• Anonym (skäms)

Avföringsprov-hur gör jag?

Fick hem burkar för att ta avföringsprover hemma.
    Pinsamt värre.
    Fick burkarna och instruktioner och skämdes.
    Åkte hem.
    De tre första var det inga problem med.
    De med nån vätska i som ska kolla efter blod.
    Men den fjärde burken ställer till problem :(
    jag skulle ta 4-5 ärtstora bitar av avföringen och lägga i burken.
    Men jag bajsar löst och det blir ju bara kladd av allt om jag ska försöka få ned detta i burken.

Snälla, hur gör jag???

• Svar på tråden Avföringsprov-hur gör jag?
  • Anonym (F)

Ta bara det som ryms i skeden. Jag har aldrig tagit mer än så trots instruktionerna och det har aldrig varit ett problem.

• alfabetan

Bajsa i en större burk (låda). Ta en liten plastsked och skopa upp så mycket som behövs och lägg i den lilla burken. Tänk på att de på lab är vana vid att hantera avföringsprover. De tycker inte att det är konstigt eller pinsamt. Bara burkarna är rena på utsidan kommer ingen att tycka något.

• Anonym (så gott det går)

Ta den mängd som ungefär motsvarar 4-5 ärtstora bitar bara och skicka in. Sådant är inte kul jag vet...

• Anonym (skäms)

Tack för svaren!
    Såg framför mig att det skulle bli som små kulor i burken med bajs.
    Inte en stor och kladdig massa längs kanten.
    Får försöka imorgon.
    Känns äckligt att gräva runt i bajset, och att lämna in det har jag ångest för.
    Pinsamt :(

• Anonym (F)
    Anonym (skäms) skrev 2014-06-02 09:08:00 följande:
    Tack för svaren!
    Såg framför mig att det skulle bli som små kulor i burken med bajs.
    Inte en stor och kladdig massa längs kanten.
    Får försöka imorgon.
    Känns äckligt att gräva runt i bajset, och att lämna in det har jag ångest för.
    Pinsamt :(
    Det blir tyvärr ofta lite kladd längs kanten. Jag misstänker att du fått den långsmala burken med en liten inbyggd sked i locket?

Om det känns väldigt jobbigt kan du lämna in ett stort kuvert eller liknande med burkarna i och skriva personnummer och tid för provtagning på utsidan. Oftast kan du då gå direkt och slipper vara med när de tar hand om burkarna. Jag gör så för att det är smidigare för mig att slippa vänta på att de fixar med allt men det begränsar ju också hur mycket kontakt du måste ha med den som tar emot provet.

Jag lämnade idag :) Har pga av en tarmsjukdom lämnat i i flera års tid (över tio år) och har lärt mig att ingen som arbetar med detta tänker något om det alls. Det är bara ytterligare en dag på jobbet och ett prov av många för dem.
  • Anonym (Skäms)

Japp, det är den med sked.

Tack för tipset om kuvert. Har funderat hur jag ska överlämna detta. Ska bara lämna in dessa prover imorgon. Sedan ska jag tillbaka på torsdag och ta blodprover. Så ett kuvert blir smidigt :) Är under utredning (äntligen) för att jag har ont i magen dagligen och får diarre emellanåt utan anledning :(

• Anonym (F)
    Anonym (Skäms) skrev 2014-06-02 13:03:20 följande:
    Japp, det är den med sked.

Tack för tipset om kuvert. Har funderat hur jag ska överlämna detta. Ska bara lämna in dessa prover imorgon. Sedan ska jag tillbaka på torsdag och ta blodprover. Så ett kuvert blir smidigt :) Är under utredning (äntligen) för att jag har ont i magen dagligen och får diarre emellanåt utan anledning :(
    Vad bra att du får en ordentlig utredning nu. Jag hoppas allt går bra :)
Svar på tråden Avföringsprov-hur gör jag?