hur mycket behöver barn se deras föräldrar tillsammans?
jag har en relation med en man som har två barn. han och hans ex har varit skilda i 2,5 år och vi har varit tillsammans i ett. vi bor inte ihop ännu, men vid årsskiftet kommer vi att göra det. barnen bor varannan vecka hos mamma och varannan hos pappa. under de veckor barnen bor hos sin pappa bor jag i stort sett alltid där också. Jag tycker mycket om barnen och de tycker mycket om mig. Trots att det gått relativt kort tid så är vi avslappnade med varandra och jag kan säga till dem och de kan bli arga på mig. Vi kan kramas och mysa. De blir alltid glada när jag kommer. Kort sagt; allt går väldigt bra med barnen och min kille och jag inser att vi är väldigt lyckligt lottade att det det går så bra.
vårt problem är givetvis exet. hon har också en ny relation. skillnaden mellan våra relationer är att hennes har pågått längre men varit lite mer på/av. nu är den på och det verkar bra, barnen har blivit mera van även vid hennes nya kille.så långt känns ju allt helt ok. problemet är att hon har väldigt svårt att släppa min kille som den som ska lösa problem och fixa. han har helt klart varit "för snäll" förut och låtit henne bestämma i stort sett allt. när de skilde sig började han säga ifrån och när jag kom in i bilden har han börjat säga ifrån ännu mer. det är inte populärt. säger han nej till att låna ut sin bil till henne under hennes semester så är han elak och det kommer ifrån mig. hon hör av sig sex av sju dagar i veckan. vi är liksom tre i vårt förhållande.
jag kan gå på och på om allt hon håller på med men min egentliga fråga är: hur mycket behöver barn som har skilda föräldrar se dem tillsammans?
min kille och hans ex är inte superkompisar men de bråkar inte framför barnen heller. jag är med ibland när de ses och det är en ganska kylig stämning dem emellan - båda är lika skyldiga till den.
exet vill att de ska ses tillsammans med barnen oftare och jag undrar om det är bra eller dåligt för barnen. om vi tittar på senaste halvåret har de gjort rena familjesaker (tex gått och tittat på melodifestivalen) vid fyra eller fem tillfällen, de har firat jul ihop med hennes familj, de har ätit middag en gång hos henne och lunch en gång hos mig, varannan vecka skjutsar han henne och barnen till en aktivitet. utöver detta har det varit lite skolaktiviteter och så ses de i stort sett varje gång de lämnar över barnen till varandra. under veckan som kommer kommer vi alla att vara på samma konfirmation och de ska äta skolavslutningsmiddag tillsammans.
jag tycker att detta är rätt mycket. hon tycker att det är lite och vill att de ska planera in många fler tillfällen. jag tycker det är bra om de kan ses ibland så barnen kan se att de är sams, men blir det inte förvirrande för dem när så mycket ska vara "som det alltid har varit"? barnen är 7 ocn 9 år gamla.
jag inser att jag svamlar men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. jag är tacksam för all input, jag vill tänka rätt inte fel. jag vill att det ska bli en bra situation för alla inblandade.