• schangol

Pedagog negativ till potträning

Skrev ett långt inlägg som försvann.

Nämnde för pedagog A att pojken(2 1/2) inte haft blöja hemma dagtid på ca. en månad. Frågade hur de ställde sig till möjligheten att han går utan även på dagis, bara han har många ombyten svarade hon.

Vi har inte haft en olycka senaste tre veckorna . Han är arg bär det är blöj dags. Han säger ojoj och tar sig för snoppen när han ska gå på potta och då säger man gå till pottan och då gör han det. Trots att han ofta säger till själv sätter vi honom regelbundet här hemma. Nätterna har han blöja. Imorse tog jag av honom blöjan på hans begäran och han gick på potta och hällde sen kisset och bajset i toastolen.

Igår lämnade jag på dagis och nämnde för pedagog B att han inte hade blöja på sig och visade vad han sa och gjorde när han behövde kissa. Hon tittade skeptiskt på mig och sa jamen det är lättare för er hemma än för oss här ( att få honom att inte göra i byxorna antar jag hon menade) . Blev sur men visade inget , vadå lättare?? Svarade ok men nu har han varit utan hemma ca-3-4 veckor utan olyckor, han har ombyten i facket och jag pratade mwd pedagog A igår.

Mannen hämtade igår och frågade så pedagog C hur det gått . Jo vi har satt honom o då har han kissat, han sa till själv två ggr och på utevistelsen kissade han ner sig. Mina tankar är att det är mycket liv och distraktion speciellt ute så de tärningar så konstigt att en olycka händer. Jag ville se hur det skulle gå på dagis och hade inga förväntningar mer än att jag var beredd på 5 nerkissade byxor,en unge med blöja vid hämtning ovh en sur pedagog B. Det blev ju bättre än väntat.

Frågade idag pedagog B om gårdagen och nämnde att det gått bra igår förutom den enstakanolyckan. " nej det gick inte bra han kissade på sig och brydde sig inte alls om det " sa hon sen fortsatte hon " vi fick sättta honom för han sa inte till själv" här blev jag lack klart att det är annorlunda att vara utan blöja på förskola ... Han har inte direkt tillgång till pottan som hemma, massa stoj och Stim, man får väl förvänta sig några våta byxor första tiden eller?? Sa inget men tänkte herregud vadå jag har sett två barn ala 4 år springa runt vid flertal tillfällen med nerkissade byxor och se verkar inte det minsta bekymrade och pedagogerna har inte uppmärksammat det.

Pedagog är tydligt missnöjd med upplägget men jag tycker att vi ska testa nästa vecka inse hur det utvecklar sig, vill inte föeminska hans önskan om att slippa blöja när han sköter det så bra vara för att en pedagog tycker det är jobbigt . Detta är dessutom samma pedagog som för fyra månader sedan frågade om vi kontaktat en logopedmdå han inte pratar så mycket än.

Vad tycker ni? En pedagog var öppen för upplägget sålänge det fanns gott om ombyten, en annan ryckte det hade gått bra igår och den tredje tyckte det hade gått "såååå dåligt".

Förstår att de har mycket men tycker att det är i hans intresse att vi testar iaf en vecka till.

Feedback tack;)

• Svar på tråden Pedagog negativ till potträning
  • Erizajo

Håller med dig! Några olyckor får man räkna med på dagis då de ju har mycket mer att göra där och helt enkelt glömmer bort att de är utan blöja. Pedagogen jobbar på dagis vad fan förväntar hon sig?? Är ju superpositivt att killen själv vill sluta med blöjan! Stå på dig!

• Yonndax

Jag tycker du ska stå upp för din son. Vill han sluta med blöja är det hans rättighet att får göra det. Det är mycket enklare att få ett barn att sluta med blöja om det själv vill. Den pedagog som tycker det är jobbigt är nog inte riktigt lämpad för jobbet. En pedagogs uppgift idag är inte att att bara sitta på en stol och se till att barnen leker snällt. De har en pedagogisk uppgift där det bland annat ingår att hjälpa barnen med toalettbestyren och att till slut klara av dem själv med lite uppsyn.

