• Anonym (Anna)

Min bonuspojk

Jag tycker att han är förkyld eller magsjuk väldigt ofta, kan det vara nåt fel? Jag har tagit upp det här med min sambo (barnets pappa) men han säger att det är mycket baciller på dagis m.m, men jag tycker det låter väldigt konstigt att han sjuk, minst 2-3 veckor i månaden, Tänkte om det fanns nån SERIÖS här som kunde svara.

Jag är lite orolig också för i höst tycker pojkens föräldrar att han ska börja i 6-årsklass (eller vad det heter), men han kan inte säga något riktigt ord, Logopeden säger att han måste öva på VISSA ord..men han kan ju inte ens säga frukost,farmor,farfar,pappa,mamma eller mitt namn...och mitt namn är det enklaste namnet man kan tänka sig att uttala. (det står efter anonym), det är mitt riktiga namn...Så jag  är lite orolig att pojken kommer att bli mobbad. för att han inte kan prata.
    Säger jag det till pappan så börjar han att komma med sina åsikter om att, han är så otroligt duktig och kan det mesta, och så säger pappan till sonen att sonen måste lära sig prata...?

När de är hemma tillsammans sitter det enbart vid datorn och sonen spelar dataspel/tv-spel...och tar man bort honom därifrån så blir han jätte arg,går runt och skriker,kastar saker omkring sig....jag har sagt åt pappan och pojken att vi kan väl hitta på nånting...då säger pappan, det är bättre att låta honom sitta vid datorn så det är lugnt här hemma...pojken vill inte ens vara ute för att leka,inte lära sig cykla, ingenting vill han göra ute.

Vad ska jag göra?

Pojken är 6 år.

• Svar på tråden Min bonuspojk
  • Anonym (ojdå)

Låter som en jättråkig pappa det där! Som inte vill att ni skall gå ut och hitta på nåt tillsammans med hans son. Jättesjysst av dig att ta  initiativ till sånt. 

• Lindsey Egot the only one

så pojken har inget ordförråd och kan inte göra sig verbalt förstådd med enklare ord och ingen av föräldrarna är oroliga eller reagerar. Nja de verkar stoppa huvudet i sanden och är inga vidare, omsorgsfulla föräldrar.

• Anonym (Anna)
    Anonym (ojdå) skrev 2014-06-01 18:20:09 följande:
    Låter som en jättråkig pappa det där! Som inte vill att ni skall gå ut och hitta på nåt tillsammans med hans son. Jättesjysst av dig att ta  initiativ till sånt. 
    Ja, men jobbigt när ingen av dom vill komma ut och få luft, pappan är trött eller också vill han sitta vid datorn. Men när barnets mamma kommer, då blir han jätte pigg och sprallig och börjar städa och är ute på tomten med sonen....det är typ enda gången han är ute med honom eller om de ska till dagis. Sen när de kommer hem från dagis sätter de sig vid varsin dator så får jag städa,laga mat och diska eller vad det nu är som ska göras...+ att jag jobbar, pappan är arbetslös.
  • Anonym (Anna)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-06-01 18:20:28 följande:
    så pojken har inget ordförråd och kan inte göra sig verbalt förstådd med enklare ord och ingen av föräldrarna är oroliga eller reagerar. Nja de verkar stoppa huvudet i sanden och är inga vidare, omsorgsfulla föräldrar.
    Näe, jag har ingen aning om vad jag ska göra...jag förstår knappt ibland vad han menar...kan man säga nånting till föräldrarna eller pappan i alla fall? Nån som har några tips?
  • Anonym (barn)

Du planerar inga egna barn med den mannen får man hoppas?

Tycker det låter märkligt att pappan inte vill leka med sin 6 åring?

Går han på dagis och har vänner där?

• Anonym (Varför)

Varför är du tillsammans med någon som engagerar sig så lite i sitt barns välmående? Hoppas innerligt du inte överväger att skaffa barn med den här mannen!

• Anonym (Lena)

Din bonusson kanske har svagt immunförsvar. Det kan förbättras med K-vitamin!

• Anonym (Anna)
    Anonym (barn) skrev 2014-06-01 18:24:57 följande:
    Du planerar inga egna barn med den mannen får man hoppas?

Tycker det låter märkligt att pappan inte vill leka med sin 6 åring?

Går han på dagis och har vänner där?
    Nej. jag vill faktiskt inte ha några barn, som jag känner nu iaf.
    Ja, det är verkligen märkligt men pappan säger att han är trött och inte orkar m.m.

Han går på dagis, men han har inga vänner där, för barnen förstår inte vad han säger.
    Hans kusin (som är lika gammal) har sagt att han inte förstår vad pojken säger...hans kusin sa:
    Jag förstår inte vad "namn" säger, jag vill inte leka med honom.
  • Ess

Eftersom han går hos logoped så har dom väl kollat upp hans hörsel?

Annars så avvakta tills han börjat förskoleklassen, och se om dom reagerar.
    Du kan ju ta frågan med dem om du är orolig för honom. Dom får inte diskutera pojken med dig eftersom du inte är vårdnadshavare, men du är ju fri att väcka frågan om du inte tycker föräldrarna gör tillräckligt/något.

• Anonym (blähä)
    Ess skrev 2014-06-01 21:21:46 följande:
    Eftersom han går hos logoped så har dom väl kollat upp hans hörsel?

Annars så avvakta tills han börjat förskoleklassen, och se om dom reagerar.

Du kan ju ta frågan med dem om du är orolig för honom. Dom får inte diskutera pojken med dig eftersom du inte är vårdnadshavare, men du är ju fri att väcka frågan om du inte tycker föräldrarna gör tillräckligt/något.

