• Tångräkan

Tv på rummet 6-åring?

Vi har precis mellanlandat i en trea med våra tre barn mellan 3-6 år. Vi sover i en del av vardagsrummet, 6-åringen har eget rum och småtjejerna som är 3,5 och 4 år (bonussyskon) delar ett rum. Nu har vi ett i-landsproblem vi behöver lösa. Vi har två 42" tv, den ena har vi naturligtvis i vardagsrummet men den andra har vi ingenstans att göra av. Vi planerar att byta upp oss till större inom 1,5 år och det är då vår sovrumstv. Vi bor i lägenhet och har ingenstans att förvara den och vi vill inte sälja då vi ska ha den så småningom. Då slog det mig att vi kanske skulle kunna sätta upp den på väggen i 6-åringens rum? Men det känns kanske lite väl bra eller? Det skulle naturligtvis inte bli nåt tv-tittande (skulle inte ha nån box till den utan enbart ha för film isf) hela dagarna. Men tänker att det kan vara användbart ändå med en extra tv i hemmet när man är 5 personer. Barnen kan mysa och se film en regnig dag, 6-åringen kan se film med kompisar ifred från småsyskonen osv. Känns det helt galet att sätta upp en stor tv i en 6-årings rum? Skulle aldrig köpa en tv åt henne nu, det skulle nog få vänta till 10-årsåldern. Men nu är det mest i förvaringssyfte :)

• Svar på tråden Tv på rummet 6-åring?
  • Stårschan

Ska ni ändå förvara den så är det väl lika bra att förvara den på en vägg. Och om det inte blir fri TV-tittning utan bara för film ibland så är det väl inget att oja sig över. Det kan nog vara bra för hela familjen att ha en TV som har en dörr man kan stänga om så att inte alla behöver höra på filmen.

• Duckan

Skulle absolut kunna göra så och har gjort det. Fast vi köpte en tv enkom till hennes rum. Hon tittar sällan dock, men nån gång lär väl det vända.

• GrönaDruvan

Min 5,5 åring fick en tv i present när han fyllde år (inte av oss).

Så han och lillebror på 4 år har den i deras rum.

• Birgitta02

Visst kan ni ha tv i grabbens rum under förutsättning att han har regler hur han skall använda den. Men tänker ni inte låta honom ha tv:n efter flytten om 1,5 år så lär det bli kludd. Då har han ju vant sig vid den.

• cosinus

Min enda invändning mot tv i ett av barnens rum är att då blir det rummet mer allmänt på något sätt.

Krockar tv-önskemål är det ju inte alltid så att det är barnet med tv-n i fråga som vill se.

Ser jag till mina 4 barn (som är 4, 6, 8 och 10) så hade tv-n gjort sig bäst i 6-åringens rum (4-åringen har ännu inget rum). Bägge de äldre barnen är väldigt måna om att kunna ha en privat sfär ibland och hade inte velat ha syskon/vuxna som ser på tv på rummet ibland även om det hade inträffat sällan.

Du skriver att då kan 6-åringen få se tv ifred från småsyskonen och det är ju en tanke men samtidigt om småsyskonen vill se något som ni vuxna inte vill se, hur gör ni då? Jag misstänker ju att de mindre är mindre brydda om att den äldre besöker dem ibland än vad den äldre är om de mindre kommer på besök.

• Tångräkan
    cosinus skrev 2014-06-03 15:27:47 följande:
    Min enda invändning mot tv i ett av barnens rum är att då blir det rummet mer allmänt på något sätt.

Krockar tv-önskemål är det ju inte alltid så att det är barnet med tv-n i fråga som vill se.

Ser jag till mina 4 barn (som är 4, 6, 8 och 10) så hade tv-n gjort sig bäst i 6-åringens rum (4-åringen har ännu inget rum). Bägge de äldre barnen är väldigt måna om att kunna ha en privat sfär ibland och hade inte velat ha syskon/vuxna som ser på tv på rummet ibland även om det hade inträffat sällan.

Du skriver att då kan 6-åringen få se tv ifred från småsyskonen och det är ju en tanke men samtidigt om småsyskonen vill se något som ni vuxna inte vill se, hur gör ni då? Jag misstänker ju att de mindre är mindre brydda om att den äldre besöker dem ibland än vad den äldre är om de mindre kommer på besök.

Den stora har gärna småsyskonen på besök så det är nog inga problem. I småtjejernas rum kan vi inte ha nån tv, de är för vilda. Sen tycker jag att de är för små (egentligen kanske 6-åringen också). Och självklart så måste stora kunna vara ifred, och vill hon inte ha sällskap är det ok. Det finns tv i vardagsrummet och vi vuxna ser sällan tv på dagtid när barnen är vakna. De små har väldigt sällan kompisar över som stora har, det är väl då det kan vara skönt att få vara ifred och leka/se en film eller om nån sover över. Och när vi flyttar om tv på rummet blivit en fungerande och positiv grej så finns det ju inget som säger att hon inte kan få en lite mindre tv till sitt rum.

Funderade väl mest på om en 6-åring är för liten för att ens ha tv på rummet. Men verkar ju vara vanligt, och tittandet kommer ju vara begränsat. Så det blir nog att vi gör så.
Svar på tråden Tv på rummet 6-åring?