• Anonym (Tramadolbruk)

Sluta med Tramadol råd snälla hjälp mig

Hej kan bara säga att jag inte vill ha nån moralpredikan utan har fått tramadol 200mg om dagen utskrivet av läkare nu är dosen 50 mg två gånger om dagen.
    Jag vill bli helt fri från denna hemska medicin.
    Kommer ihåg första dagen jag fick den för ryggskott och sen var det kört detta var år 2010 sedan har det varit till och från. Känns inte som om nån i min omgivning förstår hur stark den jävla tramadolen är för psyket.
    Nu har jag iaf bestämt mig för att det får vara nog tar den inte för att bli hög utan för att leva ett normalt liv.
    Är så avundsjuk på min sambo som har orken att klippa gräsmattan utan att behöva ta en tramadol.
    Jag vill inte vara fast längre men som jag tidigare beskrivit har min omgivning så svårt att förstå det är ju bara attt sluta ta den och gå igenom de helvete som en avtändning på denna medicinen ger mig. Känner inget stöd förutom att jag gav min sambo de kartor jag har kvar och sa att han ska trappa ut mig.
    Min mamma tycker att jag ska sluta tvärt.

Nu kommer jag beskriva avtändningen som jag upplever den,
    Jag blir ledsen arg tycker jag är dålig för att alla andra klarar att leva ett normalt liv utan denna medicin.
    När man ska gå upp för en trappa väger varje ben 40 kg mer än vanligt. Det gör ont i hela kroppen och som bara skriker efter tramadol. På kvällen får jag otroligt svårt att somna flänger och svänger i sängen som om jag blir attackerad när jag väl somnat och då är det orolig sömn vaknar ca 30 gr och ni kanske förstår hur dagen efter blir då.

Ni med erfarenhet av att ha slutat med tramadol får gärna skriva några stöttande rader för nu ska jag fan bli av med skiten för jag vill som sagt kunna klippa gräset dammsuga leva normalt helt utan dem.
    Vet att mycket är psykiskt men fysiskt klarar jag det inte hade jag haft möjlighet hade jag velat placera mig själv på en öde ö med enbart mat och vatten och få gå där utan att mina nära blir lidande för de är de som är svårt att dölja en sån smärta på insidan. Har bett min sambo att prata om detta ikväll men tror inte han förstår hur starka dessa är för mig.

Kommer inte gå till nån missbruksenhet elr så då jag inte vill få några problem i framtiden utan
    vad gjorde ni när benen vägde 40 kg extra och svetten lackar ryggen benen hela kroppen bara skriker.
    Kommer ta 50 mg imorgon och 3 dagar efter det 25 mg och på så sätt minska avtändningen avsevärt.
    Snälla ni kom med råd denna medicin ska inte längre få styra mitt liv och det är iaf ett steg på vägen.

Och ett råd till er som aldrig tagit denna värktablett. GÖR DET INTE härda hellre ut smärtan för det är inte värt det som kommer efter...

• Svar på tråden Sluta med Tramadol råd snälla hjälp mig
  • Anonym (beroende)

Du har blivit beroende men det vet du ju självklart redan. Och är man beroende så gäller det att trappa ut medicinen långsamt. Jag föreslår att du kontaktar en läkare som hjälper dig. Läkaren kan dessutom skriva ut lägre doser så du slipper dela tabletterna. Läkaren har också koll på hur mycket du kan ta bort vid varje nedtrappningsfas. Du fasar ut tabletterna genom att kanske plocka bort 3 mg per vecka. Eller 5 mg per två veckor. Men tycker inte du skall göra det här själv, utan ta kontakt med din läkare som skriver ut tabletterna. Han blir säkert nöjd när han hör att du vill fasa ut medicinen - men bra om du har läkarhjälp med detta.

Lycka till!

• Petrol

Mitt enda råd är långsammare utsättning, några dagar mellan varje steg är för kort i mitt tycke och du riskera mest att trilla tillbaka och det tar på psyket och man börjar tvivla på hurvida det är möjligt att sluta.

