Inlägg från: Anonym (...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...)

Vad gör du för vår miljö?

Jag gör allt jag kan. bla. äter vegetariskt, cyklar, sparar el & vatten, köper inget onödigt, källsorterar.. och har egen kompost.

• Anonym (...)
    Aniiee skrev 2014-06-06 03:12:33 följande:
    Jag skänker tid (och lite pengar) till projekt, mest green city-projekt och andra projekt på den kanten. Och jag källsorterar vissa saker. Det är mycket viktigare och har mycket större påverkan än att hålla på och plutta lite med vegetarisk mat och cyckla till jobbet (inte sagt att man intekan/ska göra det OCKSÅ)
    jajajaj då är du inte insatt.. om bara källsortera vissa saker har bättre påverkan än att äta veg.. http://www.svt.se/nyheter/sverige/kottindustrin-den-storsta-miljoboven 
  • Anonym (...)
    boundforglory skrev 2014-06-06 19:01:52 följande:
    Problemet är att vi måste sluta med så mycket som vi idag tar för givet om vi ska undvika undergången. T ex sluta helt med att ha egen bil, äta kött enbart vid särskilda tillfällen, inga fler nya mobiltelefoner och facebookspel, ingen importerad mat så betydligt mindre och dyrare frukt och grönsaker och fisk, inte köpa nya kläder i närheten av den utsträckning som vi gör idag, bort med smink, bort med alla former av heminredning, bort med husdjur osv.
    Vi måste offra så mycket om vi ska rädda planeten, det räcker inte med att källsortera och panta burkar., det är inte dom flesta villiga att göra.
    Håller med. Samtidigt som det är ett enormt dilemma, vi kan inte predika för länder som precis har börjat att lyx-konsumera, att de också ska sluta som vi, kina och indien, delar av Afrika exempelvis och om vi slutar att förstöra jorden så kommer andra länder att göra det år oss, samtidigt som vi faller och blir ett u-land, när vi inte tar del av ekonomin. Vi kan göra stora områden till naturreservat men om 50 år kanske det blir förbrukar ändå. Det ser tyvärr så hopplöst ut. enda utvägen är utbildning och kunskap.
  • Anonym (...)
    boundforglory skrev 2014-06-06 19:35:09 följande:
    Dock så tror jag att räddningen blir kapitalismens fall, då kommer livet förändras så mycket ändå att sådana förändringar kommer av sig själv. Över hela planeten.
    Det kommer inte att ske så länge det finns människor... eller så är kapitalismens fall på grund av att det inte finns nåt att bruka (jorden blir obrukbar exempelvis) och det blir även människornas fall.

Dessutom ser jag Korporativism som ett större hot mot planeten än kapitalismen och då menar jag så stora bolag att de köper upp allt som kan köpas för pengar. Politiker, läkare, forskare med mera. Som då hindrar kunskapsspridningen för att deras forskning har inte alls samma resultat.
  • Anonym (...)

"På tio minuter ger ett tänt stearinljus 300 000 minimala sotpartiklar per kubikcentimeter i ett rum, enligt ett test av miljöingenjör Kåre Press-Kristensen. Det är sex gånger mer än vid Danmarks mest trafikerade väg."

Men det verkar beror på vad för typ av ljus det är, stearin eller paraffin. 

Svar på tråden Vad gör du för vår miljö?