• Anonym (TS)

Nässpray, hur gör ni familjer?

Det är ju inte helt ovanligt att man delar panodil, ipren och sådana saker med varandra i familjen. Men hur gör ni med nässpray? Det känns liksom lite "tabu" att stoppa upp sprayen i näsan när någon annan redan varit där. Eller har jag fel?
    Har ni varsina sprayer till varje familjemedlem eller slänger man sprayen så fort man blivit av med nästäppan?

• Svar på tråden Nässpray, hur gör ni familjer?
  • katastrofplantagen

Kan man dela handduk, saliv, baciller via kramar och matlagning tex, pilla varandra i håret, dela febertemp, med mera så kan man väl fan dela nässpray också.

• gudsfurste

jag brukar inte grotta runt med sprayen i näsan så det är okej för andra som gör lika att använda den.

• Johanniee

Jag torkar alltid av den när jag använt den så det är nog inte mer bakterier på den än på en handduk. Vi delar och jag har faktiskt inte ens reflekterat över att det kan vara någon fara eller nått konstigt med det. En nässpray innehåller ju ganska många doser så jag skulle aldrig hinna ta slut på en själv. 

• Vickan I

Vi är två vuxna och två barn och vi har faktiskt egna nässprayer allihopa. På samma sätt som vi har egna tandborstar och handdukar. Skulle absolut egentligen kunna dela handduk med mina barn, men föredrar en egen som jag vet är torr när det är min tur. Egen nässpray och tandborste vill jag dock ha. Absolut pussas vi och byter baciller ändå, men känslan är som den är.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • Erizajo

Skulle aldrig köpa varsin, klart man delar! Sen har vi ju tre olika ändå på fem pers, en för vuxna, en för barn och en med bara saltlösning för bebis :)

• Majsan70

Nu kör vi inte upp sprayen i näsan, men oavsett brukar vi ha varsin under förkylningstider. 

• Anonym (TS)
    Majsan70 skrev 2014-06-03 21:42:59 följande:
    Nu kör vi inte upp sprayen i näsan, men oavsett brukar vi ha varsin under förkylningstider. 
    Hur tar man annars och får in sprayen i näsgångarna? Hänger man upp och ner? Den måste ju upp på något sätt.
  • Majsan70
    Anonym (TS) skrev 2014-06-03 21:47:34 följande:
    Hur tar man annars och får in sprayen i näsgångarna? Hänger man upp och ner? Den måste ju upp på något sätt.
    Men man håller ju sprayen under näsborren och sprayar och sen drar man in med näsan. 
  • Anonym (TS)
    Majsan70 skrev 2014-06-03 21:54:57 följande:
    Men man håller ju sprayen under näsborren och sprayar och sen drar man in med näsan. 
    Men det gör man ju ändå inte.

">

• Majsan70
    Anonym (TS) skrev 2014-06-03 22:05:06 följande:

" target="_blank">

Jo det gör vi i vår familj. Varför köra upp nåt i näsan om man inte måste?
  • Anonym (TS)
    Majsan70 skrev 2014-06-03 22:06:10 följande:
    Jo det gör vi i vår familj. Varför köra upp nåt i näsan om man inte måste?
    Varför använda nässpray överhuvudtaget?
  • Johanniee
    Majsan70 skrev 2014-06-03 21:54:57 följande:
    Måste faktiskt protestera lite :) Läser till sjuksköterska och vi pratade nyss om hur man tar spray på bästa sätt. 

Det är viktigt att föra upp spraymunstycket i näsborren. Till höger näsborre använder man vänster hand och vice versa, då riktar man munstycket automatiskt rätt, dvs lite granna bort från skiljeväggen och lite bakåt. Detta för att sprayen ska nå så högt upp som möjligt, även slemhinnorna i bihålorna har nytta av läkemedel som ges genom nässpray. I och med att sprayen just sprayar behöver man oftast inte "sniffa in" när man doserar (men det skadar inte att göra det) då läkemedlet distribueras jämt över slemhinnan ändå. Håller man dock mynningen nedanför näsborren och sprayar in i den finns risken att läkemedlet inte når förbi näsborren med alla veck som finns där och därför inte ger önskad effekt. 

