Inlägg från: Sissel |Visa alla inlägg
  • Sissel

Problem med kläder, hur bör jag gå till väga?

Hej allesammans, tack till de som orkar läsa och de som orkar svara :) Inser att det blev långt men jag vet inte hur jag annars ska få in allt.

Hur jag ser ut (om det är relevant):
    Jag är rätt så rak i kroppsformen om man kollar på mig framifrån, mina axlar är dock bredare än resten. Min överkropp är smal och därför ser nederdelen av min kropp oproportionerligt stor ut om man kollar på mig i sidled. Jag är ganska blek och solen gör mig bara röd (har inget minne av att jag någonsin blivit brun), jag har mörkblont hår och avlångt ansikte.

Jag har aldrig varit speciellt intresserad av kläder förrän rätt nyligen då jag har insett att jag ser ut som en ovårdad tonåring, något jag gärna vill lägga bakom mig (speciellt nu när jag snart är klar med min utbildning och ska ut i arbetslivet).
    Det jag har mest problem med är väl vad jag bör rikta in mig på för stil, efter år av vad-för-jeans-som-helst + t-shirt så är det sånt jag dras mot i affärerna, fast ibland stannar jag och beundrar något vackert färgglatt plagg eller nån rolig klänning och tänker "fint, men inte på mig". Jag kan få för mig att prova en rolig hatt eller en klänning, men klänningarna är oftast för korta och hattarna för stora. Det blir att jag köper tröjorna som bara hänger och sen att jag kombinerar dem med gamla jeans och en jacka jag har haft sedan innan högstadiet började.

Jag tycker inte att jag ser speciellt kvinnlig ut.

Jag har ärligt talat ingen aning om hur jag bör gå vidare, jag har följt råd på internet och sparat ner en massa bilder på folk som jag tycker ser fina ut i sina kläder, jag kollar på kändisar och olika märkeskläder men kommer bara fram till att jag tycker allt kan vara snyggt. Men jag kan ju inte börja köpa och prova allt, tror inte kläderna passar speciellt bra ihop heller och jag vill gärna hitta någon typ av stil som fungerar för mig.

Jag har försökt att dra med mig klädintresserade vänner när jag är på stan, men allt de gör är att föreslå kläder som de brukar ha som bara ser helt fel ut på mig (de verkar dock inte se detta). Jag sitter inte på speciellt mycket pengar heller så jag kan inte chansa på att något kommer fungera...

HUR ska jag bära mig åt?!

(är tacksam för alla råd, känns lite hopplöst)

• Svar på tråden Problem med kläder, hur bör jag gå till väga?
  • Sissel
    Lilje skrev 2014-06-01 13:30:27 följande:
    Hur du ser ut är absolut relevant. Jag hängde dock inte riktigt med, menar du att du har smal midje, breda axlar och bred rumpa/höfter? Typ timmglasfigur?
    Nej, jag är väldigt rak framifrån, rektangel typ. Jag själv ser min midja men den går inte in så mycket. Mina höfter och lår är inte mycket bredare än bröstkorgen om man tittar på mig framifrån.
    Om man kollar på mig från sidan så har jag lite av en rumpa, men inte mycket bröst, min överkropp kan jag dra på riktigt små storlekar men det behövs minst 1-2 storlekar större till min underkropp.

Om jag bara berättar mått så låter det som att jag är päronfigur, men framifrån ser jag definitivt mer rektangulär ut... 

Inser att jag har lite problem att förklara det här Tungan ute
  • Sissel
    Annelie 76 skrev 2014-06-01 13:32:59 följande:
    Jag tror att det fortfarande finns en hemsida som tillhör Trinny och Susannah där man kan få massor med tips. De har olika kroppstyper man får jämföra sig med och sen finns det tips på vad som passar. Det finns säkert fler såna sidor så googla. Sen när du har koll på vilken sorts kläder som funkar så går du till en affär där du kan få hjälp av personalen. Alltså inte hm. Förklara vad du är ute efter för typ av kläder så hjälper de dig. Du behöver inte nödvändigtvis köpa men genom att prova och få hjälp så lär du dig vad som funkar.
    åh jag har kollat runt väldigt mycket, tror även att jag har varit inne på deras hemsida. Det verkar vara att jag ska bygga upp egna kurvor eftersom jag är väldigt rak framifrån. Jag har kollat efter sådana kläder i affärer men hittar oftast inte något som stämmer överens, och när jag gör det men att det är i en färg jag inte klarar av eller så ser det bara fel ut på mig.

