Vad kan vara felet?
Vad är det hon spyr upp, då?
Är hon vaccinerad?
Vad är det hon spyr upp, då?
Är hon vaccinerad?
Men hon är inte vaccinerad, då?
En nio månader gammal katt som jag hade började spy slem och hon dog ett par dagar senare. Troligtvis kattpest. Hon gick och lade sig i handfat och så för att svalka sig för hon hade väl feber och mådde dåligt. Det var på helgen så när jag ringde veterinär så sade den jag pratade med att jag kunde avvakta till nästa dag för det lät inte så akut. Enda gången jag fått rådet av avvakta. Nästa morgon hittade jag söta underbara Ex liggandes iskall på golvet i hallen. Hon levde, men bara knappt. Jag ringde storgråtandes till min pappa och han kom och tog henne till veterinär. Efter några timmar med dropp och grejer så gick hon bort.
Så... jag hade inte vågat avvakta om jag vore du. Inte om hon spyr upp slem och så. Samtidigt så vet jag inte om prognosen är så bra ändå om det nu är kattpest din katt har. Men då har du i alla fall gjort vad du kunnat nu. Jag kommer för alltid ångra att jag inte tog in Ex tidigare. Och att jag inte vaccinerade henne.
Även hon och hennes syster övergavs av sin mamma. Jag tog hand om dem när de var tre-fyra veckor gamla eller så. Då hade de varit utan mat i minst två dagar som jag förstod det. Hon som senare fick kattpest var jättesvag när jag tog hand om dem. Det kan ju ha haft en inverkan på immunförsvaret, men huruvida det spelade roll i slutändan vet jag inte.
Jag hoppas innerligt att din katt inte har fått kattpest eller något annat farligt. Men chansa inte, åk in.