Du kan för den delen börja dela tabletterna så du får mindre steg i din uttrappning för att underlätta det hela ännu mer.

Låt det ta tid och tänk små små steg itaget, det viktiga är inte att bli kvitt dem fort, utan permanent!

Keep on fighting.

• Anonym (Tramadolbruk)

Tack  så jätte mycket för sitt svar!
    Tror du jag slipper abstinensbesvären på detta sättet är mest orolig för mina nära runt mig då jag vet hur det påverkar mitt humör, mitt sätt och vara. Tabletten gör mig bara normal. Ångrar djupt den dagen jag tog första tabletten men det hjälper ju inte och sitta och ångra sig.. Hade jag vetat det jag vet nu så jaa... fan också.

Kan tillägga att jag precis fått reda på att jag är gravid så har jag läst att fostret i magen kan få abstinens och så men att vissa trots graviditeter fortsätter äta denna djävulsmedicin. Vill ju inte förlora barnet...

Ska jag ringa min vct säga som det är jag har blivit gravid och kan inte sluta äta dem pga abstinensbesvären och behöver hjälp och trappa ner eller placeras jag i ett fack för missbruk då?

• Anonym (beroende)
    Anonym (Tramadolbruk) skrev 2014-06-03 14:35:54 följande:
    Tror du jag slipper abstinensbesvären på detta sättet är mest orolig för mina nära runt mig då jag vet hur det påverkar mitt humör, mitt sätt och vara. Tabletten gör mig bara normal. Ångrar djupt den dagen jag tog första tabletten men det hjälper ju inte och sitta och ångra sig.. Hade jag vetat det jag vet nu så jaa... fan också.

Kan tillägga att jag precis fått reda på att jag är gravid så har jag läst att fostret i magen kan få abstinens och så men att vissa trots graviditeter fortsätter äta denna djävulsmedicin. Vill ju inte förlora barnet...

Ska jag ringa min vct säga som det är jag har blivit gravid och kan inte sluta äta dem pga abstinensbesvären och behöver hjälp och trappa ner eller placeras jag i ett fack för missbruk då?
    Begriper inte problemet. Om du sakta men säkert fasar ut medicinen lär barnet inte få abstinens vare sig nu eller vid förlossning. Du placerar verkligen inte i nåt missbruksfack.

Se till att lyfta luren till vårdcentralen och be om hjälp att fasa ut medicinen på RÄTT sätt.
  • Petrol

Graviditeten kan jag inte svara på hur den påverkas men långsam utsättning minskar ju abstinensen enormt.

Det vanligaste är ju helt enkelt att du minskar dosen lagomt mycket och sedan går på den tills du känner dig stabil där och normal, för att sedan minska ytterligare. Hur stora minskningar man kan göra och hur ofta är rätt personligt och det måste man känna efter själv, men om så krävs så kan man ju faktiskt pulvrisera tabletterna och måtta med våg om det är så små steg som krävs för att det ska kännas stabilt.

som jag skrev tidigare, det viktigaste är att du blir permanent fri från dem, och då får det ta den tid det tar tycker jag, just tramadol är ju vansinnigt jobbigt mot psyket tycker jag också så därför finns det i mina ögon en extra poäng att inte stressa utsättningen. Detta under förutsättningen att det inte påverkar graviditeten givetvis, men man ska o andra sidan inte glömma bort att om du klipper dem helt på en gång, eller tar en för snabb uttrappning så försätter det också kroppen i en väldig obalans som inte nödvändigtvis är speciellt bra det heller.

Om du har dem legalt föreskrivna så ska sjukvården kunna erbjuda dig hjälp med det här, och du har inte begått något brott, eller hur?
    Sjukvården är för den delen väl medvetna om att det är ett helvete att sluta med tramadol och det är egentligen inga konstigheter med det, kan eventuellt vara så att de har skyldighet att erbjuda dig ett uttrappningsschema men det är jag inte helt säker på, du borde kunna kolla upp det om du googlar lite dock.

