• Anonym (solkräm.)

Använder ni solkräm?

Som rubriken lyder; Använder ni solkräm?
    Använder ni det på era barn? 

Ni vet att det är farligt va?

Barn klarar inte av att bryta ned kemikalierna, och därför rekommenderar barnläkare partikelfilter till barn.  Jag skulle aldrig drömma om att sätta något annat än fysikaliskt/partikelfilter på min dotter – eller på mig själv. Det sägs dessutom att kemiska solskydd gör det svårt för kroppen att ta upp det viktiga D-vitaminet från solen. För att inte tala om de miljömässigt negativa effekter kemiskt solskydd har.

Samt att kemikalisk solkräm förstör miljön; I Australien hittar man ständigt förstörda korallrev efter alla solkrämsinsmorda snorklare och badare som är under vattnet. Varje år “dumpas” 6 000 ton kemiskt solskydd i våra vatten

• Svar på tråden Använder ni solkräm?
  • Påven Johanna

Alla innehåller inte hälsa- eller miljöfarliga ämnen. De här gör det till exempel inte:

Cosmica Kids Sun Spray, Vichy Capital Soleil Barn Multiposition Spray, La Roche-Posay Anthelios Barn Solspray, Dermica Baby SunCream och Babyline Sollotion.

• Anonym (Sara)

Vi använder aldrig solkräm i Sverige, men däremot om vi åker utomlands. Det ger bara en falsk trygghet i alla fall. Bättre att sola med motta och hålla sig i skuggan när den står som högst på himlen.

• cosinus

Väldigt sällan.

Barnen brukar smörjas 1-2 ggr per år, själv smörjer jag mig kanske var 3e år i sverige.

När vi var i Spanien förra sommaren smörjde jag mig 3-4 ggr på 10 dagar.

Ingen bränner sig.

Jag har ungar som inge gillar att bada så länge i sträck och väl uppe ur vattnet så får de en t-shirt på överkroppen. Har aldrig varit med om att varken jag eller ungarna bränt vare sig underarmar eller ben i normal rörelse så ser man bara till att täcka axlar/överarmar brukar man sällan behöva smörja.

• Anonym (solkräm.)
    Påven Johanna skrev 2014-06-05 13:09:55 följande:
    Alla innehåller inte hälsa- eller miljöfarliga ämnen. De här gör det till exempel inte:

Cosmica Kids Sun Spray, Vichy Capital Soleil Barn Multiposition Spray, La Roche-Posay Anthelios Barn Solspray, Dermica Baby SunCream och Babyline Sollotion.
    nej det är sant, inte alla krämer. Det bästa är att vara påläst, 

och på tal om påläst så vichy capital soleil innehåller fyra farliga ämnen så som; Butyl Methoxydibenzoylmethan, Cyclopentasiloxane , Octocrylene, Titanium Dioxide (där de flesta av ämnena inte kan brytas ner, är giftiga för natur & vatten samt påvisar cancerframkallanden enl studier)

med andra ord; inget du kan kleta på dig eller barnet med gott samvete
  • nozpa

Ja. Vi smörjer oss hela familjen. Inte alltid, och inte hela kroppen.

• Påven Johanna
    Anonym (solkräm.) skrev 2014-06-05 13:24:08 följande:
    nej det är sant, inte alla krämer. Det bästa är att vara påläst, 

och på tal om påläst så vichy capital soleil innehåller fyra farliga ämnen så som; Butyl Methoxydibenzoylmethan, Cyclopentasiloxane , Octocrylene, Titanium Dioxide (där de flesta av ämnena inte kan brytas ner, är giftiga för natur & vatten samt påvisar cancerframkallanden enl studier)

med andra ord; inget du kan kleta på dig eller barnet med gott samvete
    Vilka studier?
  • Anonym (Sällan)

Ytterst sällan,börjar sola tidigt på våren,får lätt färg,bränner mig ytterst sällan. Smörjer med 2.an på stranden eller 4.an utomlands. Kommer inte att bli hysterisk när jag får barn med massa kläder solskyddsfaktor 50 och skugga hela dagarna! Vi överlede på 70-talet,har ingen bekant alls som fått hudcancer för att vi vistades i solen då. Sunt förnuft kommer man långt med! Glad

• Anonym (solkräm.)
    Anonym (Sällan) skrev 2014-06-05 13:54:31 följande:
    Ytterst sällan,börjar sola tidigt på våren,får lätt färg,bränner mig ytterst sällan. Smörjer med 2.an på stranden eller 4.an utomlands. Kommer inte att bli hysterisk när jag får barn med massa kläder solskyddsfaktor 50 och skugga hela dagarna! Vi överlede på 70-talet,har ingen bekant alls som fått hudcancer för att vi vistades i solen då. Sunt förnuft kommer man långt med! Glad
    Exakt. Den enda 70-talist jag känner med hudcancer är en av de olyckliga som skaffade sig ett solarium på 80/90 talet (ett sånt härligt man hade ovanför sängen i hemmet som hon brände av ca 1 timme om dagen i. 

Och är man osäker och vill ha lite skydd kan man alltid nyttja tex RAW kokosolja, motsvarar spf 15. Billigt och det som blir över går ju utmärkt att steka i : ) 
  • Anonym (Meh)

Jag använder solkräm (spf 30) riktigt soliga dagar när jag vet att jag ska vara ute, annars riskerar jag riktigt illa soleksem. Hade inte min morsa smörjt mig med det varje dag när jag var liten så blev jag så röd i knä/armvecken att jag knappt kunde gå.

Oftast väljer jag att stanna inne så mycket det bara går under sommaren, men det går ju inte riktigt att isolera sig från omvärlden i ett halvår varje år. Sen så åker jag inte ens utomlands, åker kollektivt (om jag inte cyklar/går), handlar ekologiskt och käkar rätt mycket vegetariskt, så jag tycker jag kompenserar på andra sätt och att det är okej att inte vara helt jävla perfekt vad gäller farliga kemikalier och sånt.

Svar på tråden Använder ni solkräm?