• Anonym (Hmm)

Haft inbrott i mitt förråd

Har haft inbrott i mitt förråd och blev av med precis all min fiskeutrustning. Nu vill försäkringsbolaget jag ska skriva ner vad de kostade när jag köpte det- och vad det är värt idag. Hur ska jag minnas det? Jag vill inte överdriva. Sen kan jag tyvärr inte minnas allt jag haft heller som jag köpt på mig genom åren. Känns så jävla surt det här. 

Nån som kan ge något råd? Som varit med om det här själva förut.

• Svar på tråden Haft inbrott i mitt förråd
  • ronaldino

Man får skylla sig själv om man inte har koll på allt det har jag fått höra gång på gång här på FL Har själv haft inbrott flera ggr det har gått bra och jag har fått ersättning som jag velat. Du kanske kan leta i sparade kvitton eller på gamla kontoutdrag och begära kvittokopia i vissa fall där det är höga belopp

• Anonym (Hmm)
    ronaldino skrev 2014-06-02 17:44:54 följande:
    Man får skylla sig själv om man inte har koll på allt det har jag fått höra gång på gång här på FL Har själv haft inbrott flera ggr det har gått bra och jag har fått ersättning som jag velat. Du kanske kan leta i sparade kvitton eller på gamla kontoutdrag och begära kvittokopia i vissa fall där det är höga belopp
    Förråd finns ju för att man ska kunna förvara saker där så det finns ingenting som heter "skylla sig själv". Hur lång tid tillbaka kan man begära kontoutdrag?
  • Nyfikna72

Om det inte handlar om nån makalöst exclusiv utrustning så skulle det förvåna mig om det du får ut ens täcker självrisken. Säger du att det kostade 3000 så blir det åldersavdrag på det och minus självrisk sen. Annars är det bästa att alltid fota saker man förvarar sådär, då har man nåt att visa iallafall.

• ronaldino
    Anonym (Hmm) skrev 2014-06-02 17:47:33 följande:
    Förråd finns ju för att man ska kunna förvara saker där så det finns ingenting som heter "skylla sig själv". Hur lång tid tillbaka kan man begära kontoutdrag?

10 år eller ibland 6 år
  • Anonym (Hmm)
    Nyfikna72 skrev 2014-06-02 17:48:00 följande:
    Om det inte handlar om nån makalöst exclusiv utrustning så skulle det förvåna mig om det du får ut ens täcker självrisken. Säger du att det kostade 3000 så blir det åldersavdrag på det och minus självrisk sen. Annars är det bästa att alltid fota saker man förvarar sådär, då har man nåt att visa iallafall.
    Givetvis hade det varit en fördel att fota sina saker. Jag vill inte påstå jag haft några dyrare saker men all fiskeutrustning jag förvarade där skulle jag tänka mig är värt i dagens inköpspris nånstans mellan 10-12.
  • Anonym (IH)

Sätt dig och kolla vad motsvarande produkter av samma märke kostar idag. Då har du en referenspunkt iaf. 

• Anonym (.)

Om du söker på sakerna på blocket får du kanske en koll på andrahandsvärdet, vilket borde vara ungefär motsvarande?

Beklagar inbrottet. Vet hur det känns...

• ronaldino

Undra varför de tog all utrustningen. Är det inte bara rullar framförallt som kostar mkt och vissa drag. Tex fångsthåvarna. De är stora otympliga och billiga. Verkar vara en fiskefantast som gjort det

• Anonym (Hmm)
    Anonym (.) skrev 2014-06-02 17:56:18 följande:
    Om du söker på sakerna på blocket får du kanske en koll på andrahandsvärdet, vilket borde vara ungefär motsvarande?

Beklagar inbrottet. Vet hur det känns...
    Det känns jävligt surt. Inget roligt i detta alls. De vill även veta inköpsställe, hur gör man om man inte minns det? Jag har köpt på ett par olika ställen genom åren. Både internet och i butik.
  • Anonym (fattar inte?)

Men varför förvarar man dyrbara saker i ett förråd? Där ställer man saker som man inte är stöldbegärliga. Dvs man har varken fiskeutrustning, datorer, kameror och liknande. Förvånar mig att försäkringsbolaget ens ersätter dig.

• Anonym (.)
    Anonym (fattar inte?) skrev 2014-06-03 13:26:19 följande:
    Men varför förvarar man dyrbara saker i ett förråd? Där ställer man saker som man inte är stöldbegärliga. Dvs man har varken fiskeutrustning, datorer, kameror och liknande. Förvånar mig att försäkringsbolaget ens ersätter dig.
    Det är helt orimligt att tvingas ha sin skrymmande fiskeutrustning i lägenheten hela tiden.
    Jag har inte ens en klädkammare i min lägenhet. Klart jag måste använda förrådet till att förvara det som inte används regelbundet. Det är aldrig någonsin offrets fel att denne blir bestulen.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (fattar inte?) skrev 2014-06-03 13:26:19 följande:
    Jo för jag ska låta min son springa runt bland fiskesaker i vår lilla lägenhet!!!
  • ronaldino
    Anonym (Hmm) skrev 2014-06-03 19:32:58 följande:
    Jo för jag ska låta min son springa runt bland fiskesaker i vår lilla lägenhet!!!
    Alltså försäkringsbolag ersätter inte stöldbegärliga saker i ett förråd. Jag tror inte fiskeutrustning räknas dit generellt.
  • Anonym (fattar inte?)
    Anonym (Hmm) skrev 2014-06-03 19:32:58 följande:
    Men det har ju ingen betydelse. Om du har ett stäng förråd precis i anslutning till din lägenhet är en sak. Men att ha stöldbegärliga saker i källare eller på vind är ju ganska korkat. Varför inte ha såna fiskesaker hos nån vän som har kåk, eller föräldrar eller andra som faktiskt kan låsa in grejerna ordentligt. Hade du haft dyrbar kamerautrustning (skrymmande) i förrådet också? I förråd har man grejer pga utrymmesbrist som man både kan ha och mista.
Svar på tråden Haft inbrott i mitt förråd