• Anonym (ledsen)

Muskelknut på livmodern

Var hos mvc för att ta ur min spiral då jag och sambon bestämt oss för att skaffa barn.
    Väl vid mvc fick jag ny tid för att dem kunde ej se spiralen, hade mens då och kraftig blödning.
    På andra besöket hittade dem inte heller spiralen och dem sa jag hade muskelknut på livmodern så jag fick tid till gyn.

Idag har jag varit hos gyn. Dem lokaliserade spiralen med hjälp av ultraljud.
    Dem kollade även muskelknuten, den är stor som en apelsin.
    Får remiss till sjukhuset för att sövas och plocka bort spiralen. Dem kommer även då bedöma muskelknuten.
    Går den inte att ta bort via operation kommer dem ta bort hela livmodern....

Behöver nog inte säga att jag gråtit floder hela förmiddagen?

• Svar på tråden Muskelknut på livmodern
  • Anonym (1)

Muskelknut.... är det en tumör eller vad är det exakt?

• Anonym (Myom)

Inte kasta in handduken än ts! {#emotions_dlg.flower} Jag känner några som opererats,men faktiskt ingen annan än min egen mamma som fått ta bort hela livmodern. Det är mycket,mycket ovanligt idag,det görs bara vid stora besvär. Gör operationen först nu så får du se sen vad som händer. I värsta,värsta fall återstår adoption,men där är ni inte nu.

• sextiotalist

Alltså du har fått myom, jag är själv opererad för myom och den operationen gick bra. Visst finns det en liten risk att de får ta hela livmodern, men det är inget som de gör bara sådär, speicellt inte om kvinnan är frisk för övrigt inte fått barn och vill ha barn.

Min var också stor som en apelsin

• Anonym (ledsen)

Jag har två barn sedan tidigare med en annan.

Okej, det var läkaren som sa det om att ta bort livmodern.
    Vi vill ju som sagt ha barn.
    Skönt att höra att andra gjort op å att de gått bra.
    Kom som en chock för mig.
    Satte in spiralen för 1,5 år sedan och då sa dem inget om myom. Så detta har växt snabbt.
    Jag försöker tänka positivt men har tyvärr mkt lättare för att tänka negativt. "Lider" dessutom av depression.

• Anonym (ledsen)

Varit på fyra undersökningar utan att fått ut spiralen.
    Femte gången vart jag sövd på OP. Dem fick då ut spiralen. Väntar nu på att jag skall få komma till magnetröntgen för dem vet ej hur myomet sitter eller hur stort det är. Så vet ännu inte om jag får behålla livmodern eller ej. :(

• Anonym (ledsen)

Funderar på en sak som jag hoppas någon kanske har svar på.

Skulle jag kunna genomgå en graviditet nu när jag har detta stora myom?

Myomet har ju gjort så livmodern förskjutits ca 10cm och min livmodertapp är nästan helt utplånad.

• Anonym (Ija)

Jag hade myomer, inte stora som en apelsin, men flera styckna. Livmodern var lite förstorad, min läkare trodde jag var gravid först men test var så klart negativt.

UL visade på myomerna. Nu fick jag opereras ändå då jag hade en cysta på ena äggstocken. Gyn kirurgen sa att jaja, då tar vi bort hela allting dårå, du behöver ändå inte det, så jag tog bort hela livmodern också, inklusive tapp. (skönt att slippa oroa sig för tapp-cancer och att slippa mens) Jag var ju klar med barnafödandet så mig var det typ ok då. Men, det var en jäkligt jobbig återhämtning efter en sån stor op, usch.

Ditt fall är ju helt annorlunda, du vill ju ha barn. Så då får dom göra allt i sin makt att avlägsna myomen samtidigt som dom lämnar livmodern intakt. Det går, googla bara så ser du.

Det går nog bra ska du se. Och byt läkare om människan fortsätter att skrämmas med hysterektomi.

• Anonym (ledsen)

Nu har jag fått slutgiltiga domen.

Då myomet är för stort och sitter för svårt till kommer dem ta bort hela livmodern på mig...

Svar på tråden Muskelknut på livmodern