Vad är det för typ av affärer man går till för att få mer hjälp? 
  • Sissel
    Lilje skrev 2014-06-01 13:43:40 följande:
    Jag tror jag förstår då, min dotter har samma, men med rund rumpa, då hon har tränat mycket i uppväxten och byggd muskler. Fokusera på midjan så den framhävs. Typ klänningar som har lite vid kjol, med ett bälte i livet, eller ett tajt linne till byxor och en kort bolero på det. Du kan gärna köra lite vida kläder över höfterna, men håll det kroppsnära i midjan.
    Tack för tipsen :) Jag får se hur det går. Kruxet är väl att jag inte vet hur jag skulle stå ut att klä mig, kjol har jag inte haft sedan jag blev tvingad inför något bröllop när jag var yngre, men det kanske är dags att börja klä sig kvinnligt. Kan ju prova.
  • Sissel

Mitt största problem är som sagt att jag inte vet vad för stil jag bör sikta in mig på, former och framhävning av midja kan jag väl åstadkomma med i princip alla stilar jag gillar så det känns som att om jag går ut på stan och bara följer passforms-råd så kommer jag att sluta med en drös olika kläder som nog formmässigt passar varandra men sedan har färger, tryck eller mönster som inte passar ihop... Jag behöver en inriktning utöver form och jag vet inte vad jag borde satsa på Obestämd

Jag får nog stirra på mig själv i spegeln tills jag klurar ut vad som passar mig bäst både fysiskt och psykiskt, ser inte riktigt hur jag annars ska få fram det.

• Sissel
    Lilje skrev 2014-06-01 14:33:25 följande:
    Men måste du ha en fast stil? Du kan ju klä dig lite efter humör, och sen känna efter vad du känner dig bekväm i. Variation gör allt mycket roligare.
    Saken är väl den att jag gillar så olika saker som inte passar ihop, det skulle bli att jag behöver köpa väldigt många plagg för att kunna kombinera varje stil... Vissa saker kanske går att kombinera, men det är inte min starka sida att veta vad och hur.
  • Sissel
    Ja varför skrev 2014-06-01 14:39:58 följande:
    De har även gett ut en bok, som är väldigt bra.
    De har då bilder på olika kroppsformer och beskriver den med ord o ger tips på vad som passar bäst till vad, ibland har man ju en mix av olika kroppstyper och då får man försöka mixa ihop det.

Det värsta när man vill "byta stil" är ju att vänja sej själv med nåt som man inte är van med. Man tycker ju oftast att man ser fånig ut, inte passande eller så för att man helt enkelt inte är van.

Stora varuhus som Åhlens i de större städerna brukar ha personal shoppers, om man vill unna sej en lyx så kan det vara värt att boka en tid och låte de hjälpa till att ta fram lite olika förslag. De brukar inte ha köpkrav, men de kan ha att antingen så betalar man X antal kronor för rådgivningen och tiden, eller så handlar man för Y antal kronor.
    Tack för tipset :) Det där med att känna sig fånig i nya kläder är något jag känner igen, och då har jag inte ens börjat ordentligt än! 
    Jag bor inte i en större stad men det kanske vore en idé att ta hjälp av en sådan person, låter rätt praktiskt. Det får nog bli någon gång då jag har det bättre med pengar och när jag har listat ut vad jag borde inrikta mig på för stil/stilar, om jag tog något sådant nu så skulle jag nog bara bli förvirrad, jag har ju ingen aning om vad jag vill ha, eller snarare för många idéer som inte passar ihop.
  • Sissel
    window skrev 2014-06-01 17:32:30 följande:
    Det kan vara lite knivigt att hitta sin egen stil. Jag hittade inte helt rätt förrän för två år sedan, ungefär. Innan jag upptäckte hur bra jag passar i en kombination av välskräddat, damigt och typ tajta jeans var det en del felinvesteringar, minst sagt. Hur gammal är du? Vilket yrke är det du ska ut i? Kan du precisera några av de här stilarna lite närmre, exempelvis genom att rangordna de tre bästa och de tre du gillar minst? Är det någon särskild kändis du tycker klär sig fint? Vad har du för frisyr, använder du smink, smycken? Vilka butiker har du tillgång till?
    Jag är 22 och kommer att bli farmaceut (jobba på ett apotek), på apotek har man ju en speciell klädsel som man blir tilldelad så kanske inte så farligt ifall jag ser ut som en tonåring ett tag till men jag vill gärna komma ur det.
    För tillfället når mitt hår knappt ner till axlarna men det kommer det göra sen (ska spara det långt har jag tänkt). Jag är inte så bra på smink men mascara använder jag. Smycken har jag massvis utav, silversmycken mest. Jag har tillgång till ganska mycket olika butiker och åker rätt ofta till Stockholm.

