är det för att du tjänar mer pengar på helgerna? Den största delen av dagarna som hon är hos dig kommer hon ju att vara i skolan.

• Anonym (kim)
    Drottningen70 skrev 2014-05-31 20:51:37 följande:
    Du vill alltså inte ha nån fritid med barnet, bara skoldagar? Låter inte som nån höjdare. Är det för att du tjänar mer pengar på helgerna? Den största delen av dagarna som hon är hos dig kommer hon ju att vara i skolan.
    Jag är ledig mycket i veckorna och jobbar varannan helg.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (kim) skrev 2014-05-31 20:53:02 följande:
    Fast barnet är ju inte ledigt?
  • Drottningen70

Fast barnet är inte ledigt. Hon ska iväg till skolan på morgonen och isäng tidigt. Ni går ju miste om helger, långa mysmornar och spontana aktiviteter. Den bästa tiden med ditt barn kan du väl inte byta bort? Låter inte genomtänkt.
  • Anonym (kim)
    Anonym (Nej) skrev 2014-05-31 20:56:50 följande:
    Fast barnet är ju inte ledigt?
    Jag har frågat henne vad hon vill och hon säger då att hon vill bo hos mig och vara hos sin pappa ibland på helgen, då får hon gå hem tidigare från skolan och slipper vara där 7-18 som det är hos honom, så det förstår jag. Jag vill inte ha henne bara vardag, men hellre det än varannan helg, känns som jag blir mer delaktig i hennes skola och fritidsaktiviteter då, det är jag som sköter det mest. Har betalat in, anmält alla hennes aktiviteter. Tycker det är viktigt hon tränar mycket på läxorna för att inte halka efter..
  • Drottningen70

Om det stämmer att du är en ansvarsfull förälder och att ditt schemastrul ligger ett år tillbaks i tiden så är det väldigt liten risk att du bara skulle få varannan helg för den delen.

• Brumma

Du skriver att schemat strulat i ett helt år... Det är ganska lång tid.. Hur har det strulat? Enligt pappan är det då du som strulat, stämmer det? Om så är fallet - hur skall han kunna lita på att du inte strulat igen? Jag förstår om han sökt boendet om det varit väldigt jobbigt eftersom det inte bara påverkar honom utan självklart även barnet som aldrig kan lita på några rutiner. Undrar även som ovanstående hur du tänker med att inte vilja ha ngn fritid med dottern... Oavsett om du är ledig eller inte så är ju inte dottern det?

• Brumma

Den helgen du inte arbetar vite ju bra att ha dottern på då OM det inte skulle bli vv. Och självklart skall du betala underhåll om det blir så - du skriver det som om pappan "lovat kräva dig" på underhåll som om det vore en hämnd. Det är ju istället fullkomligt självklart att en förälder som har sitt barn vh betalar underhåll.
  • Anonym (kim)
    Brumma skrev 2014-05-31 21:03:39 följande:
    Du skriver att schemat strulat i ett helt år... Det är ganska lång tid.. Hur har det strulat? Enligt pappan är det då du som strulat, stämmer det? Om så är fallet - hur skall han kunna lita på att du inte strulat igen? Jag förstår om han sökt boendet om det varit väldigt jobbigt eftersom det inte bara påverkar honom utan självklart även barnet som aldrig kan lita på några rutiner. Undrar även som ovanstående hur du tänker med att inte vilja ha ngn fritid med dottern... Oavsett om du är ledig eller inte så är ju inte dottern det?
    Ja det stämmer att det strulade ett helt år. MEN nu har det fungerat bra i ett helt år också, har fungerat bra sedan hösten 2013 så han vill hämnas på hur det var året när vi precis gjort slut. Det stämmer att jag strula med schemat, hade ett jobb där det var svårt att ha ett schema (oregelbundna arbetstider) men han gick med på att ha det så då, men nu försöker han vända det emot mig.

• Brumma
    Drottningen70 skrev 2014-05-31 21:02:26 följande:
    Om det stämmer att du är en ansvarsfull förälder och att ditt schemastrul ligger ett år tillbaks i tiden så är det väldigt liten risk att du bara skulle få varannan helg för den delen.

Och har det dessutom fungerat bra under det interimistiska beslutet om vv så är ju chansen extra stor att det fortsätter så. Funkar det är det naturligtvis bäst för barnet om hon får vara lika mkt hos båda sina föräldrar.
Svar på tråden Dottern tisdag-fredag istället för varannan helg?