När man sprayat ska man låta huvudet falla något framåt och vicka det åt sidorna för att läkemedlet som eventuellt hamnat i överskott på något ställe ska kunna rinna in i alla vinklar och vrår. Man ska alltså INTE luta huvudet bakåt (som jag har gjort i alla år) då nässprayen bara rinner ner i halsen och där gör den ju ingen nytta :) 
  • Majsan70
    Anonym (TS) skrev 2014-06-03 22:07:52 följande:
    Varför använda nässpray överhuvudtaget?
    För att slippa öroninflammation, bihåleinflammation och halsont? För att kunna andas ordentligt när man är täppt.
  • Majsan70
    Johanniee skrev 2014-06-03 22:08:50 följande:
    Måste faktiskt protestera lite :) Läser till sjuksköterska och vi pratade nyss om hur man tar spray på bästa sätt. 

Det är viktigt att föra upp spraymunstycket i näsborren. Till höger näsborre använder man vänster hand och vice versa, då riktar man munstycket automatiskt rätt, dvs lite granna bort från skiljeväggen och lite bakåt. Detta för att sprayen ska nå så högt upp som möjligt, även slemhinnorna i bihålorna har nytta av läkemedel som ges genom nässpray. I och med att sprayen just sprayar behöver man oftast inte "sniffa in" när man doserar (men det skadar inte att göra det) då läkemedlet distribueras jämt över slemhinnan ändå. Håller man dock mynningen nedanför näsborren och sprayar in i den finns risken att läkemedlet inte når förbi näsborren med alla veck som finns där och därför inte ger önskad effekt. 

När man sprayat ska man låta huvudet falla något framåt och vicka det åt sidorna för att läkemedlet som eventuellt hamnat i överskott på något ställe ska kunna rinna in i alla vinklar och vrår. Man ska alltså INTE luta huvudet bakåt (som jag har gjort i alla år) då nässprayen bara rinner ner i halsen och där gör den ju ingen nytta :) 
    Går utmärkt på mitt sätt jag lovar! Sen hur ni fördelar medicin på jobbet är ju en annan femma. Och nej jag lutar inte huvudet bakåt jag ser till att dra in sprayen dit den hör hemma. Det är ju en jäkla skjuts i sprayerna så de når sina mål ändå. Aldrig att jag kör upp pipen i näsan. 
  • Johanniee
    Anonym (TS) skrev 2014-06-03 22:05:06 följande:

" target="_blank">

Wow! Fruktansvärt pedagogiskt film! Mycket bättre på att förklara än vad jag var!  Tur att jag inte ska bli lärare ;)
  • Radhuspinglan

Jag har ingen bacillskräck eller så, fast när det kommer till nässpray så tycker jag nog inte att man bör dela den med någon annan. Vad gäller febertemp, som någon nämnde, så byter man ju plasthylsa efter varje användning (för den man använder i örat), eller tvättar av den orala med tvål och vatten efter användning. Annat jag inte tycker att man bör dela - med nån - är tandborste. Någons redan tuggade tuggummi är också ganska ofräscht att stoppa i mun. Någon använda toalettpapper skulle jag nog också undvika...

• Johanniee
    Majsan70 skrev 2014-06-03 22:12:00 följande:
    Går utmärkt på mitt sätt jag lovar! Sen hur ni fördelar medicin på jobbet är ju en annan femma. Och nej jag lutar inte huvudet bakåt jag ser till att dra in sprayen dit den hör hemma. Det är ju en jäkla skjuts i sprayerna så de når sina mål ändå. Aldrig att jag kör upp pipen i näsan. 
    Visst når den sina mål, men blir inte alls jämt utspritt och du skulle nog kunna få bättre verkan med korrekt teknik. Den tekniken du använder används vid så kallade näsdroppar som man mer och mer går i från då de inte ger samma verkan eftersom de som sagt hamnar lite mer "klumpvis" på vissa utstickande delar i näsgångarna. Men tycker du att du får tillräcklig effekt ska jag inte lägga mig i längre :) 
Svar på tråden Nässpray, hur gör ni familjer?