Ts händer är väl tyvärr rätt bundna av att hon inte är vårdnadshavare för pojken.

Det enda rätta för ts är att dumpa farsan och göra en orosanmälan. Maken till oföretagsam man och oengagerad far har världen inte skådat på länge. Han behöver en spark i arslet och en hjälpande hand. Och den hjälpen bör komma ifrån en sträng myndighetsutövande statstjänsteman (aka sockärring).
  • soffliggaren
    Anonym (Anna) skrev 2014-06-01 18:22:22 följande:
    Ja, men jobbigt när ingen av dom vill komma ut och få luft, pappan är trött eller också vill han sitta vid datorn. Men när barnets mamma kommer, då blir han jätte pigg och sprallig och börjar städa och är ute på tomten med sonen....det är typ enda gången han är ute med honom eller om de ska till dagis. Sen när de kommer hem från dagis sätter de sig vid varsin dator så får jag städa,laga mat och diska eller vad det nu är som ska göras...+ att jag jobbar, pappan är arbetslös.
    Hej Hopp ta och stanna till nu. Bor ni ihop så flytta för du är en utmärkt piga. Jätte snällt att du fixa detta och sonen men ingen kommer tacka dig sen.

Hoppas du inte får barn med den pappan eller planerar för ett. Du kommer gå in i väggen. Varför gör han sig till när exet kommer ? Du kanske ska ringa henne så hon kommer varannan dag så han lyfter röven från stolen/soffan och städar.
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (Anna) skrev 2014-06-01 18:23:20 följande:
    Näe, jag har ingen aning om vad jag ska göra...jag förstår knappt ibland vad han menar...kan man säga nånting till föräldrarna eller pappan i alla fall? Nån som har några tips?
    Men både förskolan och Bvc måste väl ha reagerar och logopeder vad säger hon/han? Att barnet inte har ett språk vid 6 års ålder så andra barn och vuxna förstår låter ju oerhört märkligt. Jag personligen hade sökt läkarvård på barnmedicin för att kolla tungan och i andra hand barnpsyk (bup) för så sen i talet att man inte ens kan säga mamma. Pappa, farmor, farfar vid 6 års ålder är oerhört sent och måste bero på något fysiskt alt psykiskt. Söker barnet kontakt med andra barn? Vill leka osv?
  • Fånga dagen

Ja det handlar ju inte bara om att pojken inte har ett ordförråd och därför heller inte kan göra sig förstådd, utan också att han är sjuk i förkylning och magsjuka minst 2-3 veckor i månaden. Vissa månader är han alltså endast frisk en vecka. Detta har alltså varken dagis eller BVC reagerat på. Låter helt otroligt!

Hur ska den här lille killen kunna börja skolan som inte kan prata och göra sig förstådd, och som kommer att ha en frånvaro på kanske 3 veckor i månaden?

• slutatsnusa
    Anonym (Anna) skrev 2014-06-01 18:22:22 följande:
    det låter inte alls bra det där
    vad är det för fel på pappan?
    som inte kan sköta markservice när du jobbar och han är ledig och inte kan göra nåt annat än att sita framför datorn?
    deprimerad? klent begåvad?
  • Fånga dagen

Nu när jag tänker efter så har jag läst en annan tråd här om ett barn i samma ålder som heller inte kunde prata och göra sig förstådd. Jag undrar om det kan vara samma, för så många 6-åringar kan det väl inte finnas med samma problem?

• Nenne666
    Anonym (Anna) skrev 2014-06-01 18:31:55 följande:
    Nej. jag vill faktiskt inte ha några barn, som jag känner nu iaf.

Ja, det är verkligen märkligt men pappan säger att han är trött och inte orkar m.m.

Han går på dagis, men han har inga vänner där, för barnen förstår inte vad han säger.

Hans kusin (som är lika gammal) har sagt att han inte förstår vad pojken säger...hans kusin sa:

Jag förstår inte vad "namn" säger, jag vill inte leka med honom.

Men dagis borde ju ha reagerat och tagit upp detta med pappan?
  • Nenne666

Men förkylningen kan bero på allergi kanske?

• Currykoalan

Att logopeden vill att pojken ska träna på vissa ord kan ju bero på att det blir mer överkomligt för barnet att öva på några ord i taget. De flesta lär sig ju språket ord för ord i början, när man sedan kan mer så går det snabbare att lägga till fler ord med rätt uttal.

Det låter dock förfärligt att pojken inte får något som helst stöd i vardagen med sina övningar, åtminstone hos ena föräldern verkar ju inget alls ske. Hur det ska lösas har jag inga som helst förslag, pojkens liv hos pappan låter så sorgligt.

Dock är det nog bra om barnet börjar i förskoleklass. I skolan är de ofta bättre på språkförseningar än vad de är i förskolan är åtminstone min erfarenhet. Lite av ett förlorat år tror jag det skulle vara att vara kvar på förskolan som enda sexåring. Går han inte i förskoleklass kommer han ju helt oförberedd till en etta som förmodligen varit tillsammans ett år redan.

Det låter inte vanligt att vara sjuk lika ofta, eller oftare än man är frisk. Är han lika sjuk när han är hos mamman?

Till sist vill jag bara säga att du är mycket klok som inte vill skaffa några barn med pojkens pappa. Han verkar ju mer än lovligt korkad.

• Anonym (njeee)

Tycker synd om pojken för pappan verkar inte vara så engerad. men en tanke som slog mig vill du verkligen ha en kille som inte städar/ lagar mat/ tar hand om sitt barn mm låter inte som prins charming driekt. kanske dags o leta ny? :)

Svar på tråden Min bonuspojk