Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Min 3åring vägrar sova, hjälp!

Nu sover visserligen min 3,5-åring vissa dagar middag också, men hon har aldrig lagts förrän tidigast 20 och skuttar då liksom din dotter upp vid 6-8. Att klara sig helt utan vila innebär att hon går ner i varv i soffan och somnar vid 4-5 istället, så vi har minskat ner på antalet dagar tills vidare.

Sedan vet jag inte varför, men vi har också en större variation på när hon somnar och det finns inget mönster med dagsömnen vad jag kan se. Vissa kvällar SKA hon ha uppmärksamhet av 78 olika skäl. Vi försöker begränsa springet. Nu sista tiden då hon haft hosta har hon haft vatten på rummet, så då har det varit löst - om inte vattnet tagit slut ... Jag tror oron ökat nu när hon varit hemma en hel vecka p g a sjukdom.

Sedan tror jag de kollar föräldrars närvaro. Min dotter har börjat prata mycket mer frekvent om sin pappa som hon träffar ca 4 timmar per månad. Ibland kanske det hänt mycket på dagen som de ännu inte hunnit bearbeta. Vi får se om jag får ångra att vi sett Ronja Rövardotter på film inför besöket i Astrid Lindgrens värld om 2 veckor.

För er del framgår det ju inte hur stor skillnad det blir på vardagsrutinerna med förskola och nu det mer rutinlösa på sommaren? En del barn har ju behovet av att få vakna samma tid varje morgon och kan då också somna ungefär samma tid. En del vill veta vad som händer imorgon och det blir ju mer obestämt under en ledighet. Sedan beror det väl på hur mycket man aktiverar dem utomhus: att få springa, hoppa och få frisk luft tar ju energi.

Svar på tråden Min 3åring vägrar sova, hjälp!