• Anonym (Stina)

skyddad sgi 60 dgr före bf?

Hej!

Jag har för mig att jag hört att ens SGI är skyddad 60 dagar innan beräknad förlossning (=att man kan välja att sluta jobba 60 dagar innan bf utan att ta ut fp?)
    Gäller det även om man har ett vikariat? Vikariatet är på 75% om det har betydelse.

Mvh, Stina

• Svar på tråden skyddad sgi 60 dgr före bf?
  • Försäkringskassan

Hej!

Jag tror att du har blandat ihop vad som gäller. Om man har arbetat stadigvarande under sex månader har man rätt som gravid att gå ned i arbetstid sex månader innan beräknad födelse utan att det påverkar den sjukpenninggrundande inkomsten, SGI:n. Du har rätt att ta ut föräldrapenning 60 dagar innan beräknad födelse.

Hälsningar

Doris, handläggare

• Anonym (Stina)

Ok! Hur mycket får man gå ned i arbetstid då utan förlora sgi? Om man väljer att börja plocka ut fp 60 dagar innan bf, måste man ta ut 5 dagar i veckan då för att sgi:n inte ska sänkas?

• Försäkringskassan

Hej!

Du kan arbeta mindre eller sluta arbeta helt inom sex månader före beräknad förlossning utan att din sgi sänks om du före det varit i arbete utan avbrott 6 månader innan.

Ditt uttag med föräldrapenning 60 dagar före kan du i så fall välja själv hur många dagar/v du vill ta ut.

Här kan du läsa mer på sidan 3 under rubriken Mer om föräldrapenning och sjukpenninggrundande inkomst

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7/ff_4070_foraldrapenning120320.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden skyddad sgi 60 dgr före bf?