Lycka till, du fixar det här:)
  • Drefk2000

Ta kontakt med närmaste TUB-mottagning. Du äter ju din föreskrivna dos så du har inte gjort något fel eller något att skämmas för. Vissa läkemedel är lika beroendeframkallande som vilken illigal drog som helst. Som tur är finns det hjälp att få.

Jag ska med hjälp av TUBen bli kvitt mitt beroende av Zoplikon och Oxazepam. det ska bli så skönt att slippa använda medicin som jag i dagsläget bara behöver för att inte få abstinens. Men det var lika skönt att de fanns där när jag mådde som sämst och verkligen behövde dem.

Jag oroar mig inte för problem i framtiden på grund av att jag behöver hjälp nu. Men om du känner att det är jobbigt för dig så kan du begära sluten journalföring. Då ser inte andra vårdgivare att du går och får hjälp.

• Anonym (också)

Jag har inte samma erfarenhet som dig av medicinen, och inte tagit den på grund av samma orsak. Jag har slutat med den när jag blivit gravid och då har det inte varit några problem alls egentligen. Jag har värk i kroppen och vid en graviditet så påverkar hormonerna så att den värken blir bättre, vilket gör att en urtrappning inte blir så jobbig. Ta kontakt med vårdcentralen om du tycker det är jobbigt, då blir det kontrollerat. Detta fixar du Glad

• Anonym (Slutade tvärt)

Jag slutade tvärt med medicinen efter min ryggoperation.

I mina tankar fanns bara att jag äter dem pga min ryggsmärta.

Den upphörde efter operationen..

Jag åt 6 tabletter tramadol dagligen + morfin och Alvedon full dos.

Jag svettades som en gris två nätter sedan var det inget mer med det.

Lycka till!

• Anonym (många gånger)
    Anonym (Tramadolbruk) skrev 2014-06-03 14:21:44 följande:
    Hej kan bara säga att jag inte vill ha nån moralpredikan utan har fått tramadol 200mg om dagen utskrivet av läkare nu är dosen 50 mg två gånger om dagen.
    Jag vill bli helt fri från denna hemska medicin.
    Kommer ihåg första dagen jag fick den för ryggskott och sen var det kört detta var år 2010 sedan har det varit till och från. Känns inte som om nån i min omgivning förstår hur stark den jävla tramadolen är för psyket.
    Nu har jag iaf bestämt mig för att det får vara nog tar den inte för att bli hög utan för att leva ett normalt liv.
    Är så avundsjuk på min sambo som har orken att klippa gräsmattan utan att behöva ta en tramadol.
    Jag vill inte vara fast längre men som jag tidigare beskrivit har min omgivning så svårt att förstå det är ju bara attt sluta ta den och gå igenom de helvete som en avtändning på denna medicinen ger mig. Känner inget stöd förutom att jag gav min sambo de kartor jag har kvar och sa att han ska trappa ut mig.
    Min mamma tycker att jag ska sluta tvärt.

Nu kommer jag beskriva avtändningen som jag upplever den,
    Jag blir ledsen arg tycker jag är dålig för att alla andra klarar att leva ett normalt liv utan denna medicin.
    När man ska gå upp för en trappa väger varje ben 40 kg mer än vanligt. Det gör ont i hela kroppen och som bara skriker efter tramadol. På kvällen får jag otroligt svårt att somna flänger och svänger i sängen som om jag blir attackerad när jag väl somnat och då är det orolig sömn vaknar ca 30 gr och ni kanske förstår hur dagen efter blir då.

