GrodanHopp skrev 2014-06-07 11:48:01 följande:
Även om ni skriver avtal kan oerhört knepiga situationer uppstå.
Har hunden bott hos en annan familj så är det troligt att familjen får henne.
SKKs avtal så är det fodervärden som äger hunden. Uppfödaren har noll rätt att ta tillbaka hunden.
Ett fodervärdsavtal innebär inte att du har någon bestämmanderätt över hunden, alls.
Det är också att om tvist skulle uppstå och den måste lösas i rätten så kan det bli väldigt dyrt för båda parter. Så risken är stor att man som hundägare i en sådana här situationer ändå måste ge vika och låta fodervärden behålla hunden.
När det gäller avtal så är det också viktigt i tvister att dessa är juridiskt giltiga. Bara för något står på ett papper som båda parter skriver betyder inte det att automatiskt att avtalet är juridiskt giltigt.
Som tex det är med att ev kräva avtalet att få besöka hunden. Uppfödare har rätt att hämta/träffa foderhundar för t ex utställning/tävling, parning, etc, och detta ska meddelas i god innan uppfödaren hämtar hunden. Men uppfödare har inte rätt att på en onsdag säga att denne kommer för att träffa hunden på helgen. Denne kan givetvis ringa till fodervärden och fråga om detta går bra, för denne är i fodervärdens trakter då, men om fodervärden inte kan ta emot uppfödaren då har denne ingen rätt att träffa hunden.
Om jag som hundägare skulle ta en omplaceringshund med önskemål att få träffa hunden skulle jag inte lova detta på en gång. Jag skulle inte ha något emot att hålla kontakten med den förra ägaren men när ägaren får komma och besöka hunden skulle jag bestämma. Dels för att jag inte vill att detta ska ske innan hunden förstått att jag är den nya ägaren och dels för att jag vill att ägaren ska hälsa på först när denne kommit över omplaceringen av hunden. Detta för om hundens förra ägare fortfarande ser på hunden som sin kan denne komma med åsikter om hur hunden ska skötas och dels för dennes egen skull, för om hunden ser på mig som nya ägare men har ett tydligt minne av sin förra ägaren kan den reagera med att ignorera den förra ägaren.