• Kitty baby

Kräks på natten, flera ggr/månad ej sammanhängande

Min dotter, 2 år i oktober, har haft några vändor rejäl magsjuka sedan födsel. Senaste 6 mån har hon även haft några tillfällen då hon kräks en timme eller ett par efter läggning. Upp kommer det mesta hon ätit under dagen, och för det mesta blir det en-två kräk efter varandra och sedan inger mer. Flera ggr har dagen efter fortlöpt utan problem, natten likaså, för att kvällen/natten därpå kräkas igen...vi förstår ingenting. Å när det gäller barn kan det ju vara vad sim helst. Vill dock höra om någon känner igen el har liknande erfarenhet?

• Svar på tråden Kräks på natten, flera ggr/månad ej sammanhängande
  • Dixie

äter hon välling? 

mina barn hade en tendens att kräka om vällingen var lite för varm. 

• Jkpg Deluxe

Exakt så hade vår son med runt 2-årsåldern...kräktes flera ggr/natt...gick i perioder och det var ALDRIG magsjuka! Ingen av oss andra i familjen eller närmsta familjekretsen (farmor, kusiner osv) böev NÅGONSIN dåliga i samband med detta...BARA vår son! Det var jättejobbigt och vi fick aldrig några bra svar heller...han kunde, då det var som värst, kräkas var 15:e minut i 4 timmar! :(

• Jkpg Deluxe

Vår son åt inte välling men han verkar vara överkänslig mot något! Inga prover visar på allergier, men vi tror att mjölk eller gluten kan vara en "bov"....så det håller vi nere på minimum!

• Kitty baby

Hur gammal är han nu? Hur länge höll det i sig? Är det bättre nu? Vilken mat gav ni er sån under den tiden som funkade bättre? Tycker det är jättesvårt med bra, magvänlig mat som hon oxå vill äta och blir mätt av... Hon totalvägrar fisk och gillar inte potatis...tacksamt emot måltidsförslag!

• liol1973

Min dotter får liknande symptom när hon fått i sig mjölk. Hon har "icke lgE förmedlad mjölkproteinallergi", dvs mjölkproteinallergi som inte visar på blodprov. Spyan är för henne ofta första symptomet om hon fått i sig en stor mängd mjölk, medan magont och tarmsymptom med avvikande avföring kommer ngn dag senare. Det som kommer upp är också ofta helt/delvis osmält. Min teori är att mjölken stör matsmältningen för henne till sån grad att maten inte ens kommer ner i tarmen, och då måste kroppen göra sig av med den på annat sätt istället.

När hon väl fått såna symptom är det bara skonkost som fungerar för henne, dvs lättsmält mat som magen inte behöver jobba så hårt med (och som i hennes fall givetvis är fri från allergener). Det brukar gå över på några dagar för henne om man bara anpassar kosten ett par dagar. Försök att föra matdagbok ett tag och se om ni kan lista ut vad det är som "sabbar" magen, för ngt borde det vara som triggar det hela. :/

• Jkpg Deluxe
    liol1973 skrev 2014-06-04 14:25:11 följande:
    Min dotter får liknande symptom när hon fått i sig mjölk. Hon har "icke lgE förmedlad mjölkproteinallergi", dvs mjölkproteinallergi som inte visar på blodprov. Spyan är för henne ofta första symptomet om hon fått i sig en stor mängd mjölk, medan magont och tarmsymptom med avvikande avföring kommer ngn dag senare. Det som kommer upp är också ofta helt/delvis osmält. Min teori är att mjölken stör matsmältningen för henne till sån grad att maten inte ens kommer ner i tarmen, och då måste kroppen göra sig av med den på annat sätt istället.

När hon väl fått såna symptom är det bara skonkost som fungerar för henne, dvs lättsmält mat som magen inte behöver jobba så hårt med (och som i hennes fall givetvis är fri från allergener). Det brukar gå över på några dagar för henne om man bara anpassar kosten ett par dagar. Försök att föra matdagbok ett tag och se om ni kan lista ut vad det är som "sabbar" magen, för ngt borde det vara som triggar det hela. :/
    Hur fick ni det konstaterat? Skulle säkert kunna vara samma med vår son, för inga blodprover, pricktest eller patch visar något! Men han är INTE som han ska i magen! Min oro är ju inför skolan, om hur man kan få mjölkfri kost om man inte har underlag/bevis för allergi!? Man måste ju ha läkarintyg? Kan man få läkarintyg för "icke IgE förmedlad allergi"??? I så fall hur gick ni till väga? 
  • Jkpg Deluxe
    Kitty baby skrev 2014-06-03 20:47:59 följande:
    Hur gammal är han nu? Hur länge höll det i sig? Är det bättre nu? Vilken mat gav ni er sån under den tiden som funkade bättre? Tycker det är jättesvårt med bra, magvänlig mat som hon oxå vill äta och blir mätt av... Hon totalvägrar fisk och gillar inte potatis...tacksamt emot måltidsförslag!