Tycker att nu när nu har börjat och gjort så i ett par veckor är det bara att köra på även på dagis. Klart det händer olyckor. Det kommer det att göra ett bra tag till. Tom flera år framåt kan det hända en olycka. Om pedagog B inte tycker att de har tid får hon prata med sin chef om det. Så länge det finns ombyten ska det inte vara ett problem.

Har själv en son som precis håller på att sluta med blöja så jag vet hur det är.

Lycka till och gör det du känner är rätt.

• Tramptass

Jobbar själv på förskola och håller med dig ts. Klart ni ska fortsätta prova då han själv vill och det går så pass bra. Det viktiga är att det finns ombyten. Det ÄR svårare på fsk då det är fler barn att hålla koll på och barnet själv är mer distraherad än hemma. Men det är ingen anledning till att ge upp efter första dagen.

Tyvärr finns det en del lata pedagoger ute i verksamheten.

• Ramborg

Klart han ska slippa blöja när han klarat det i flera veckor! Det är ju jättelänge och han är hemskt duktig!

På vårt dagis sa de att de vill att barnet ska ha klarat att vara "rimligt" blöjfri över helgen hemma. Då ska vi säga till, så fortsätter de potträningen på dagis.

42.
  • schangol

Tack! Han är så glad hemma när han har varit på pottan och det skulle kännas så hemskt om de anser att han ska ha blöja när han verkligen inte vill. Ska verkligen stå på mig!! Känner mig starkare nu när jag hör vad ni tycker!

• isolande

Vårt dagis var oxå tveksamma, dottern fick ha blöja på sig fram till dess att hon bajsade (vilket alltid var efter lunch) sedan fick hon vara utan. Dock satte de på henne blöja vid utevistelser ett tag tills de fattade att hon var säker.

Dottern var dock väldigt bra på det sättet att hon inte ville kissa i blöjan, så hon gick på pottan iallafall och bajsade bara i blöjan. Tillslut fattade hon galoppen med bajset oxå och då krävde vi faktiskt blöjfritt all tid på dagis.

Blev riktigt irriterad när de satte på blöja vi en utflykt en gång bara "för att det skulle bli så jobbigt med en olycka". Då hade hon varit helt blöjfri i typ ett halvår. Vi hade till och med flugit med henne utan blöja och vi litar till 300 % på att hon säger till i god tid innan hon behöver en toa.

• mammalovis

Självklart ska förskolan stötta barnen i att bli blöjfria, samtidigt ska ju barnet klara sig ganska långt tid utan toabesök också, innan det är rimligt att det fungerar i ett intensivare tempo. På förskolan är det inte alltid lätt att se de små signalerna om du samtidigt reder ut en osämja och någon ramlar och slår sig i samma ögonblick. Oftast är det ju 3-5 små barn per pedagog, ibland fler om det är raster, så att lämna barngruppen för ett kissande barn kan ta lite tid just för att lämna över ansvaret till någon annan och det kan vara för lång tid för det otränade barnet.

Det jag märkte på min dotter när hon testade utan blöja i somras 2,5 år, var att hon gick och skvättkkissade, så vi la ner försöket efter 5-6 blöta trosor på mindre än 2 timmar, då hon inte hann trots att pottan var mitt framför näsan. Under hösten höll hon sig hela tiden på förskolan och kissade i blöjan först efter jag kommit (över 5 timmar), då hon inte ville låta personalen knappt kolla om blöjan var torr.
    Vi testade att försöka rutinkissa henne på potta/toalett hemma, men hon vägrade. Så först under våren ville hon ha trosor redan på morgonen och kissa i toaletten. Efter lång tid hemma plus att hon kunde hålla sig länge testade vi på förskolan. 2 pedagoger var positiva, den tredje är fortfarande skeptisk och frågar om hon har blöja på sig en månad senare trots att inga olyckor skett där. (En på väg hem då jag glömde be henne kissa innan). Så jag tror det handlar om personkemi gentemot barnet och inställning över lag. Min dotter är mindre positiv till denna pedagog.

