• Anonym (Undrar)

Är du överviktig, och var dina föräldrar överviktiga?

Håller på och läser lite om kost, hälsa och genetik. Jag funderar på övervikt hos föräldrarna och hur det blir för barnet sen, en del måste ju vara genetiskt? Jag hade två normalviktiga föräldrar och blev själv underviktig/normalviktig, både i barndomen och nu som vuxen. Min sambo hade en mycket överviktig förälder och en på gränsen till övervikt, och var/är överviktig både som barn och vuxen. Jag funderar på ifall vi skulle skaffa ett barn, hur stor är "risken" att det blir överviktigt pga generna?

Hur ser det ut för er? Är du underviktig, normalviktig eller överviktig? Hur såg dina föräldrars vikt ut?

• Svar på tråden Är du överviktig, och var dina föräldrar överviktiga?
  • nozpa

Min pappa är överviktig. Inte fet, men överviktig. Något av hans syskon också. Inte deras föräldrar. Min mamma är normalviktig, och det var hennes föräldrar också.
    Jag är normalviktig men hade i tonåren lätt att gå upp i vikt. Så då fick man passa sig. Nu vid 30 så kan jag äta vad jag vill utan att gå upp.
    Makens mamma är överviktig, hans pappa är smal som en sticka. Maken är normalviktig, hans syskon på gränsen till överviktig och måste kolla lite extra vad som stoppas in i munnen.

Vårat äldsta barn var jättetjock som bebis. :) Men planade ut när hon började gå. Räknades då som underviktig, men nu vid 3 är hon normalviktig. Lilla har alltid varit liten och nätt. Vi får se hur det utvecklar sig.

• Anonym (tjej)

Överviktiga föräldrar, inte överviktig själv.

Sambo har överviktiga föräldrar och är själv överviktig.

Vår barn är inte överviktigt.

• Drottningen70

Jag är överviktig. Min mor och alla andra på morssidan överviktiga. Far och farssidan normalviktig. Mitt barn normalviktig åt det tunnare hållet.

• Anonym (45)

Normalviktig,låg väl på gränsen till undervikt innan,men åt som en häst så bra anlag och mycket motion gjorde det. Pappa var normalviktig så länge han levde,dog dock ung (55) och mamma är väl aningens överviktig nu på äldre dar (78 år).  Alla mor-och farföräldrar var definitivt normalviktiga,fanns inget överflöd av mat på den tiden och dessutom arbetade de hårt. 11 barn hjälper väl till också!

• Swensken89

Mina föräldrar har pendlat. De var väl normalviktiga som barn, lite överviktiga runt 25-30 års åldern. Nu har väl mamma kanske några extra kilon och pappa är smal som en pinne.

Jag är överviktig men det beror nog mycket på min hypotyreos och överätning tidigare.

Fästmannen är också överviktig. Hans föräldrar är normalviktiga eventuellt att hans mamma har några extra kilon. Hans övervikt beror nog mest på överkonsumtion av läsk främst.

Vår son på snart 4 månader följer sin kurva jättebra :)

Tror det säkert kan finnas viss genetik inblandad men det är nog mer invecklat än vad man tror. Sköldkörteln har ju hand om bla ämnesomsättningen och problem med sköldkörteln kan man ju få på olika sätt. Jag har underfunktion vilket gör attmom jag är omedicinerad går upp i vikt. Man kan ju även ha en överproduktion då går man snarare ner i vikt. Så är det något genetiskt så har det nog med sköldkörteln att göra och då kan man nog inte säkert se ett samband mellan föräldrar och barn genom att titta på om de är överviktiga eller inte.

Däremot tror jag att livsstilar kan gå i arv. "Mamma gjorde så när jag var liten så då gör jag likadant."

Hade man fredagsmys när man bodde hemma är det nog lätt att man har det sen när man bor själv också. Vi är ju vanedjur vi människor.

• Anonym (Så kan det gå)

Jag och min bror var överviktiga hela barndomen. Min mor och 90% på hennes sida var/är överviktiga. Min far och hans släkt var normalviktiga. Nu är jag, brorsan och mamma normalviktiga :)

• Steffemedbanjo

Både jag och mina föräldrar är överviktiga. Jag mer än dem. Jag är övertygad om att mat och motionsvanor i familjen är det som avgör. Genetik känns inte som någon viktig faktor. Jag menar, hade mina föräldrar ätit normalstora portioner nyttig mat, hade jag gjort likadant. Barn ansvarar ju inte för sin egen kost eller motion utan man äter det ens föräldrar lagar. Och jag tror oftast att man sysslar med en sport/idrott som antingen någon av föräldern håller på med eller engagerar sig i.

• elinlilja

Jag är överviktig, min storebror var oxå men har kämpat mycket hårt för att bli smal. Min mamma och mormor är överviktiga. Sedan har jag 3 småsyskon som har annan mamma, där är den äldre lillasystern och lillabrodern mycket smala medan yngre lillasystern är överviktig. Pappa är mycket smal och som de 2 smala syskonen kan äta vad som helst och hur mycket som helst. Min farfar var också jättesmal medan farmor var överviktig. Småsyskonens mamma och morföräldrar är överviktiga

Oj nu blev det hela släktträdet

• elinlilja

Förresten.. ni som tycker att övervikt/normalvikt inte kan vara genetiskt... hur är det då möjligt att vissa kan äta vad som helst, hur mycket som helst och hur ofta som helst och inte röra på sig och endå inte gå upp i vikt??

Medan sådana som har tendens till övervikt kan förbli stora trots mängder av motion, hälsosam kost och i lagom mängder??

• nyans

Det är en kombination av arv och livsstil. Det är därför det finns betydligt fler överviktiga idag än för bara 20-30 år sen. Så snabbt förändras ju inte våra gener. Däremot stämmer det att vissa har lättare att lägga på sig än andra, av genetiska orsaker. Men livsstilen är avgörande.

Svar på tråden Är du överviktig, och var dina föräldrar överviktiga?