Jag vet inte vad stilarna heter och jag kan inte alls något om kändisar, men jag kan försöka. Jag gillar Taylor Swifts klädstil och ibland gillar jag Alexa Chung. Men sen gillar jag kläder som ser lite militäriska ut, trench coat är något jag nog kommer köpa vad jag än kommer fram till. Jag gillar cargo och ganska androgyna grejer, slarviga frisyrer och platta skor... Men sen finns det en sida av mig som gillar kjolar med volanger och tjejiga saker (som typ Taylor Swift brukar klä sig). När det gäller tjejiga kläder gillar jag sånt som känns plottrigt, småmönstrat, massa smycken (armband, ringar). Jag har en förkärlek till combat boots och har aldrig kunnat gå speciellt bra i klackskor, fint men smärtsamt. 

Stilar som jag absolut inte kan tänka mig i är väl typ pennkjol, spetsiga klackskor (typ sofistikerad damklädsel) eller sportig klädsel, kan heller inte se mig själv i balklänningsliknande saker, glansiga kläder, prinsesshalsband (pärlor typ) och perfekta frisyrer (överklassklädsel, om jag ska försöka sätta namn på det).

Det kanske är att kombinera det androgyna och militäriska med mjukt och feminint. Jag vet inte om det här gav så mycket, jag hade svårt att förklara vad jag menade. Jag kan leta upp bilder om det hjälper Tungan ute
  • Sissel
    Sissel skrev 2014-06-01 18:13:06 följande:
    ...

Det kanske är att kombinera det androgyna och militäriska med mjukt och feminint. Jag vet inte om det här gav så mycket, jag hade svårt att förklara vad jag menade. Jag kan leta upp bilder om det hjälper Tungan ute
    ... som är mitt problem, jag vet inte hur jag ska göra det, om jag ens bör göra det.
  • Sissel
    window skrev 2014-06-01 20:02:33 följande:
    Att kombinera militärinspirerade kläder med sötfeminina kläder går nog rätt bra. Jag tror att det är bra att ha en basgarderob med plagg som olika byxor eller kjolar, några kappor och skor, sandaletter och stövlar. Sedan kan du kombinera med toppar, sjalar och accessoarer som du känner för just den dagen. På så sätt kan du ju mjukstarta med de mer vågade plaggen också. Att köpa en stil rakt av kan bli lite trist och enahanda, vad det handlar om är nog snarare att få upp ögonen för vilka snitt som passar just dig, vilka färger som framhäver dina etc. Du är ju ung också, så du har tid att komma fram till vad som passar dig bäst, och bör absolut experimentera lite. En klassisk trench kan du ju ha både till blommig klänning med vippig kjol och till smala byxor med militärinspirerade knappar/detaljer. Framförallt ska det vara kul med kläder (men inte för roligt, själv lägger jag ungefär 2.000:- i månaden på kläder, så snart får jag väl inte plats hemma längre). Ska skriva färdigt en PowerPoint till imorgon, kommer tillbaka och kikar sen, inser att det här svaret kanske är lite goddag yxskaft. Lite ofokuserad.
    Lycka till med powerpointen! Flört

Jag kanske hittar lite inspiration om hur jag kan blanda om jag googlar lite, får se. Just nu så har jag inte mycket pengar men jag behöver köpa rätt mycket kläder, det mesta jag har är gamla slitna basplagg eller helgalna plagg som jag egentligen inte bör behålla. Jag får ta lite i taget, har ett år kvar av utbildningen så kan ju satsa på att göra "förvandlingen" under det året :) Hade dock varit trevligare att vinna lite pengar så att jag kunde rensa garderoben rejält nu, men det får vara

Kanske ska gå på en runda i affärer i veckan och provblanda kläder, kanske skulle hjälpa... Får tänka vidare!

Vart köper man en klassisk trench coat i bra kvalité? De flesta kedjor verkar ju ha trench coats men för en som mig som inte är så insatt så är det en djungel, jag är rädd att jag råkar köpa nåt av sämre kvalité än jag tänkt. Kanske får googla det med.
  • Sissel
    auster skrev 2014-06-01 22:25:18 följande:
    Gå till en affär med bra personlig service och be om hjälp att sätta en basgarderob. Det kommer kosta en del men är värt det. Men vänta till i höst då finns det mer snyggt att välja på.
    Vilka affärer har sånt? Var ju någon annan som sa att man kunde boka nån som hjälpte en på ett större Åhléns, är det nåt sånt du menar? Har aldrig vart på om så mycket hjälp förut, bästa servicen jag upplevt har väl varit på JC.
    emmakatta skrev 2014-06-01 23:01:56 följande:
    Har du pintarest? Där kan du söka på ex cargo feminin och få upp massor av kläder som någon annan kombinerat ihop så det ser snyggt ut. Sen kan du skriva en lista på basplagg du vill ha
    Nej det har jag inte, men jag kan absolut kolla upp det :) Tack för tipset.
Svar på tråden Problem med kläder, hur bör jag gå till väga?