Han är 4 år nu och jag minns inte hur länge det höll i sig, det kunde gå en eller ett par månader ibland emellan dessa "mystiska kräknätter"...men hans mage brakade i alla fall ihop TOTALT sommaren då han var 2,5 år! Han fick jättestora hudrodnader (kommer ej på namnet på det nu) och avföringen var som vatten!!! 

Han fick därför mjölkfritt ett bra tag för att komma i balans igen och sedan har han mest fått laktosfritt...men just nu funderar jag faktiskt på mjölkfritt igen trots att senaste (1 vecka gammalt) blodproverna sa "nej till allergier".

Kan även tillägga att hans spyor inte luktade som vid "Vanlig magsjuka" utan väldigt obeskrivligt sött och konstigt...inte fränt på något sätt...så därför trodde läkaren då att detta var mat som ej varit ner i magsäcken och de ville röntga honom och se om det var läckage på magmunnen (att den ej slöt helt tätt). Men någon sådan röntgen gick INTE att genomföra då de skulle få en 2-åring att dricka (!?!) en tjock smet (den var som murbruk i konsistensen, fattar inte hur de tänkte?) för att sedan ställa honom i en stor röntgenmaskin. Han grät/skrek och stenvägrade så det blev inget med det...

• liol1973

Vi gjorde som alla andra först, gick till vc som enbart tog blodprov och sa att mjölk var det inte. :( Då hade hon varit mjölkfri i två veckor och dagisstarten närmade sig så vi behövde också läkarintyg. Jag var inte alls påläst då utan tänkte att säger läkaren det så är det väl så. När hon skulle sova middag nästa ggn fick hon en flaska med hälften vanlig välling och hälften mjölkfri, nästa bajsblöja luktade apa och var vattnig. Ett solklart steg tillbaka. I ren desperation började jag surfa runt och hittade numret till sachskas barn- och ungdomsmottagningen och ringde deras rådgivning, när jag beskrev symptomen, hur dem blivit bättre på mjölkfritt och återkommit med mjölken sa sköterskan att det lät som klockren mjölkprotein allergi, och att allergiproven inte är tillförlitliga på så små barn. Hon sa också att den rekommenderade diagnosmetoden är uteslutning och provocering.

Jag fick tid hos läkare där en månad senare som bara konstaterade att jag redan gjort den uteslutning och provocering som krävdes så hon skrev intyget på en gång. Dem tog också ett blodprov för att utesluta glutenintollerans, men det är ren rutin i samband med misstänkt/konstaterad mjölkproteinallergi. Vi går fortfarande där på uppföljning 2 ggr per år för att kolla att allt funkar med växt och viktökning. :)

Om ni inte har en bra allergimottagning att gå till och eran läkare vägrar skriva intyg utan positivt blodprov så visa hen länken nedan om hur man ska diagnostisera mjölkproteinallergi. Om hen fortfarande vägrar att acceptera uteslutning/provocering som diagnos metod, byt läkare.

www.1177.se/Stockholm/Tema/Barn-och-foraldrar/Sjukdomar-och-besvar1/Sjukdomar-och-besvar-A-O/Komjolksallergi/

• liol1973

Jo förresten, tänk på att gluten provet inte kommer visa ngt om ni uteslutit gluten innan provet. Tror att det krävs 2 månader med gluten för att provet ska vara tillförlitligt, men ni kanske inte hade uteslutit det före första provet?

Lycka till! Jag hoppas att ni får rätsida på vad det är! Det är verkligen jobbigt när barnet mår dåligt och man inte vet varför. :(

• kajablond87

Vår dotter kräktes också en stund efter hon somnat för natten. hon har alltid varit en "kräkbebis" och hennes magmun utväcklades fullt ut ganska sent.
    men vi kom fram till att hon var för mätt när vi somnade henne för natten och hon kräktes. det hade helt enkelt blivit för mycket mat på kvällen

mellis på dagis
    middag 18.00
    välling innan nattning 19.30

så vi tog middag som sita målet och inte en kräkning efter det.

Svar på tråden Kräks på natten, flera ggr/månad ej sammanhängande