Sedan gäller det ju som förälder att inse att förutsättningarna på förskolan är andra än i hemmet med 1-2 föräldrar på oftast 1-2 barn som inte är helt blöjfria och går och kissar själva. Tempot är intensivare och de är mer upptagna av leken och som med min dotter har hon inte haft tid. Annars får ju barnen försöka kissa på rutin före och efter maten, innan utevistelse, i samband med mellanmålet o s v. Förhoppningsvis klarar sig barnet med besök varannan timma.
    Likaså är det inte lika enkelt under utevistelsen då en pedagog försvinner för att hjälpa ett barn. Allra knepigast är det om du är ensam med flera barn och måste ta in alla när ett barn måste kissa (av säkerhetsskäl så ingen hämtar ett barn utan att du vet om det). Äldre barn går in själva.
    Ja, en del barn löser det själva, genom att dra ut snoppen och kissa där de står ... inte så fräscht precis.

Så det är ju bra att vara medveten om skillnaderna i förutsättningarna och att kraven är högre på förskolan än vad som krävs för att klara sig hemma och att vi inte bara är negativa. Det ska ju bli en bra erfarenhet för barnet också.  Oftast får barnen visa att de klarar det genom att ha blöja ute och säga till när de behöver. Kan de inte säga till själva ute blir det lätt många blöta ombyten som är mer tidskrävande för barnet behöver tvättas av. Så jag anser nog att ni ska klara av att t ex gå på stan i några timmar utan olyckor även om det är kö till toan först.

Har man en rörlig bebis samtidigt som måste med på toabesöken är det kanske lättare att förstå förutsättningarna på förskolan.

• schangol

Jaha, nu har det gått några dagar. Inte en enda dag utan olycka. Vad jag har förstått händer olyckor ofta i slutet av dagen. Som mest två en dag, resten en. Enbart kissplyckor. Inga här hemma, här går han själv men vi tar honom ändå inna och efter måltider och innan natten. Under natten har han varit snustorr i 4 dagar. Idag hade de satt på honom blöja och när han kom hem tog gubben tagit av honom blöjan som han inte uppmärksammat på förskolan. Grabben var knäpp tyst under ett bra tag så gubben gick och letade efter honom och finner honom på pottan som är fylld till bredden av kiss... Han har alltså hållet sig!!!!!! Inte velat kissa i blöjan!! Vad är detta? *Torr på natten torr hemma *1-2 olyckor per dag på förskolan sedan fredag. *torr dagtid hemma, ute och inne. Min tanke är att de inte ser till att han har tillgång till potta, samt inte uppmärksammar hans behov( att han inte alltid säger till)eller erbjuder den tillräckligt regelbundet( innan lunch efter samt innan och efter vila och utevistelse) Vad ska vi göra? Han vill verkligen inte ha blöjan! Han har inte ens vart utan en vecka på dagis och de ger redan upp?? Han kan ju inte gå och hålla sig vilket han tydligen gör när han har blöja. Känner personalen verkligen att de inte hinner med få de ju säga det så jag inte går härnoch tror annat, så att jag kan kontakta förskolechefer. Våra barns utveckling ska ju främjas och just nu kan jag bara tänka mig att han ett mår dåligt över att få på sig blöja då han inte känner att han vill uträtta sina behov i den och 2 mår dåligt över att inte få den hjälp han behöver i sin utveckling. Tankar?

• Knackamackadam

Om han håller sig så bra när han har blöja på sig, spelar det då någon roll om han har blöja på sig och ändå går och kissar på pottan? Alltså använda blöjan som kalsonger ett tag.

Svar på tråden Pedagog negativ till potträning