• Vi5

Vända 3 åring

Vår dotter är snart 3 1/2 vägde på 3 årskontrollen 16 kg (nu vet jag ej)
    När vi åker bil blir hon helt rabiat. Hon börjar med att skrika - Vill inte sitta fast!!
    Sen kryper hon ut stolen eller rent av knäpper lös sig. Vi har en Besafe bakåtvänd stol, har testat att dra åt bältet allt jag orkar, köpt spänne över bröstet men hon tar sig ut. Hon skriker hela tiden & detta medför att jag har svårt att koncentrera mig då hon väsnas & klättrar runt i bilen när vi är ute på motorvägen & jag inte kan stanna.

Nu är min fråga om jag kan köpa en framåtvänd stol till henne (med 5 punktsbälte) för jag tror problemet är att hon inte ser. Har testat att sätta henne i sonens stol som är framåtvänd & då sitter hon som ett ljus.
    Men är det så säkert för en 3 åring? Fast allt känns ju säkrare än att hon klättrar runt i bilen lös.

Vag hade ni gjort?

• Svar på tråden Vända 3 åring
  • Sisisisi

Nej, det är inte det minsta säkert att vända en treåring. En stol med sele kan kännas säkrare än en bältesstol men egentligen är det tvärtom då det blir ännu högre belastning på nacken när kroppen sitter fast. I en bältesstol följer kroppen med fram och det blir mjukare för nacken. Rekommendationen är dock att barn under 4 år och 18 kg aldrig ska åka framåt i en bältesstol.

Funkar det inte med någon sysselsättning? DVD, iPhone, leksaker, napp? Kan hon sitta i framsätet istället?

Keep your child rear facing for as long as possible!

• mammalovis

Jag känner igen delar av fenomenet. Min dotter försökte också krångla sig ur banden över axeln runt 3. Sambon såg det i spegeln och bromsade in relativt fort och blev tvärilsk på henne. Sedan dess tror jag inte hon har vågat göra om det. I bilen är det ju inte kompromissbart.

Om hon är en normalfungerande 3-åring borde det kunna gå att förklara varför man inte får göra så. Ni kör inte vidare förrän hon sköter sig. Ibland handlar det ju om ren 3-årstrots att de vill bestämma. Min dotter är inte så glad i att åka bil, då hon ogillar att sitta fast, men bälteslåset har hon tack och lov inte förstått sig på.

Har hon en spegel så hon kan se dig under färden? Något roligt att sysselsätta sig med gör ju livet också roligare. Kan ni sjunga tillsammans, lyssna på musiksaga, musik eller liknande?

• Natulcien

Ett så pass stort barn kan du ju prata med och förklara varför hon måste sitta fastspänd.

Det är inte säkert att sitta framåtvänd när man är så liten.

Kan hon sitta bakåtvänd i framsätet istället? Det föredrar vår son. Mer plats, mer överblick och så kan han kika i sidobackspegeln på bakomvarande bilar.

• Mika86

Vi ha med haft det bekymret men en dvd i bilen blev räddningen.
    Gnäll här med på sonen som är 3,5, han är arg för att de äldre bröderna få sitta på bilkudde men inte han men gått nra att förklara för honom att han är för liten
    Absolut inte framåtvänd med fempunktsbälte

• Mumin80

DVD i bilen har hjälpt mycket. Och en normalt utvecklad 3,5-åring borde förstå förklaringen "du kan gå i tusen bitar annars" (4,5-påriga autistiska dotterns egen formulering), och att man därför måste sitta i sin stol (bakåtvänd) och fastspänd. 

• Yonndax

Säger som övriga. Prova med dvd, platta/padda, leksak eller liknande. Skulle det hända en olycka när hon sitter framåtvänd är det nästan lika illa som att åka utan bilstol tyvärr. Deras nackar klarar inte av det. Går det att ha henne i framsätet? Vi har våran son där och det går jättebra. Han sitter stilla hela tiden när vi åker och kör vi ändå ofta långa sträckor på uppåt 8 timmar i bilen.

Svar på tråden Vända 3 åring