Ni med erfarenhet av att ha slutat med tramadol får gärna skriva några stöttande rader för nu ska jag fan bli av med skiten för jag vill som sagt kunna klippa gräset dammsuga leva normalt helt utan dem.
    Vet att mycket är psykiskt men fysiskt klarar jag det inte hade jag haft möjlighet hade jag velat placera mig själv på en öde ö med enbart mat och vatten och få gå där utan att mina nära blir lidande för de är de som är svårt att dölja en sån smärta på insidan. Har bett min sambo att prata om detta ikväll men tror inte han förstår hur starka dessa är för mig.

Kommer inte gå till nån missbruksenhet elr så då jag inte vill få några problem i framtiden utan
    vad gjorde ni när benen vägde 40 kg extra och svetten lackar ryggen benen hela kroppen bara skriker.
    Kommer ta 50 mg imorgon och 3 dagar efter det 25 mg och på så sätt minska avtändningen avsevärt.
    Snälla ni kom med råd denna medicin ska inte längre få styra mitt liv och det är iaf ett steg på vägen.

Och ett råd till er som aldrig tagit denna värktablett. GÖR DET INTE härda hellre ut smärtan för det är inte värt det som kommer efter...

Gillar inte riktigt detta råd, då det finns de som faktiskt har en svår smärta.

Dock skulle du skrivit, var extremt vaksam på denna medicin.

Då den har en förmåga ta över.

Fattar det som du tar 100mg dagligen, vilken är en låg dos.

Och inte för den delen mindre jobbig att sluta med.

men jag anar du skapat ett psykiskt beroende, och detta beroende kommer du ha betydligt svårare med.

För får känslan om att du inte klarar av vardagen, utan att ta en tramadol först.

Där har du skapat ditt psykiska beroende.

Alla i olika i vilket sätt som passar dom bäst, mina erfarenheter det som funkar sämst är sluta tvärt.

Där man inte alltid klarar av första svängen, och då inser hur jävla illa man kan må.

Och helt enkelt vågar inte.

En del kanske säger svaga psyken, men många som vill sluta med tramadol har även en aktiv smärtproblematik.

Trappa ut är det skonsammaste, där den sista dosen man tar bort är kvälls dosen.
    Så man kan få sova natten i alla fall.

Eftersom tramadol är oftast kapsel, så är det svårt att dela tablett på vanligt vis.
    Om man vill trappa ut än mer skonsamt, men inte svårt att dela upp en kapsel om man vill.

Min erfarenhet om abstinensbesvär = at/AT.

Är att när du väl slutar, så får man räkna med allt från någon dag till upp till 10-14 dagar med svår AT.

Där svettningar, dålig mage och myrkrypningar tillhör de vanligare.

Myrkrypningar är de som invaderar sömnen och kan göra det omöjligt att sova.

Om du tagit den dosen du har kontinuerligt och gör en bra uttrappning.

Så skulle jag gissa på 5-10 dagar svår AT och ytterligare 5-10dagar mild AT som är inte så svårt att hantera.

Ditt psykiska beroende kommer inte lämna dig på ett bra tag.

Här måste du arbeta i tänka nya banor och säga till dig själv, detta klarar jag utan tramadol.

Min personliga erfarenhet är omfattande, då jag haft ett liv kantat med flertal olika smärttillstånd.

Dock lärde jag mig redan som ung, vad dessa morfinpreparat gör med en.

Och att man ska närma sig dom med försiktighet och en medvetenskap om vad de kan göra med dig.

Så idag blir det aldrig mer än 60dagars konsumtion, innan jag tar ett avbrott i minst i 10dagar, helt det dubbla.

Innan jag fortsätter, två fördelar får aldrig djupare beroenden och AT.

Och medicinen är effektiv vid varje intag.

• Anonym (många gånger)

NEJ!!!!!!!!!!!!!!!
    Men minska dom kraftigt.

Det är bara förklara för närmsta omgivningen att vad som sker.

Se till att ta sista tramadolen en fredag, sen ta en veckas egen sjukskrivning.

Så bör du vara i tillräckligt bra skick tills det är dax att börja arbeta igen.

Svar på tråden Sluta med Tramadol råd snälla hjälp mig